Häst som sticker

S

smiling_sun

Min 4-åring har blivit friskförklarad och jag har börjat öka på tömkörningen. Men han är så pigg och "knasig" ute n u i början, han lugnar sig sen. Problemet är att han har sån överskottsenergi att han överreagerar på allt och bockar och sticker iväg. Han har nu lärt sig att man kan sticka iväg med tömmarna. Idag så tömkörde vi en runda i skogen. Då skötte han sig, gick iofs i passage hela vägen och brallade lite men stack inte. Sen gick jag in i paddocken för att trava honom lite och den andra hästen som gick med blev kvar utanför paddocken. Då stack min häst med tömmar o allt för att se var den andra blev av. Sen stack han en gång till efter att ha blivit rädd för något osynligt på marken. Han får gärna vara pigg o bralla lite, men inte sticka iväg. Någon som har ett bra tips på hur jag ska göra i den situationen? Jag lovar, det hjälper inte att hålla, han biter tag i bettet och kör ner huvudet och sticker!

Sv: Häst som sticker

Hej Prova med att döva han. Tex bomull i öronen alt öronhuva. Ofta när dom har sån energi så går dom o lyssnar mer på omgivningen än den som hanterar den. När jag har en häst som varit avställd en period så åker huva på eller bomull i öronen, då är dom oftast lugnare då är hästen mer lyhörd på mig.o mer fokuserad på det den ska göra :idea: ;)

Ja, kanske ska pröva det. Lite jobbigt när hästen överreagerar på minska lilla ljud som att jag hostar... :smirk: Men vad händer sen när du tagit av luvan? Blir den inte likadan då när den plötsligt kan höra massa konstiga ljud?

Tycker du att det är konstigt att han sticker när den andra hästen står utanför paddocken? det tycker inte jag... hästen är ett flock djur och vill inte vara ensam, vissa mer än andra. Har han gjort så flera gånger? tycker i sånt fall att du ska tömköra honom i en stängd paddock tillsammans med en lugn häst...
Prova och släpp ut honom ensam eller tillsammans med en annan häst i en stängd paddock innan du ska tömköra så kan han springa av sig, även om du precis tagit in honom från hagen.
Mvh Emma

Han gör inte alltid så. Sen var det inte bara då han stack, utan tex när jag hostade till eller om han trampade på en kvist som knakade lite... Sådana småsaker överreagerar han på och sticker. Han har inga problem att gå själv i hage eller att stå själv i stallet. Vad ska jag göra i den situationen då han sticker och det inte går att få stopp?! Oftast får jag tag på den ena tömmen och kan svänga runt han, men när man inte gör det?

Prova att släppa honom i paddocken innan du ska tömköra, så han kan springa av sig den värsta energin, de flesta brukar bli lugna efter ett tag. ta in honom i stallet och klä på honom för tömkörning och ut igen i paddocken.
Hästar som har stått ett tag är ju ett släkte för sig själva... :)

Beter han sig likadant när du är ute & leder honom? Brallar:bump: omkring & sånt eller sköter han sig då? Han kanske har kommit på att om han gör lite bus så är det bara att dra järnet sen.. Kanske har blivit en olat:confused:

Jag använder huva alt bomull några dagar ,Inte mycket kraftfoder ,provar sen utan o då brukar det gå bra. för då har hästen varit igång några dar och fått av sig överskottsenergin.O dom som jag haft det på har inte reagerat när jag tagit av den.:)

Ok! Ska rida ut på honom idag så jag provar med bomull och luva! :) Ja han beter sig lite så när jag leder han med, men han vet att det är lättare att sticka iväg när jag går efter med tömmar. Han vet precis hur han ska göra! Kan nog ha blivit en olat.. Men men, jag får se hur det går i eftermiddag!

Det funkade! :) Visst, han var lite spänd och småbockig, men det berodde på att det var första gången jag suttit på honom utomhus på 10 månader! :smirk: Luvan var super, han reagerade inte ens på lastbilarna!!:love:

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 324
Senast: mily
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 847
Senast: sorbifolia
·
Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 585

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka