Häst som stegrar, bockar, busar vid ledning

M

minessica

Jag tar hand om en oinriden häst ett par dagar i veckan. Hon har alltid skött sig utmärkt när jag hanterat henne. Nu har hon dock spårat ur. Att gå leda henne 50 meter, mellan hagen och stallet, utan att hon kastar sig,försöker slita sig, stegrar eller busar är omöjligt. Problemet är att jag inte vet hur man på bästa sätt tillrättarvisar sådant beteende. Hon har inte ont någonstans, så jag utgår ifrån att det är jag som på något sätt är problemet. Ägaren upplever inte det här beteendet.
Vad ska man göra? :(

Sv: Häst som stegrar, bockar, busar vid ledning

hmm.. tror det behövs mycket ledarskapsövningar med denna dam. när du hanterar henne måste du vara ledaren. konsekvent. ett sådant beteende är inte okej, hon kan ju skada både dig, sig själv och kanske också andra.
kanske NH?

Man tar på sig hjälm, handskar, säkerhetsväst och leder hästen gärna i typ kapson som är lite rejälare än en grimma. Ha med dig en körpisk att visa framför hästen om den tränger sig framåt, och ha gärna ett längre grimskaft utifall du måste hoppa undan en bit.
Sedan är det bara att kämpa på. Var inte rädd, gå nära hästens bog och om den kastar sig framåt så vänd dig om så hästen måste böja halsen och snurra ett varv runt dig och så fortsätter ni. Knepet är att inte hamna före eller efter hästens framben för då kan man bli skadad om de far iväg eller sparkar till. Pisken är med som markering och förlängd arm. Man kan hålla den framför hästen för att hindra den från att kasta sig iväg, samt att man kan peta till på baken med den om hästen skulle stanna osv.

Jag höll på bra länge med min unghäst när jag ledtränade henne som yngre, hon var riktigt bråkig när man var ute ensam. Har idag en häst som går som en hund i grimskaftet. Det krävs att man tar tag i problemet och inte är rädd för att göra det som orsakar problem.

Det är inte du som är problemet, det är hästen som har en egen vilja.

"Från hagen till stallet... " leder du henne från sina kompisar så är det inte så konstigt att hon protesterar. Sånt går dock över med tiden. Ge dig inte! Skydda dig själv, jobba med ledarskapsövningar. Gärna hjälm mm, däremot så är jag skeptisk till att gå med pisk då det blir mer för dig att hålla reda på.

Nu är det ju olika hästar, men ofta behöver man inte ens tillrättavisa dom när dom busar, det räcker med att man får dom dit man vill. Det kan ta 1 minut, det kan ta 1 timme. Bara man tar det lungt och inte ger sig så märker dom tillslut att det inte lönar sig att bråka.

Håller med ovanstående som skrivit, skydda dig och var envis som en åsna.

Nu har jag en valack som e som är 7 år men beeter sig om 2år, han ska stuttsa, hoppa och han är extremt busig.

En dag när jag ar ute och gick med honom var han hemskt, han gick bakom mig och sög tag i jackan och sen rätt som det var det kom det upp ett ben på axeln...hästen har allvarliga fel:angel:...och sen är det ingen ide att säga till honom för då tittar han på en som..."ska vi busa nu?"....ja, han e barnslig och busig.

Men jag tycker att du ska ta på dig hjälm, väst, och ta ett spö med dig...och sen ta kedjan under käken och sen gå som vanligt låt henne hålla på för tillslut tröttnar hon (nej, min häst tröttnar) men oftast tröttnar hon när man igonerar (Stavas?) dom.

Lycka till!!

Nathalie

Du kan ju kalla det vad du vill!

Vi har provat alla diverse ledarsakpsövningar och även med proffs, nej det hjälper inte.

Han har temprament hästen helt enkelt och mycket av det har han fått av sina föräldrar!

Han är cool lugn att bortsa, och fixa...klippa...lasta osv.
Så jag kan inte kalla honom ouppfostrad, han är som han är när man leder honom och han gör ingen illa.

Och han är inte hoppig och stuttsig på tävlingar...han kan fjanta sig men inte lika mycket som hemma.

Kallar du det här uppfostrat?

Nu har jag en valack som e som är 7 år men beeter sig om 2år, han ska stuttsa, hoppa och han är extremt busig.

En dag när jag ar ute och gick med honom var han hemskt, han gick bakom mig och sög tag i jackan och sen rätt som det var det kom det upp ett ben på axeln...hästen har allvarliga fel

Visst kan hästar vara på tårna men att tillåta den slänga runt med ben på folks axlar. Nix pix.

Strunta i ledarskapsövningarna och lär hästen hyffs i stället. INNAN någon råka rilla ut.

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 688
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Habina
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 244
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama