Häst som kissar blod mm. Vad kan vara fel? Kliniktid bokad.

Elisha

Trådstartare
Skriver för en stallkompis räkning.

Hennes häst (connemara 13 år, ca 158 cm hög) har diffusa symtom. Försöka göra en lång historia kort.

Märkte igårkväll följande symtom:
Kissar blod, ingen feber lr dyl, äter, dock ej sätt dricka, ligger ner mkt och rullar en del, dock tarmljud, bajsar (dock löst/sprutande delvis) och verkar inte ha ont i magen. Har sen en lång tid tillbaka (2 år) vätskande "bölder" på stor del av kroppen, främst magen. Varit inne på klinik där ingennting hittades, vet. trodde på fettbölder (är dock inte en fet häst)..
Hästen verkar trött och hänging, dock ej feber som sagt.
Kliniktid bokad imorgon kl 9..

Nån som har nån idé vad som kan vara fel? Ev. tumör trodde ägaren (är en skimmel bör tilläggas). Hästen har haft liknande symtom förut dock ej blodet i kisset. Då kollades det upp för urinvägsinfektion samt njurens funktion och det var inget sånt. Inga urinstenar heller. Så borde väl inte vara något sånt den här gången heller? (Tror det var i somras senast).

Sv: Häst som kissar blod mm. Vad kan vara fel? Kliniktid bokad.

Jag tycker inte att man ska måla fan på väggen direkt. Det kan vara allt ifrån urinvägsinfektion till något problem med njurarna.
Vi hade en häst på jobbet som kissade rött och man gick upp i njurarna för att kolla men hittade inget. Han blev iallafall bra (jag tror han fick metacam och någon antibiotika minns inte så bra för det var 10 år sedan) men fick direkt prolem igen om han blev kall.
Han såldes några år senare och blev läromästare till en tjej. Han levde alltså i många år efter han fick dessa symptom första gången.

Snabb tanke bara... Kan ha fel.

Men kan hästar få "sommarsjuka"?
Kor får det, då kissar dom blod, och blir fort dåliga, den enda är att ringa ut vet. när kor har sommarsjuka kommer vetten DIREKT!! oavsätt om hän är nån annastans, då det går fort, inom några dygn har kon blivit så dålig att den dör om den inte kommer under behandling. Och behandlig är direktspruta, som hjälper inom en timma.
Men som sagt jag vet inte om hästar får det.

Men jag hade ringt till jourveterinär NU.

Hästar får inte sommarsjuka (piroplasmos/babesios).

Svårt att säga vad problemet kan vara, problemen kan komma från vilken det av urinvägarna som helst. Utan en undersökning går det bara att gissa.

Hästar kan få njursten som kan irritera och ge blödningar.
Jag har träffat en häst med kärlmissbildning i ena njuren som gjorde att den blödde ibland.
Det kan vara blödning i blåsan eller från någon det av urinröret.
Det kan vara någon annan typ av sjukdomstillstånd som gör att de röda blodkopparna går sönder och färgar urinen röd.
Tumör är ju alltid en möjlighet, snabbväxande tumörer brukar ha lätt för att börja blöda.

Hästar kan få ganska röd urin utan att det är något fel. Färgen kan bli starkt röd om de har ätit albark.

Hoppas att ni får svar på vad det är som orsakar hästens problem!
Uppdatera gärna!

Hoppas att ni får svar på vad det är som orsakar hästens problem!
Uppdatera gärna!

Okej, tack! :bow:

Håller med om att ts gärna får uppdatera, och hoppas ni löser det!

Nog kan hästar få babesios allt? Fast det är EXTREMT ovanligt. Men 2009 fanns det iaf ett bekräftat fall i Sverige, konstaterat vid Ultuna.

Jag vet det för det var en av de saker man provtog mitt fullblod för inne på Ultuna när han var så fruktansvärt sjuk (inkl kissade blodrött, dvs hemolys i urinen).

Fast som vet sa, 'det är en Dr House diagnos', och just att det var extremt osannolikt. Och det var ju inte det min D led av.

Men uppenbarligen kan hästar få det i alla fall, även om det knappast är det TS häst drabbats av.

Är ni säkra på att det är blod? Det finns ju en växt (eller om det var bark?) som färgar urinen röd eller rödbrun.

Är ni säkra på att det är blod? Det finns ju en växt (eller om det var bark?) som färgar urinen röd eller rödbrun.
Gran brukar kunna färga urin rött, men hästarna blir ju inte hängiga då, så det här är nog något annat. Hoppas att ts stallkompis får hjälp med pållen!

Undrar jag med....

Hästen kom inte iväg. Vägrade gå på transporten (lättlastad i vanliga fall). Bara stod på bakbenen och slog hela tiden. Helt galen var den!! Veterinären kom ut och tog lite prover iaf så ska vi försöka få iväg den nästa vecka med lastbil (brukar vanligtvis åka det).. Hästen är inte längre döende. Kissar normalt och är piggare.. Men ägaren tror fortfarande på tumör så tog blodprov och ska analyseras om det kan vara tumör av något slag (för höga värden av något slag blir det då tror jag)..

Hästar som rabbas av korsförlamning kan få missfärgad, mörkröd urin. Det är inte vanligt på ridhästar, men det händer. Ett lindrigt korsförlamningsanfall märker man sällan, hästen kan uppvisa lite stelhet direkt efter träning. Får hästen mycket kraftfoder?

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
359
Senast: Malva1978
·
Hästvård Vi har redan tid bokad hos veterinären men vi spekulerar vilt här hemma om tänkbara diagnoser... Lite bakgrund: Hästen (ett sto) har...
Svar
1
· Visningar
722
Senast: morottotte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka