Häst skrämdes av tutande bilist

I samband med en ridtur signalerade ryttaren åt bilisten att sakta ned farten. Bilföraren ska då ha lagt sig på tutan, vilket skrämde hästen så att den 16-åriga ryttaren ramlade av. Händelsen är polisanmäld.

Folk är såna jävla svin. Hände min stallkompis med. Hon red bredvid en landsväg, men typ i ett "dike" (fast inget riktigt dike, men är en bit nedanför vägen och är såna metall barrier mot vägen för bilar, vet inte vad dom heter, så man inte kör i diket 🙈 men hon red där med sin häst (man är alltså på inget sätt ivägen eller ens på vägen när man rider där), då man måste rida en bit där för att ta sig till skogen. Kommer en bil i motkörande riktning som fullständigt lägger på tuten... Som tur är brydde hennes häst sig inte ett piss. Men vad fan är det för fel på folk? är en mycket traffikerat väg. Så om hästen hade kastat ryttaren där och sprungit på vägen hade det säkert blivit en stor olycka.

Inte nog med att medvetet skrämma hästen, bilisten smet alltså från olyckan utan att se till att flickan inte var skadad eller behövde hjälp, fy fan typen av folk som finns. Blir både arg och ledsen.
Nåt annat förväntar man väl sig inte av någon som beter sig så..

Man ska alltid rida med en GoPro kamera på sig, då filmas allting och bilens regnr syns och ofta syns även föraren så det går att identifiera sådana här personer. Jag förstår inte varför det inte är vanligare med kamera än, det är en i sammanhanget billig investering.

Nåt annat förväntar man väl sig inte av någon som beter sig så..

Man ska alltid rida med en GoPro kamera på sig, då filmas allting och bilens regnr syns och ofta syns även föraren så det går att identifiera sådana här personer. Jag förstår inte varför det inte är vanligare med kamera än, det är en i sammanhanget billig investering.
Kanske för att det trots allt är undantaget att det sker något som är någon idé att anmäla och det är en del arbete med filmandet.

Kanske för att det trots allt är undantaget att det sker något som är någon idé att anmäla och det är en del arbete med filmandet.
Fast det är ju inte något undantag, det är ett undantag att det går såhär illa dock. Men jo, alla ryttare i trafiken borde ha kamera på sig, för det är mängder av vårdslösa bilister där ute. Det är ett under att det inte sker mer olyckor. Jag och min häst klarade oss undan med hårsmån flera gånger.

Det är inte en del arbete med att filma, den sitter på hjälmen och man trycker på spela in knappen innan man ger sig ut. Superenkelt. Man behöver inte ens bry sig om den eftersom den börjar om var 60 eller var 30 minut om man vill så det senaste är alltid inspelat.

Så jo, ryttare borde alltid rida med kamera när dom är ute i trafiken och med folk, det är heller inte bara bilister som det hjälper mot utan även andra konflikter man kan stöta på på uteritten. Det är alltid bra att ha svart på vitt vad som händer.

Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sel
Fast det är ju inte något undantag, det är ett undantag att det går såhär illa dock. Men jo, alla ryttare i trafiken borde ha kamera på sig, för det är mängder av vårdslösa bilister där ute. Det är ett under att det inte sker mer olyckor. Jag och min häst klarade oss undan med hårsmån flera gånger.

Det är inte en del arbete med att filma, den sitter på hjälmen och man trycker på spela in knappen innan man ger sig ut. Superenkelt. Man behöver inte ens bry sig om den eftersom den börjar om var 60 eller var 30 minut om man vill så det senaste är alltid inspelat.

Så jo, ryttare borde alltid rida med kamera när dom är ute i trafiken och med folk, det är heller inte bara bilister som det hjälper mot utan även andra konflikter man kan stöta på på uteritten. Det är alltid bra att ha svart på vitt vad som händer.
Allvarligt? Du menar att alla människor borde gå runt och kontant filma alla sina interaktioner med omgivningen i syfte att samla bevis för att kunna göra hållbara anmälningar.

Jag vet inte om det är din samhällssyn eller din människosyn jag reagerar mest på?

Jag skrev att det är ett undantag att det är idé att anmäla. Händer inget allvarligt så lär ärendet ändå läggas ner.

Tack jag vet hur man filmar. Jag tänker på jobbet att få på kameran, ladda batterier, förvara kameran, byta minneskort mm, se till att ha tillräckligt med ljus ( jag har ridit mycket kvällstid). Att trycka på knappen när allt är förberett är enkelt.

Det är väl rimligen upp till var och en? Jag tycker det är en hemsk utveckling att rakt av säga att man borde filma allt när man rider ut.

Jag har ridit en hel del i trafik och har stött på exakt 0 incidenter när någon avsiktligt skrämt hästarna eller det ens varit rimligt att anmäla. Flertalet incidenter är när någon av okunskap beter sig fel och så ofta har det inte hänt för mig. Nu är jag lyckligt lottad/ridit trafikvana hästar så det är bara en gång jag åkt av pga andras beteende ( en moped på en anlagd ridväg) och den gången gick det bra. Sen är det rätt gott om små incidenter där jag mer svurit över "idioter" .

Med tanke på hur låg prioritet det är på den här sortens brott ställer jag mig högst tveksam till att filma skulle göra någon som helst skillnad.

En bekant till mig blev påkörd av en linjebuss när hon var ute och red. Tack o lov slungades hon längre ut på fältet än ponnyn, men ponnyn gick inte att rädda. Polisanmälan gjordes med tidpunkt och bussnummer men det var omöjligt att få tag i en skyldig. Tydligen.

Med tanke på hur låg prioritet det är på den här sortens brott ställer jag mig högst tveksam till att filma skulle göra någon som helst skillnad.

En bekant till mig blev påkörd av en linjebuss när hon var ute och red. Tack o lov slungades hon längre ut på fältet än ponnyn, men ponnyn gick inte att rädda. Polisanmälan gjordes med tidpunkt och bussnummer men det var omöjligt att få tag i en skyldig. Tydligen.
Spelar ingen roll om det är liten chans att det blir nåt av det, vårdslösa bilister ska inte få härja som dom vill pga att det är svårt att hitta dom. Det är aldrig onödigt med säkerhet och skydd om något illa händer.

Jag skrev att det är ett undantag att det är idé att anmäla. Händer inget allvarligt så lär ärendet ändå läggas ner.
Jag tycker iallafall inte det är onödigt att anmäla vårdslöshet och brott.
Tack jag vet hur man filmar. Jag tänker på jobbet att få på kameran, ladda batterier, förvara kameran, byta minneskort mm, se till att ha tillräckligt med ljus ( jag har ridit mycket kvällstid). Att trycka på knappen när allt är förberett är enkelt.
Då har du inte använt en GoPro antar jag, där behöver man som sagt inte byta några minneskort eller nånting, det är bara att se till att ha den laddad. Och jo den filmer ruskigt bra även i mörkare väder faktiskt.
Det är väl rimligen upp till var och en? Jag tycker det är en hemsk utveckling att rakt av säga att man borde filma allt när man rider ut.
Klart det är, man kan inte blunda för att det är farligt med hästar i trafiken. Jag har inte skrivit att det ska vara ett tvång att ha kamera när man rider ute i trafiken, men det är en bra att ha.

Självklart ska de inte få härja. Men problemet jag försöker lyfta är att kamera över huvud taget inte är någon form av säkerhet.
Skrev jag inte heller, jag skrev att det är en bra säkerhet om det händer någonting som faktiskt behöver anmälas. Klart som sjutton inte kameran i sej självt skyddar mot olyckor, däremot om dom händer så är det lättare att sätta dit folk när man har det på film.

Men visst, tycker man att det är en bagatell när folk kör som dårar så visst, jag tycker inte det. Jag tycker det är viktigt att iallafall försöka kunna sätta dit farliga bilister, och den chansen är enormt mycket större om man har incidenten på film även om det inte är en garanti.

Spelar ingen roll om det är liten chans att det blir nåt av det, vårdslösa bilister ska inte få härja som dom vill pga att det är svårt att hitta dom. Det är aldrig onödigt med säkerhet och skydd om något illa händer.
Fast att filma ger varken skydd eller säkerhet.

Skrev jag inte heller, jag skrev att det är en bra säkerhet om det händer någonting som faktiskt behöver anmälas. Klart som sjutton inte kameran i sej självt skyddar mot olyckor, däremot om dom händer så är det lättare att sätta dit folk när man har det på film.

Men visst, tycker man att det är en bagatell när folk kör som dårar så visst, jag tycker inte det. Jag tycker det är viktigt att iallafall försöka kunna sätta dit farliga bilister, och den chansen är enormt mycket större om man har incidenten på film även om det inte är en garanti.

Dels tycker jag att du är ful nu, för det ser väldigt mycket ut som om du anklagar mig för att jag (på något sätt) bagatelliserar atr folk kör som idioter. Det har jag inte sagt någonstans! Skärpning!

Men det jag har sagt att även med gott om bevis (som tex film) så är chansen att någon åker fast för idioten mycket liten. Övervakningskameror (i allmänhet) har en mycket begränsad effektivitet på icke-planerade brott. Där 'köra som en idiot' definitivt hamnar

Jag tycker iallafall inte det är onödigt att anmäla vårdslöshet och brott.
En halmgubbe, eller menar du att jag påstått att man inte ska anmäla? Jag har diskuterat filma alla uteritter, inte att man inte ska anmäla.

Då har du inte använt en GoPro antar jag, där behöver man som sagt inte byta några minneskort eller nånting, det är bara att se till att ha den laddad. Och jo den filmer ruskigt bra även i mörkare väder faktiskt.
Gopro är inte det enda alternativet. Och nej jag håller inte med om att filmer med gopro är rusikgt bra när man filmar i mörker eller svårt ljus.

Klart det är, man kan inte blunda för att det är farligt med hästar i trafiken. Jag har inte skrivit att det ska vara ett tvång att ha kamera när man rider ute i trafiken, men det är en bra att ha.
Och nästa halmgubbe. Jag påstod inte att du skrivit att det var tvång utan både du och jag använde ordet borde, du citerar det till och med. Hur får du det till att jag skriver om tvång? Jag tycker det är fel att uppmana alla ryttare med "borde" då alla har så olika förutsättningar.

Svarar du mig igen, kan du möjligen svara på det jag skriver och inte hitta på det jag skulle skrivit och svara på det?

Senast ändrad:
Jag tycker att det är utmärkt att det börjar bli vanligare och vanligare med kamera på hjälmen hos både ryttare och cyklister. Det borde absolut bli standard precis som dash cam i alla fordon.
De gånger det faktiskt finns någonting att anmäla hjälper det givetvis till med filmbevis, samt att det kanske får en och annan idiot att tänka till en extra gång innan hen lägger sig på tutan.

Fler kameror i trafiken, ja tack!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter När två ryttare ledde sina hästar längs en väg under tisdagskvällen blev en av hästarna påkörd av en passerande bilist. Polisen utreder...
Svar
0
· Visningar
219
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En jakthund ska ha bitit en häst under hösten 2023. Hästen skadade sig och ryttaren ramlade av i samband med händelsen. Länsstyrelsen...
Svar
9
· Visningar
1 307
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
814
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre elever fick föras till sjukhus med ambulans i förra veckan, efter en olycka på Hippologum i Umeå, då sprinklersystemet gick igång...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka