Häst transport

D

Dyner

Hej:) Jag undrar om det är svårt att köra häst transport och hur ni eller era föräldrar lärde sig det, jag hoppas att någon vill vara jätte snäll och svara:bow:

Sv: Häst transport

Det är inte svårare än att köra bil många kan ha svårt för att backa bara. man få ju tänka på att man har ett stående djur där bak så man får ju köra därefter.

Det är inte svårare än att köra bil många kan ha svårt för att backa bara. man få ju tänka på att man har ett stående djur där bak så man får ju köra därefter.

OK, tack så jätte mycket för svaret:bow:

Extra mycket koll i sidospeglarna för hästtransporten är bredare än bilen och dels så skär den kurvorna lite, gäller att veta vad man har vägkanten och trottoarer osv. När det gäller backning är det bara att öva, öva och öva. Kan vara skönt att veta att man fixar en backning när man ska åka iväg. Om du aldrig har kört med släp så träna och testa att köra utan levande djur i kärran. För allas bekvämlighet. När man sedan kör med djur i släpet brukar vi kalla det för "CD" körning= comfort driving. Mjuka inbromsningar, starter och svängar är AO.

Jag övade med olika sorters släp först för att känna hur allt fungerade i svängar, backning osv. När jag kände mig tillräckligt erfaren och visste hur släpet reagerade i olika situationer testade jag att köra med hästen i för första gången.

Jag körde först mycket med vanlig släpvagn för att lära mig hur man styr vid backning. Sedan började jag köra med hästtransport. Mycket koll i sidospeglar!
Viktigt att köra lugnt och planera körningen och hålla avstånd så man slipper tvärbromsa och göra snäva svänga i för hög fart. Hästarna ska åka bekvämt! Tänk dig att du har ett välfyllt vattengals på golvet som du inte får spilla ur.

Extra mycket koll i sidospeglarna för hästtransporten är bredare än bilen och dels så skär den kurvorna lite, gäller att veta vad man har vägkanten och trottoarer osv. När det gäller backning är det bara att öva, öva och öva. Kan vara skönt att veta att man fixar en backning när man ska åka iväg. Om du aldrig har kört med släp så träna och testa att köra utan levande djur i kärran. För allas bekvämlighet. När man sedan kör med djur i släpet brukar vi kalla det för "CD" körning= comfort driving. Mjuka inbromsningar, starter och svängar är AO.

Tack så jätte mycket!!!:bow:

Jag körde först mycket med vanlig släpvagn för att lära mig hur man styr vid backning. Sedan började jag köra med hästtransport. Mycket koll i sidospeglar!
Viktigt att köra lugnt och planera körningen och hålla avstånd så man slipper tvärbromsa och göra snäva svänga i för hög fart. Hästarna ska åka bekvämt! Tänk dig att du har ett välfyllt vattengals på golvet som du inte får spilla ur.

Tack tack och tack igen!!:bow:

Jag övade med olika sorters släp först för att känna hur allt fungerade i svängar, backning osv. När jag kände mig tillräckligt erfaren och visste hur släpet reagerade i olika situationer testade jag att köra med hästen i för första gången.

Ok, tack så jätte mycket för tipsen!:bow:

Varsegod :) Och prova att köra på olika underlag också, det är lite skillnad på lösgrus och asfalt.

Hej! Jag gav mig ut med en kompis ögonsten till släp (specialbeställt lila-glittrigt :love: ) på slingriga vägar där jag vet att om jag skulle repa släpet det minsta var det bara att springa så hon inte fick tag i mig :p Och sen självklart träna med tomt släp. Mkt bra tips ovan i tråden annars!

Om man känner att man vill öva att backa så kan man ju först öva med vanlig släpkärra. När man kör en häst så brukar man säga att man ska ta det så lugnt att man ska kunna ha en hink vatten stå i bilen/släpet utan att det skvimpar över.
Dvs kör mycket försiktigt!

nej, svårt tycker jag inte att det är, men det beror ju mkt på hur mkt bilvana man har innan man börjar köra släp...

jag hade kört massa bil innan jag hastigt fick lära mej köra släp själv, (blev singel :angel:), men det gick hur bra som helst, bara att tänka på att ta det lugnt o tänka på att köra mjukt, planera sin körning så att man slipper bromsa hårt osv...

jag tycker fortfarande att det är svårt att backa m släpet :angel:

Min mamma har hållt på med hästar i 35 år så jag har faktiskt iiiingen aning om hur hon lärt sig :angel: Hon har lärt pappa och dom skjutsar runt på mig och Manne ;)

När jag började min karriär:eek:,så körde jag mycket med tomt släp,övade först på stallplan,backade och så!
Sen gav jag mig ut på vägarna,mest rakt fram,så man lärde sig var släpet fanns och hur det betedde sig! När jag var lite tuffare så tog jag ett par varv inne i stan!
Lugna inbromsningar!

När jag klarade av allt detta utan hjärtinfarkter och så,då ställde jag in hästen!

Nu ska min dotter börja med körkort,och när det väl finns,så ska hon få börja testa med släp,alltid bra att kunna,hon får inte bli gammal och feg som mig! Bättre att börja tidigt!
Jag hade några år på nacken när jag började,jag tvingade min dåvarnade man att köra runt på mig,som en privatchaffis..
Men sen lärde jag mig!

Det finns fördelar med att ha en pappa som är lastbilschaffis :angel:
Att han dessutom är van vid att köra alla sorters släp och snällt skjutsar pållarna dit vi ska gör ju allt ännu bättre :D

Extra mycket koll i sidospeglarna för hästtransporten är bredare än bilen

Inte min :) Jag har en 1,5-hästars Ifor Williams.

Vad gäller det där med backning så är det sant att övning ger färdighet. Jag brukar passa på att öva när jag är säker på att ingen ser mej :p

Immer

*kl*

Som flera tidigare har sagt; öva gärna med vanligt släp/ tom hästkärra. Backningen är ganska enkel när man väl fått in snitsen, men kan vara bra att öva på på hemmaplan när ingen ser:D

Annars är det mjuk körning som gäller, och att planera körningen i god tid så att man slipper kraftiga inbromsningar m.m. Och håll hastigheten! Förstår inte folk som gasar på på motovägen bara för att det är rak väg?

Om jag inte tar fel måste man för vissa släp ta körkort, och på en sån kurs borde man väl lära sig rätt bra? ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 447
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar