häst som är elektrsisk!

A

Anja586

hur ska man göra för att hästen inte ska vara elektrisk när man tar av täcket?? jag får tusen stötar av min häst och pälsen står rakt upp! finns det något man kan göra?:confused:

Sv: häst som är elektrsisk!

hihi..Känner igen det där, jädrans vad ont det gör! :D Tyvärr inga tips!

kan väl bero på vad täcket är gjort av för material?

Vatten brukar ju hjälpa om man ska borsta en "elektrisk" häst. Får man ofta stötar när man tar i hästen brukar jag vara noggran med att man tar i nån metall innan man tar i hästen.

Tvätta täckena med sjöljmedel, det brukar hjälpa

Anja586 skrev:
hur ska man göra för att hästen inte ska vara elektrisk när man tar av täcket?? jag får tusen stötar av min häst och pälsen står rakt upp! finns det något man kan göra?:confused:

ja du hade jar en elektrisk häst så skulle jag blir galen.
själv brukar min bli statisk, som det heter,

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Jag brukar ha en blöt svamp som jag "duttar" på hästen samtidigt som jag tar av täcket. Annars : borstar i naturmaterial...

MaRomer - kul. häromkring säger vi elektrisk, men det kanske är annorlunda ute på landet...

men nu ska vi inte märka ord, du kanske har ett bra tips istället?

ja du det har jag nog inte. mer ä det som ni redan skrivit..landet vet jag inte om det e...jag är mitt i centrala växjö=)..

här säger vi iaf statisk

Anja586 skrev:
MaRomer - kul. häromkring säger vi elektrisk, men det kanske är annorlunda ute på landet...

Ni pratar om "statisk elektricitet" så ni hade rätt båda två på varsitt sätt ;) Jaja, till frågan..

Jag tycker att du har fått bra tips av många andra här. Själv tycker jag att det fungerar bra om man sprayar hästen med lite pälsglans på kroppen innan man lägger på täcket.

ja pälsglans borde nog funka! där sa du nått!! ska testa direkt! tack för tipset!

Om man använder naturmaterial till hästen och inte så mycket syntet så minskar den statiska elektriciteten. Dvs undvik täcken med fleecefoder, syntetborstar, syntetkläder på dig själv och så. Ull- eller bomullstäcken/foder och borstar i naturmaterial är bättre då!

Tvättar i såpa, det blir ingen elektricitet i det då. Kör det på allt som går till hästen o mina ridbyxor o jackor.

inga vattebtäta täcken får tvättar med sjöljmedel!! Det löser upp insidan på det vattentäta tyget....

Sen ett kanon tips på att bli av med stötarna är att blanda upp balsam i vatten o en sprayflaska och spraya på hästen och insidan av täcket. FUNKAR!

Har du fleecekläder på dig eller är täcket av fleece? Jag brukade ge min häst en massa stötar när jag hade fleecejacka på mig, men sen jag bytte den mot en yllekofta får jag inga stötar alls!

Sålänge det impregneras efter tvättning så spelar det ingen roll om du använder sköljmedel, såpa eller ja.. what so ever.

När jag har tagit av hästen täcket brukar jag börja med att dra min hand över hennes man innan jag rör henne... Detta funkar på min häst och varken hon eller jag får stötar

Fast när täckena behöver impregneras direkt efter tvätt tycker jag de börjar bli dåliga. Om man tvättar utan fosfater och sköljmedel håller de längre.

Hade samma problem som du för ett par år sedan. Det var MINA SKOR. Dojjan, med rejäl gummisula som gav massor med stötar, så fort jag slutade med dem så var problemet löst. Vad har du för skor/stövlar? Jag vet en i stallet som sköljde av skorna med vatten innan hon tog av täcket på sin.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 094
Senast: Inte_Ung
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 045

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka