Hästar knivskars allvarligt

Sv: Hästar knivskars allvarligt

Det var ute vid Dörröd. Så Veberöds-trakten, Dörröd-Blentarp får verkligen hålla ögonen öppna. Har för mig att det hänt förr i dessa trakter de senaste åren. Hoppas dom får tag på den jävlen snart!

KL

jag säger som jag alltid har sagt.

Det är extremt ovanligt att det verkligen är någon som knivskär hästarna. Jag har själv sätt hästskada efter välriktad spark där vävnaden delat sig och det såg exakt ut som en kniv skurit. Det var en spark, beviset är den lösa benbiten som blev bortsparkat från i detta fall armbågsbenet.

Skit också anande att det var där stämde med tiden från när fölet blev skadat där att det skulle vara det andra fallet som skett på samma ställe.
Är det islandshästarna som går ute vid 102 an som är drabbade ?
Ligger tyvärr nära oss.

KL

jag säger som jag alltid har sagt.

Det är extremt ovanligt att det verkligen är någon som knivskär hästarna. Jag har själv sätt hästskada efter välriktad spark där vävnaden delat sig och det såg exakt ut som en kniv skurit. Det var en spark, beviset är den lösa benbiten som blev bortsparkat från i detta fall armbågsbenet.

I detta fallet är det nog tyvärr ingen tvekan, det handlar om två ston som är ordentligt sönderskurna både i könsorgan och ansikte. Förra gången handlade det om ett föl som var skuret i könsorganet. Förra gången hade det observerats en bil vid hagen som inte hörde hemma där.
Om det är de hästar jag tror så finns det inte heller träd eller buskar att skada sig på i hagarna utan helt öppna hagar intill en större väg.

Jag är ändå extremt skeptisk.
Det behövs två personer, en som håller och en som skär. De behöver troligtvis sedera för att inte bli ihjälsparkade när de skär.
Och dessutom i en hage vid en större väg. De borde ha synts

Skadorna kan se exakt ut som knivskärningar. EXAKT. Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att de är på just de ställena som i artikeln, två märrar som plattar på varandra rumpa mot rumpa då kan det bli såna skador.

Det är ingen större väg som i särskilt trafikerad väg, i stort sett helt otrafikerad väg nattetid normalt kanske 1-2 bilar i timmen på natten om ens det dessutom ligger hagen inte i samma höjd som vägen (om det är stället jag tror) utan lampor från en ev passerande bil lyser inte upp hagen.
I ett annat fall i närheten ifjor hade ett sto bundits upp med en snara om halsen i ett träd, där finns det ju inte precis någon tvekan utan att en sjuk människa varit framme kanske samma med tanke på att det handlar om kort avstånd mellan dessa ställe.

Jag funderar alltid på hur de lyckas.

Hur lyckas de fånga hästarna (brukar de ha grimma på i hagen?), och hur lyckas de hålla kvar dem och skada dem mer än bara något stick utan att hästen sliter sig/skadar personen?

Jag orkar inte ens läsa artikeln. Blir så ledsen. Finns det inget man kan göra för att undvika att sådant överhuvudtaget ska behöva hända?

Det är ju inte så svårt om man tänker till lite.

Min förra valacks mamma dog på det sättet. De band fast benen i varann, hästen trillade omkull och är väldigt sårbar eftersom den i det läget inte kommer upp. Hon dog för att de inte tog av repet och magen stannande helt enkelt.

Hästar är ju ofta välhanterade djur, lätt att komma nära och binda ihop benen på dem.

sjuka jävla psykstörda idioter.. vad är det för fel på vissa idag. va???

Det obehagligaste är ju bara att det nästan måste vara någon som i alla fall är van att hantera större djur som skulle kunna klara av någonting sådant. Är man inte djurvan alls så är det nog svårt att tänka ut hur man ska bete sig för att få omkull ett så stort djur, speciellt om man är ensam. :crazy:

Men vem har sagt att man måste få omkull hästen? Binda ihop benen kan man ju göra på en häst som står upp.

Delvis knapplån
Detta är en av orsakerna till att man inte ska ha grimmor på hästarna och att man aldrig ska hänga grimma och grimskaft lätt åtkomligt vid hagen som så många tyvärr gör särskilt vid sommarbetet. Man ska inte göra det enklare än vad det redan är att skada hästarna.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Polisen larmades på tisdagskvällen om fyra lösspringande hästar som sprang mitt på vägen. Två av hästarna har blivit påkörda av en...
Svar
0
· Visningar
698
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Polisen har fått in en anmälan om ofredande mot grupp. Vid två tillfällen ska en man ha skrämt ett sjuårigt barn, den ena gången så hon...
Svar
1
· Visningar
695
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst dog efter att ha blivit påkörd av ett fordon i Lima, mellan Malung och Sälen, under natten mot onsdagen. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
377
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ett stall i Danmark brann i natt. De flesta hästarna kunde räddas, men två blev kvar i lågorna. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
473
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama