Pinus
Trådstartare
Hamnat i en lite knepig sits med en häst jag rider ibland. Sen en kortare viloperiod på grund av skada har hon lärt sig ett nytt, lite otrevligt tricks. När man leder henne kan hon från ingenstans vända åt ett annat håll och sticka. Detta gör hon med vem som helst och det känns inte så bra. Inte särskilt dramatiskt (oftast) men jag orkar förstås inte hålla emot och har väldigt svårt att förutse när detta kommer. Hon stannar efter ett par meter och betar/tittar/gör ingenting, är inte särskilt svårfångad.
Detta är för mig nåt helt nytt och jag vet inte alls hur jag ska parera det och få ur henne det beteendet. Jag förstår att det handlar om att gå tillbaka till grunder gällande hantering. Har ni några råd/övningar/funderingar som jag kan ta med mig? Hur ska jag agera i just den situationen? Efteråt?
Detta är för mig nåt helt nytt och jag vet inte alls hur jag ska parera det och få ur henne det beteendet. Jag förstår att det handlar om att gå tillbaka till grunder gällande hantering. Har ni några råd/övningar/funderingar som jag kan ta med mig? Hur ska jag agera i just den situationen? Efteråt?