Häst som stannar

Barbabelle

Trådstartare
En häst har gått på ridskola och trivdes inte med det, lärde sig där att stanna och vägra gå och det slutade med att ryttaren satt av.

Hos hon som har honom nu gjorde han även så med i början ett par dar sen släppte det när han fattade att det bara var hon nu och att han slapp alla ryttarbyten.

Har även gjort detta på provridningar.

Säg att jag köper honom, och detta blir ett problem även för mig som inte släpper.

Tror ni det kommer försvinna med tiden? Om inte, går det att träna bort tror ni?

En häst har gått på ridskola och trivdes inte med det, lärde sig där att stanna och vägra gå och det slutade med att ryttaren satt av.

Hos hon som har honom nu gjorde han även så med i början ett par dar sen släppte det när han fattade att det bara var hon nu och att han slapp alla ryttarbyten.

Säg att jag köper honom, och detta blir ett problem även för mig som inte släpper.

Tror ni det kommer försvinna med tiden? Om inte, går det att träna bort tror ni?
Varför köper du inte en häst som hanteringen och ridningen fungerar med från början, istället för att lämna bort och sälja som du verkar göra nu?

En häst som tröttnat på sitt jobb behöver man hjälpa att hitta glädje i arbetet igen. Det kan vara mer eller mindre svårt beroende på individ men man bör vara beredd på att det eventuellt aldrig kommer gå att få en sån häst att trivas med traditionellt arbete på en ridbana igen.

Hur kan dom vara så säkra på det inte hör ihop med smärta? Ridskola hästar blir väl oftast direkt inte så mycket veterinär utredda att man åker till klinik och kollar dom noggrant. Absolut att dom kan lära sig vissa saker, men jag skulle ändå säga att sånt beteende nog har suttit ihop med smärta av något slag, behöver inte vara skada, kan vara dåligt passande sadel mm. Särskilt när hästar är i grupp vill dom oftast följa varandra.
Kanske är så att hästen försöker berätta något inte stämmer helt, men den inte är blivit lyssnat på förens han kom till nya ägaren. Hästar vill oerhört gärna vara till lags, men det betyder inte att det inte finns hästar som ställer upp på saker fast dom har ont. Dom har jag sett många av och även diverse behandlare som berättat om liknande erfarenhet. Blandt annat kiropraktor som berättade hur hon kommit ut till hästar som tävlat svårklass hoppning, men hade MYCKET problem i kroppen. Så jag hade aldrig bara uteslutit smärtor bara sådär som otroligt mycket hästfolk gör fortfarande :down: med allt informationen och litteratur som finns så tycker jag faktiskt man får göra sitt bästa för att utreda först när beteende uppkommer innan man antar det är något "dom fått för sig".

Varför köper du inte en häst som hanteringen och ridningen fungerar med från början, istället för att lämna bort och sälja som du verkar göra nu?
Detta är en häst som är till salu och förutom detta verkar det eventuellt kunna vara min drömhäst.

Tror också att det här kan försvinna efter ett par dar precis som det gjorde för hon som har honom nu.

Hur kan dom vara så säkra på det inte hör ihop med smärta? Ridskola hästar blir väl oftast direkt inte så mycket veterinär utredda att man åker till klinik och kollar dom noggrant. Absolut att dom kan lära sig vissa saker, men jag skulle ändå säga att sånt beteende nog har suttit ihop med smärta av något slag, behöver inte vara skada, kan vara dåligt passande sadel mm. Särskilt när hästar är i grupp vill dom oftast följa varandra.
Kanske är så att hästen försöker berätta något inte stämmer helt, men den inte är blivit lyssnat på förens han kom till nya ägaren. Hästar vill oerhört gärna vara till lags, men det betyder inte att det inte finns hästar som ställer upp på saker fast dom har ont. Dom har jag sett många av och även diverse behandlare som berättat om liknande erfarenhet. Blandt annat kiropraktor som berättade hur hon kommit ut till hästar som tävlat svårklass hoppning, men hade MYCKET problem i kroppen. Så jag hade aldrig bara uteslutit smärtor bara sådär som otroligt mycket hästfolk gör fortfarande :down: med allt informationen och litteratur som finns så tycker jag faktiskt man får göra sitt bästa för att utreda först när beteende uppkommer innan man antar det är något "dom fått för sig".
Han slutade med det efter ett par dar hos hon som har honom nu när han förstod att det bara var hon och han och att han nu inte behövde en massa ryttarbyten.

Hur gammal är hästen? Hur länge har den hållt på så? Vad är det för ridning du är ute efter? Ridhus? eller mest uteritter? Jag hade förmodligen inte köpt den om jag inte kunde få den på prov först. (vilket jag har full förståelse för om de flesta säljare ej vill)

Detta är en häst som är till salu och förutom detta verkar det eventuellt kunna vara min drömhäst.

Tror också att det här kan försvinna efter ett par dar precis som det gjorde för hon som har honom nu.
Fast var inte din förra häst också en drömhäst, innan du köpte den och inte klarade av den och lämnade bort på foder. Har du sålt den nu, du hade ju planer på att ta tillbaka den tidigare?

Men..varför tror du att det är din drömhäst? Vad är det som gör honom till en drömhäst?

Köp inte hästar med problem som du redan innan tror du kan få svårt att reda ut, det slutar sällan jättebra.

Fast var inte din förra häst också en drömhäst, innan du köpte den och inte klarade av den och lämnade bort på foder. Har du sålt den nu, du hade ju planer på att ta tillbaka den tidigare?
Den hästen hade troligen fått en mindre bra inridning på Irland, då måste man ofta börja om och göra rätt här i Sverige. Jag lånade ut honom på foder och den tjejen köpte honom. Jag hoppades länge att det skulle börja gå bättre för mig med honom men det gjorde inte det.

Men..varför tror du att det är din drömhäst? Vad är det som gör honom till en drömhäst?

Köp inte hästar med problem som du redan innan tror du kan få svårt att reda ut, det slutar sällan jättebra.
Det låter på säljaren som att det är en supersnäll och supertrygg häst och inte heller så jättehög. Precis en sån jag letar efter.

Ifall hästen slutar med beteendet eller inte beror på hur du hanterar situationen.
Du kan antingen få hästen att bryta beteendet eller befästa det.

Hade själv en häst med sådana tendenser i början, när hon stannade lutade jag mig mycket åt ett håll så hon försattes ur balans. Det gick snabbt att få henne att sluta.

Är den försäkrad? Hur gammal?

Eventuellt hade jag köpt om den var väldigt billig, har en bra försäkring att ta över, inte är för gammal. Men jag hade gjort en större veterinärundersökning.
Finns det något bevis på att han fungerar med ryttaren som har honom nu? (instagram t.ex)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 661
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
715
Senast: Squie
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 697
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 293
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar