Corax
Trådstartare
Min häst vill inte slicka på saltsten. I över huvud taget. Jag har gett salt i maten men hon äter då sämre och lämnar gärna. Överlag minskade hennes aptit när hon kom upp i högre kondition och det håller i sig även vid vila/konvalescens nu.
Nu när det börjar bli varmare så måste jag hitta en lösning då hon svettas mycket.
Hur kan jag komma till rätta med problemet? Jag har provat olika saltstenar och den hon åtminstone slickat på nån gång är himalaya-stenen.
Har även provat att ha den i krubban men då äter hon inte upp kraften.
Hon vill inte heller ha blöt mat längre även fast hon i åtta år endast ätit 'soppa' då hon är dammkänslig. Jag har provat att fasa in betfor med dåligt resultat.
Kan även tillägga att hon får väldigt lite kraftfoder.
Helst vill hon väl inte äta pellets utan rent spannmål men havre kan hon inte äta (mattes nerver sätts på prov)och vi har generellt dåligt med protein i grovfodret. Därav får hon Krafft Muskel, det äter hon gärna men torrt.
Lucern ratar hon.
Nån som har nått tips?
Hur ser jag till att hon får i sig salter och det hon ska vid hårdare träning?
Nu när det börjar bli varmare så måste jag hitta en lösning då hon svettas mycket.
Hur kan jag komma till rätta med problemet? Jag har provat olika saltstenar och den hon åtminstone slickat på nån gång är himalaya-stenen.
Har även provat att ha den i krubban men då äter hon inte upp kraften.
Hon vill inte heller ha blöt mat längre även fast hon i åtta år endast ätit 'soppa' då hon är dammkänslig. Jag har provat att fasa in betfor med dåligt resultat.
Kan även tillägga att hon får väldigt lite kraftfoder.
Helst vill hon väl inte äta pellets utan rent spannmål men havre kan hon inte äta (mattes nerver sätts på prov)och vi har generellt dåligt med protein i grovfodret. Därav får hon Krafft Muskel, det äter hon gärna men torrt.
Lucern ratar hon.
Nån som har nått tips?
Hur ser jag till att hon får i sig salter och det hon ska vid hårdare träning?