Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min häst har tandsjukdomen eotrh. Vad har ni för erfarenheter? Hur har hästen klarat sig utan framtänderna? Det är ju en relativt nyupptäckt sjukdom så intressant att höra om någon annan också har en häst med den sjukdomen
Hästarna klarar sig helt perfekt utan sina framtänder, det enda "problemet" kan vara att gräset i hagen måste vara lite högre än normalt för att de ska kunna beta. Nästintill alla hästägare säger att de får en ny häst efter att tänderna och därmed smärtan är borta. Har sett hästar som gått direkt från tvångsspiltan tillbaka till sin box och stoppat huvudet i krubban och ätit glatt och då ska man veta att det ser inte alltid så trevligt ut i munnen efter att man har tagit bort framtänderna men det läker fort och man får en otroligt tacksam häst efteråt.
De såg inga problem med att framtänderna tas vid behov. Och har de smärta tas tänderna.
Problemet är ofta att ägaren först efteråt inser hur stor smärta hästen haft innan framtänderna drogs ut... Det ska mycket till för att hästarna går från fodret och smärtan kommer antagligen smygande gradvist. Om man är i tvivel om hästen har ont så skulle jag utgå från att den har det och ta bort de angripna tänderna, man blir ofta överraskad av resultatet.
Jag håller helt med dig. Hästar kan göra mycket med rätt rejäl smärta. Och att just äta är ju en drift som gör att de gör det trots väldigt mycketsmärta för att överleva.
Jag kan ha uttryckt mig klumpigt. Jag menade i mitt inlägg att de inte såg att dra framtänder som något negativt eller som behövde vara ett svårt val när hästen har problem. De ansåg dem som sagt klara sig fint utan framtänder.
Jag förstod fint vad du menade och är helt överens, ville bara förtydliga eftersom det händer ganska ofta att ägare menar att hästen har ju inte ont, den äter osv och är ovilliga till att dra ut framtänderna.