Corax
Trådstartare
Första sommaren med nya hästen har gått och jag kan konstatera att hon är bettkänslig. Hon får stora bulor/svullnader och sår som tar flera månader att bli av med.
Oftast bildas varkulor som läker in och kvar blir små förhårdnader. Jag har försökt pilla bort så många som möjligt men minst lika många är kvar.
Jag tycker så synd om henne och undrar om det finns något man kan göra för att underlätta. Självklart har jag haft flugmedel på henne och även bra flugtäcke men då blev det Värre!
Jag har smort med tjärsalva som en dåre och putsat bett/sår som en tok.
Ibland har betten suttit så tokigt att jag inte kunnat haft sadel...
För några veckor sedan kom hon in med en päronstor svullnad på halsen och golfboll vid armhålan. De är fortfarande kvar.
Vad gör man?
Funkar Switch för att hålla nått borta?
Oftast bildas varkulor som läker in och kvar blir små förhårdnader. Jag har försökt pilla bort så många som möjligt men minst lika många är kvar.
Jag tycker så synd om henne och undrar om det finns något man kan göra för att underlätta. Självklart har jag haft flugmedel på henne och även bra flugtäcke men då blev det Värre!
Jag har smort med tjärsalva som en dåre och putsat bett/sår som en tok.
Ibland har betten suttit så tokigt att jag inte kunnat haft sadel...
För några veckor sedan kom hon in med en päronstor svullnad på halsen och golfboll vid armhålan. De är fortfarande kvar.
Vad gör man?
Funkar Switch för att hålla nått borta?