Häst som hatar flugspray...

Kaffeekopp

Trådstartare
Nu börjar det ju (äntligen!) närma sig sommar så smått och då även flugspraysäsongen... Nu råkar det bara vara så att min ena häst råkar hata flugspray :grin: Spraya pälsglans i svansen går bra och spraya på borste brevid och kamma i manen är också helt ok, så det är inte sprayljudet han har problem med. Men när sprayen kommer på pälsen - USCH :eek: :grin:

Förra sommaren sprayade jag flugspray på svamp och drog i pälsen på honom. Det funkade bra i stallet men mindre bra på betet. Tänk er häst som snurrar runt i grimman i beteshagen i evigheter så fort man har sprayat en gång på svampen och någon som förgäves försöker torka av svampen på i alla fall en liten del av hästen... :devil:

Tänkte dock att jag kanske skulle slippa det i år! Så vad har ni löst det med flugspray på era sprayrädda hästar?
 
Sv: Häst som hatar flugspray...

Jag övade genom att spreja på svampen, först långt ifrån, sedan närmare och närmare hästen. Till slut "råkade" jag spreja på hästen något sprut per gång, sedan mer och mer. På den hästen kunde man inte börja uppe vid halsen utan fick börja på bogen och "vänja in" sprejandet innan man närmade sig halsen. Se dessutom till att du har en flaska som finfördelar spejet så att det blir mer som en dimma än en stråle. Har konstaterat att det är stor skillnad på olika flaskor, vissa går även att justera.

Hoppas något kan vara till hjälp.
Lycka till!
 
Sv: Häst som hatar flugspray...

Borstade och sprayade varannan gång så hästen inte riktigt fattade vad som hände och höll på sådär varje gång jag borstade tills hästen skärpte sig. Fjanterier är inte OK att hålla på med.
Den häst som inte var rädd men sparkade efter sprayen fick bestraffning varje gång bakbenet åkte ut men jag slutade inte spraya och den gav sig den också.
 
Sv: Häst som hatar flugspray...

Du har inte funderat på flugtäcke istället?

Jag och hästen avskyr lukten av flugspray och jag är inte så förtjust i tanken av att hanskas med en massa gift.
 
Sv: Häst som hatar flugspray...

Mina hästar avskyr vissa flugmedel och jag undrar om de inte svider eller luktar alldeles för starkt? För en del flugmedel, bla en hemmagjord mix, går bra och spraya är inga problem men andra flugmedel får hästarna att krypa ur skinnet.
 
Sv: Häst som hatar flugspray...

Vi har två i flocken som inte gillar det där sprayljudet (inget spray överhuvudtaget) och vi har löst det så att vi häller flugmedlet i en liten hink, doppar en svamp och stryker på hästarna.
 
Sv: Häst som hatar flugspray...

Jag har percis som du inte problem med själva sprayandet, (pälsglans funkar över hela kroppen om det är så, men det gör jag självklart inte) utan flugmedlet i sig.
Har testat att ha det på svamp mm men kommer inte nära henne. Hon går inte nära de andra hästarna heller om de är "nysprayade". Så nu har jag köpt ett flugtäcke med hals och hoppas på att det räcker.
 
Sv: Häst som hatar flugspray...

Jag har för mig att jag sett en borste med behållare i skaftet och svamp som "borsthuvud".
Tror det var Absorbine Ultra Shield som sålde den men hittar inte sidan nu.

Men det finns ju såna för diskmedel också, om man kan ta bort den lite hårdare skrubben på svampen så borde man väl kunna använda den med flygspray i och stryka på hästen?

85-484_l.jpg


Denna borsten hittade jag hos biltema och där kan man även köpa refillsvampar till skaftet.
Tänkte testa på min valack som inte uppskattar sprayander på mage/insida av bakbenen.
 
Sv: Häst som hatar flugspray...

Jag håller med.
Jag gillar inte heller allt gift som sprutas in i pålsen på hästen.

Har ni läst på sprayflaskorna? Där står det att man ska skölja rikligt med vatten om man för lösningen på huden... Då är det inte lite gift vi snackar om.
Man andas in en hel del när man sprayar på det där och nää. Äckligt.
 
Sv: Häst som hatar flugspray...

Min häst var livrädd för sprayen och snurrade/backade. Jag gav mig inte, och när han var stilla fick han en godis. Så höll vi på så, det tog väl en vecka kanske, sen var det inte läskigt längre. :) I slutet av sommaren kunde han vara lös i hagen då jag sprayade honom. Men det som gäller är att inte bli arg! Inte ens lite irriterad, då litar inte hästen på en, det gäller att vara på bra humör och envis. ;)
 
Sv: Häst som hatar flugspray...

Det finns ju flugmedel som är i gel-form tänkt att användas med svamp, använd det istället så slipper du spray-ljudet helt och hållet? Engångsplasthandskar på sig själv är att rekommendera om man ska pyssla med det ofta.
Det blir dyrare men får man inte på hästen flugmedel annars har man väl inte så mycket val. Flugtäcke kan kanske också vara en idé.
 
Sv: Häst som hatar flugspray...

Som andra sagt så är jag inte så säker på att det egentligen är själva sprejandet .. såvida man inte vet att de är rädda för just det vad du än har i flaskan.
Jag tror det är den starka lukten och att det svider , har en valack här hemma som känner vilken flaska jag kommer in i hagen med på långt håll !
Kommer jag med det insektsmedel jag kokat ihop själv kan jag spreja hnm , kommer jag med exempelvis Ultra Shielden så sticker han ... :grin:
 
Sv: Häst som hatar flugspray...

Har dom någonsin råkat få i ögonen när man sprayat pälsglans eller flugmedel brukar dom snabbt sammanknippa det med ljudet också! :p Visst brukar man kunna vänja om dom men det kan ta sin lilla tid om dom väl fått bekräftat att det är ett farligt ljud.

Min kuse har fobi för vatten, vet inte riktigt vart det kommer ifrån men är väldigt segt att lära bort (och svårt i vissa lägen utan att det blir fara för kusens hälsa, blir för uppe i varv och riskerar att göra illa sig), tror det är därför han inte gillar sprutandet heller för trots allt är det vätska som kommer ur. (Det är alltså en pålle som kan skygga för vattenhinken tills han kommer på att man måste dricka. ;) )
Just med flugspray brukar jag använda metoden att vara ärlig med vad jag tänker göra, låta hästen gå iväg om den vill, men fortsätta förfölja hästen och spraya igen när det är läge. Mest effektivt om man har med sig käk så hästen vill tillbaka till maten snarare än att springa iväg längst bort i hagen. Eller samma fast att man tar in hästen i boxen om det är för svårt att göra det ute på stor yta.
Använder flugmedel så sällan som möjligt, mest för att skydda mot knott eller broms, använder flughuva och ev. exemtäcke. Men dom gånger jag behöver spraya brukar det gå bra med den beskrivna metoden.
 
Sv: Häst som hatar flugspray...

Finns det inte insektsmedel som man blandar med vatten i hink längre? Det fanns förr. Jag gör eget medel och brukar svampa på det för att munstycket blir tätt ibland. (Enklare då att svampa)
 
Sv: Häst som hatar flugspray...

Jag är en såndär som tycker att vissa saker ska hästar kunna hantera helt enkelt. Så jag tränar tills hästen är lugn med det :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har problem med min häst hagkompis, problemet är att hon har börjat att köra bort mig och nästan attackerar i hagen :o. Det är en...
Svar
15
· Visningar
2 282
Senast: KasperTim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp