Häst som "drar tag" i tygeln

Elisha

Trådstartare
Jag har ett sto som är 8 år. När jag fick henne sprang hon mest runt o kastade med huvudet eller "drog tag" i tygeln. Hon har blivit MKT bättre, nu "drar hon tag" i tygeln bara vid byte mellan gångart, oftast från galopp till trav. Eller till halt. Det blir MKT bättre när jag nästan bara bromsar med sätet (rider med vanligt gummibett) och vissa dagar funkar det utmärkt men dem dagarna hon är väldigt pigg och hon inte lyssnar så mkt på sätet och jag får använda handen lite i stället och hon "drar tag" i tygeln, vad ska jag göra då? (Martingal och graman blir det bättre med men jag vill helst rida utan).

Senast ändrad:
Sv: Häst som "drar tag" i tygeln

det låter som att hästren inte riktigt orkar sätta under sig i övergångarna, det bästa är att bara träna vidare med mycket övergångar och halvhalter så att hästen stärker sig, så kommer den att sluta dra i tygeln

Jag håller med PrinceFair, och undrar lite varför hon är pigg de dagar hon nu är det. Har hon vilat dagen innan? I så fall kanske du kan leda henne eller bara rida lite skritt och trav, utan att det blir alltför avancerat.

Min medryttarhäst gör ungefär likadant. Hon är en travhäst under inridning så hon har energi så det räcker och blir över men kanaliserar den oftast åt "fel" håll.... :angel: Med henne är det så att först är hon spänd ett tag och springer fort, sen slappnar hon av och jobbar jättefint, sen blir hon trött direkt och då börjar dragandet. Hon liksom biter tag i bettet och tar tyglarna från en. Så det stämmer säkert som Prince Fair och Overtyre säger, att hon inte riktigt orkar.
Jag brukar lösa det genom att bara hålla tygeln kvar när hon drar och driva henne fram till bettet igen och sen avsluta illa kvickt när hon skärper sig :)

overtyre skrev:
Jag håller med PrinceFair, och undrar lite varför hon är pigg de dagar hon nu är det. Har hon vilat dagen innan? I så fall kanske du kan leda henne eller bara rida lite skritt och trav, utan att det blir alltför avancerat.

Nej hon brukar ofta vara mkt pigg dagen efter mkt hårt uteridning, när jag har tränat kondition, musklatur och ridit somsagt hårt, hon älskar nämligen att jobba ordentligt hårt spec ute! Men ibland är hon bara allmänt pigg utan att jag ridit ut dagen innan.

Elisha skrev:
Nej hon brukar ofta vara mkt pigg dagen efter mkt hårt uteridning, när jag har tränat kondition, musklatur och ridit somsagt hårt, hon älskar nämligen att jobba ordentligt hårt spec ute! Men ibland är hon bara allmänt pigg utan att jag ridit ut dagen innan.

Rent spontant så tänker jag på träningsvärk!?! Det kan yttra sig i diverse protester hos hästen. :crazy:

Är hon kollad i mun o muskulatur?

//Jessica

Jessica skrev:
Rent spontant så tänker jag på träningsvärk!?! Det kan yttra sig i diverse protester hos hästen. :crazy:

Är hon kollad i mun o muskulatur?

//Jessica

Varför skulle hon bli pigg och villig av träningsverk?

Men du Elisha, du har fått massor med tips och jag håller med de som svarat att det hänger på hästens styrka, när den går emot i övergången från galopp till trav/skritt. det är jobbigt för den att sätta under sig i den övergången, det tränar man upp med träning träning och åter träning. Du har fått tips om detta i andra trådar om i princip samma ämne, som du lagt ut också. Hästen kan ha träningsverk som Jessica säger, JA - att hon är pigg och villig har väl inget att göra med att hon går emot i övergången? - det är en spänning hos hästen, inte att hon är pigg och villig. Det är ju tvärtom - hon är INTE villig i övergången.

PÅ Higge så var det första tecknet på att han hade ont. Han sprang ju på men han gick och drog och ryckte i tyglarna.

Oftast brukar anledning att hästen drar i tygeln vara att den som rider drar i tygeln. Alltså när du tar i tygeln så skyddar hon sig och drar tillbaks, därför funkar det när du bromsar med sätet.

Red en häst på en ridskola en gång som ingen ville rida för att han var så stark och drog i tygeln, ingen trodde att jag skulle lyckas rida honom (är förlamad i halva kroppen, rider med bara en hand) hästen var jättesnäll och drog ingenting, förutom om jag råkade "fastna" i handen, då började han dra så det var bara att ge efter och han slutade.
Du skulle kunna börja varje arbetspass med att i skritt göra halt vid varje bokstav (eller vid bestämda punkter om bokstäver saknas) bara med sätet. När detta sitter ordentligt och du bara behöver tänka halt kan du börja jobba mer, och gör då många övergångar mellan alla gångarter.

Elisha skrev:
Jag har ett sto som är 8 år. När jag fick henne sprang hon mest runt o kastade med huvudet eller "drog tag" i tygeln. Hon har blivit MKT bättre, nu "drar hon tag" i tygeln bara vid byte mellan gångart, oftast från galopp till trav. Eller till halt. Det blir MKT bättre när jag nästan bara bromsar med sätet (rider med vanligt gummibett) och vissa dagar funkar det utmärkt men dem dagarna hon är väldigt pigg och hon inte lyssnar så mkt på sätet och jag får använda handen lite i stället och hon "drar tag" i tygeln, vad ska jag göra då? (Martingal och graman blir det bättre med men jag vill helst rida utan).

Ursäkta, ett avbrott från ämnet men jag måste fråga vad du har för märke på ditt gummibett :smirk:

Virre skrev:
Oftast brukar anledning att hästen drar i tygeln vara att den som rider drar i tygeln. Alltså när du tar i tygeln så skyddar hon sig och drar tillbaks, därför funkar det när du bromsar med sätet.

Red en häst på en ridskola en gång som ingen ville rida för att han var så stark och drog i tygeln, ingen trodde att jag skulle lyckas rida honom (är förlamad i halva kroppen, rider med bara en hand) hästen var jättesnäll och drog ingenting, förutom om jag råkade "fastna" i handen, då började han dra så det var bara att ge efter och han slutade.
Du skulle kunna börja varje arbetspass med att i skritt göra halt vid varje bokstav (eller vid bestämda punkter om bokstäver saknas) bara med sätet. När detta sitter ordentligt och du bara behöver tänka halt kan du börja jobba mer, och gör då många övergångar mellan alla gångarter.

Okej, men jag drar INTE i tygeln, jag rider på 3-delat gummibett, + extra gummigrejer som gör de mjukare i hästens mun, och jag rider med mjuk hand.:P

FridaW skrev:
Ursäkta, ett avbrott från ämnet men jag måste fråga vad du har för märke på ditt gummibett :smirk:

Nåt från Hööks,typ horsepower? haha

Elisha skrev:

Min nordsvensk gör så också, men han han försöker bara be om längre tygel. Så då länger jag på tygeln och han slutar direkt. Man kan säga att han tar tag i bettet och drar ner det till backen så att jag ska släppa tyglarna. Tydligt tecken tycker jag...Han gör det dock inte lika ofta nu när jag har bytt bett. Men det händer vid halt och precis när jag saktar ner från traven eftersom tyglarna är kortare då och han länger på huvudet automatiskt så då tycker han att tyglarna är för korta... kanske kan vara något sådant?

Elisha skrev:
Okej, men jag drar INTE i tygeln, jag rider på 3-delat gummibett, + extra gummigrejer som gör de mjukare i hästens mun, och jag rider med mjuk hand.:P

Det var inte menat som en anklagelse, jag sa bara att det var vanligaste orsaken.
Det kanske bara är så att hon inte gillar att ha bett i munnen eller helt enkelt inte orkar jobba mer än det hon gör.

Elisha skrev:

Gummibett är inte alltid av godo på alla hästar. vissa gillar att bita tag i det.

jag har samma problem med min fjording.. han tar tag i bettet och drar ut huvudet så att tyglarna åker ur händerna.. men släpper jag då efter lite på tyglarna så drar han fortfarande.. till slut går han med mulen i marken:crazy: så det där med att släppa efter på tyglarna eller inte dra tillbaka funkar inte på honom då han bara vill längre och längre ner med huvudet. vet inte hur jag ska göra:confused:

Som virre nämnde.. H*n kanske inte gillar bett? Har du prövat o rida utan någongång?

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 257
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar