Häst som vägrar lyssna

L

Liljan80

Hej!

Behöver tips och råd om vad jag ska göra med min medryttarhäst.

Historik: Rider han sen i september, han är välriden tidigare och jag har nu satt igång han efter ett par månaders uppehåll pga ägarens tidsbrist. Under hösten har vi ridit dressyr både hemma på egen hand och för tränare. Vi har gått igenom övningarna, skänkelvikningar, fram- och bakdelsvändningar, öppnor och slutor. Även provat lite western för tränare för att få lite variation. Allt har gått bra fram tills nu. Kan tilläggas att jag rider barbacka pga att han inte har en sadel som passar.

Nu går det inte att ställa några som helst krav på han utan att han antingen börjar backa, vända eller stegra sig. På högervolt går han på 3 spår vänster fungerar bra. Han totalvägrar flytta för skänkel.
Det är så frustrerande då jag vet att han kan och att vi har gjort det. Sista gången vi var iväg och skulle få hjälp av tränaren så gjorde han allt klockrent och verkligen visade upp sig.

Någon som har något tips på vad man kan göra??? Alla tips mottages varmt!

Han är kollad av vet och den hittar inget.

Tacksam för tips!!!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som vägrar lyssna

Då hästen går på tre spår i ena varvet skulle jag kunna gissa på...

En eller flera låsningar, typ sned i bäcken? Kiropraktor brukar ibland hitta sånt som inte upptäcks av Vet.

Ont i ben/bakknä etc...

Ont i rygg? Gått omkull i hage och sträckt sig?

Tror i alla fall att det är relaterat till smärta. Försök att ta ut tränaren och se om problemet kvarstår vid träning på hemmaplan. Kanske tränaren även kan hjälpa till med att se om hästen har en rörelsestörning eller dyl.

Är du själv ok i kroppen?

mvh Eva

Låter som smärta i mina öron.

Om det var min häst som jag kände och kunde avse ifrån möjligheten till attitydsproblem ( dvs; för lite motion, för mycket foder, lr vinter pigghet & dyl ) hade jag nog kört på massör, kiropraktor, en till vet & sedan röntgat igenom.

Tack för båda era svar.
Ska fortsätta kolla upp han då, tränaren kommer redan i morgon.

hmm..visst va du i göteborg (göteborg horse show)?
va dock osäker, så jag frågar här :)

Ja jag var på GBG horse show. På fredagen.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 579
Träning Min häst håller på att sättas igång efter skada och nu efter nästan 2 veckor skrittar jag 40 min/dag. Problemet är bara att jag har noll...
Svar
11
· Visningar
1 395
Senast: lady_mike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025