D
Dyner
Hej Jag undrar om det är svårt att köra häst transport och hur ni eller era föräldrar lärde sig det, jag hoppas att någon vill vara jätte snäll och svara
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är inte svårare än att köra bil många kan ha svårt för att backa bara. man få ju tänka på att man har ett stående djur där bak så man får ju köra därefter.
Extra mycket koll i sidospeglarna för hästtransporten är bredare än bilen och dels så skär den kurvorna lite, gäller att veta vad man har vägkanten och trottoarer osv. När det gäller backning är det bara att öva, öva och öva. Kan vara skönt att veta att man fixar en backning när man ska åka iväg. Om du aldrig har kört med släp så träna och testa att köra utan levande djur i kärran. För allas bekvämlighet. När man sedan kör med djur i släpet brukar vi kalla det för "CD" körning= comfort driving. Mjuka inbromsningar, starter och svängar är AO.
Jag körde först mycket med vanlig släpvagn för att lära mig hur man styr vid backning. Sedan började jag köra med hästtransport. Mycket koll i sidospeglar!
Viktigt att köra lugnt och planera körningen och hålla avstånd så man slipper tvärbromsa och göra snäva svänga i för hög fart. Hästarna ska åka bekvämt! Tänk dig att du har ett välfyllt vattengals på golvet som du inte får spilla ur.
Jag övade med olika sorters släp först för att känna hur allt fungerade i svängar, backning osv. När jag kände mig tillräckligt erfaren och visste hur släpet reagerade i olika situationer testade jag att köra med hästen i för första gången.
Extra mycket koll i sidospeglarna för hästtransporten är bredare än bilen