Häst som har ryggont!

Sv: Häst som har ryggont!

Som någon säger så kan tömkörning vara susen, då man kan få hästen att jobba igenom och få muskler utan att den belstar ryggen, kan dock vara lite svårt att få de att jobba rätt om man inte är van.
Min ena pålle kan bli lite öm vid ryggen när hon fäller sin päls då hon har känslig hud, då brukar jag undvika och rida och tömkör i stället.
En häst med öm rygg kan bero på mkt, den kan komma från spänningar som sitter någon annan stanns, eller att hästen har ont på något annat ställe. Lika väl som att det kan komma från sadel, fällning eller någon inflamation i ryggen.
Hur du ska göra vet du bäst själva efter som du är den enda som vet hur pass mkt hästen reagerar och hur mkt den aviker från hur den normalt är.

Den bör vila några veckor från att ridas.

Är du hundra på att den nya passar bättre? Låter skumt.
Är sadeln mer svängd nu?

går det inte över skulle jag ta mig till klinik o ta med sadeln.
ÄR den bättre skulle jag lägga en padd under o be om second opinion ang huruvida sadeln ligger bra.

Den bör vila några veckor från att ridas.

Är du hundra på att den nya passar bättre? Låter skumt.
Är sadeln mer svängd nu?

går det inte över skulle jag ta mig till klinik o ta med sadeln.
ÄR den bättre skulle jag lägga en padd under o be om second opinion ang huruvida sadeln ligger bra.

Nej sadeln öär mer rak än den förra. så ja sadeln är rak!

Jag vet inte om jag nu missuppfattar dig:confused: men en rakare borde ge större problem.
Får hästen ömhet långt bak- för lite svängd- ej efter ryggen.

Jag vet inte vem du hade ute, men "sadelutprovare" inget legitimerat yrke, dvs vem som helst utan någon som helst utbildning kan kalla sig sadelutprovare. Det finns många som kan berätta hur deras hästar fick ryggproblem efter att de hade köpt en ny sadel, utprovad av en sadelutprovare. Även de etablerade och duktiga sadelutprovarna kan göra missar ibland. Så lyssna på hästen är mitt förslag.

Och det är alltid svårt att veta om hästen har ont i ryggen pga sadel, eller får ont i ryggen för att den spänner sig pga smärta någon annanstans. Min häst fick ont i ryggen, och jag provade ut ny sadel. Ryggontet försvann inte, och på klinik så var det problem i framkotorna, ryggbesvären berodde på att hästen spände sig i kroppen pga ont i framkotorna. Nu efteråt tycker jag att jag var korkad som inte åkte in till klinik direkt, men man lär sig av sin stackars häst...

Om det är en seriös sadelutprovare så borde man kunna ringa och diskutera, det kan vara bra att ringa så snart som möjligt ifall du vill ha chansen att reklamera sadeln.

Men det verkar olämpligt att rida hästen, tömkör eller promenera, och har hästen mycket ont så är det klinik som gäller tycker jag.

Senast ändrad:

Jag vet inte vem du hade ute, men "sadelutprovare" inget legitimerat yrke, dvs vem som helst utan någon som helst utbildning kan kalla sig sadelutprovare. Det finns många som kan berätta hur deras hästar fick ryggproblem efter att de hade köpt en ny sadel, utprovad av en sadelutprovare. Även de etablerade och duktiga sadelutprovarna kan göra missar ibland. Så lyssna på hästen är mitt förslag.

Och det är alltid svårt att veta om hästen har ont i ryggen pga sadel, eller får ont i ryggen för att den spänner sig pga smärta någon annanstans. Min häst fick ont i ryggen, och jag provade ut ny sadel. Ryggontet försvann inte, och på klinik så var det problem i framkotorna, ryggbesvären berodde på att hästen spände sig i kroppen pga ont i framkotorna. Nu efteråt tycker jag att jag var korkad som inte åkte in till klinik direkt, men man lär sig av sin stackars häst...

Om det är en seriös sadelutprovare så borde man kunna ringa och diskutera, det kan vara bra att ringa så snart som möjligt ifall du vill ha chansen att reklamera sadeln.

Men det verkar olämpligt att rida hästen, tömkör eller promenera, och har hästen mycket ont så är det klinik som gäller tycker jag.

Jag rider hon inte, självklart inte!! det vore idiotiskt! men jag skall kolal upp homn idag!

Vad sa vet då? :p

Tänkte på det med sadeln åxå, om den är rakare än den gamla så borde den nya nöta ännu mera än den gamla? Sen att padden är för liten är ju inge vidare heller... :S

BTW; Jag har hört ännu mer negativa saker om sadelutprovaren du hade :S kan skicka meddelande om det.
Jag tänker ta hon från skeå ist.

Tänkte på det med sadeln åxå, om den är rakare än den gamla så borde den nya nöta ännu mera än den gamla? Sen att padden är för liten är ju inge vidare heller... :S

BTW; Jag har hört ännu mer negativa saker om sadelutprovaren du hade :S kan skicka meddelande om det.

padden? det akn nog vara lite i det du säger min fårskinnspadd är lite liten. Mne jag skall köpa en ny. men har som hela tiedn glömt det. Det pasas förra sadeln emn den nya är lite större i sitsen! men jag ahr inet ridit hon så mkt heler. men då sklal jag genast köpa ny!

skriv, skriv på pm!!!!!!
Vet ahr ej vart än..

Det var ju typ 21 feb du köpte nya sadeln så du har ju hunnit rida i den i typ en månad.. med för liten padd...

Jag vet att Vet inte varit ute än :P mohahah ^^

varför ha padd om sadeln ligger bra? :confused: för du utgår väl ändå inte från att du ska kunna ha padd under sadeln, och köper en sadel därefter? :crazy:

Hej vi har också haft detta problem, frågan är har han ont i tornskotten?
min blev behandlad med Metacam som är mot Akuta och kroniska sjukdommar i muskler och skelett och det hjälpte,

Mja alltså hästen ifråga har ridits med en sadel som inte passat henne (tillåfrån sen sommaren -08 hästen stod mkt pga andra skador under hösten) och fått rätt stora skav som (om jag förstått det rätt) tillåmed har blivit öppna småsår som typ finnar lr nåt(hästen är förövrigt väldigt känslig för att få skav, så skavsåren från sadeln kom väldigt fort och ägaren har gjort sitt bästa för att förhindra och läka ev öppna sår) . Men hästen var enligt sadelutprovaren inte alltför öm (ägaren hade gjort en specialpad åxå på slutet) och provade ut en sadel. Fårskinnspadden som ägaren hade till gamla sadeln var strl 16" och nya sadeln är 17" men sadelutprövaren sa att det funkade tillsvidare med en padd som var en strl mindre. Man litar ju ändå på en sadelutprovare som jobbat som sadelutprovare och sadelmakare i x antal år.

Hästen har varit öm i rygge tillåfrån men det värsta blev väl efter en hoppträning efter det så blev hästen superöm men fick vila i några dagar å sen var det bra sen har den blivit öm bara efter att ha skrittats så som jag förstår det.

Så mest troligt är det väl en överansträngning lr att sadeln inte passar...
Hästen ska vila en vecka och sen ska ägaren ta ställning till om dom ska gå vidare.
Mest troligt så ska en annan sadelutprovare kolla häst och sadel i slutet av nästa månad. Det skadar ju aldrig med en andra åsikt.
Hästen kmr att få den vård den behöver. :)

Tror iaf inte att det räcker med att enbart byta sadel och lite vila. Hade det varit min häst hade den varit på klinik för längesen men jag antar att man lär av sina misstag, hoppas dock inte TS behöver göra det.......

jag skulle longera henne så hon får höja ryggen utan att nån sitter på. om det inte blir bättre är det nog bäst att du kontaktar veterinär.
min häst va lite öm i ryggen för nån dag sen jag longerade honom så blev han som ny dagen efter.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka