Häst med pollenallergi!?

Cyllene

Trådstartare
Någon som har det? Hur har ni ställt diagnosen? Vad var/är symptomen? Hur behandlas det? Hur fungerar hästen?

Tusen frågor. Tacksam för allas erfarenhet!

/C

Sv: Häst med pollenallergi!?

Hade misstänkt pollenallergi pga följande symptom:

* frustningar, såväl när hon åt hö, som vid betesgång så frustades det väldigt ofta, vid ridning riktigt kraftiga frustningar konstant var 3:dje sekund :( såpass att hon nästan var oridbar.

* nickningar, i hagen vid vila så nickade/gungade hon med huvudet, och vissa tillfällen ex. när hon åt hö så vart det hastigare nickningar/ryckningar med huvudet, ungefär som om hon försökte komma undan någon insekt eller så.

* klia näsan, i synnerhet efter ridning så kliade hon näsan (överläpp/mule) mot både golv o väggar, men även vid vila

Av en slump inne på klinik vid en sårskada, nämnde jag detta varpå ett blodpov togs och sändes in för analys. Detta visade dock ingen pollenallergi, däremot överkänslighet mot insekter o kvalster :(

Vi har inlett en immunterapibehandling som går ut på att injecera insektsgift i hästen med jämna mellanrum. Detta gift är tillverkat enkom för min häst och anpassas efter allergin, i mitt fall innehåller det gift från stickmygg, broms, svidknott o kackerlacka (!). I början skulle det injeceras var 3:dje dag och nu har intervallen ökat så det är 2 ggr i månaden och snart bara 1gång/månad, och jag tror tamme tusan att det är bättre :) men än är det inte bra och behandlingen pågår till september till att börja med.

Det jag gjorde för att underlätta var att använda nosnät vid ridning, vilket gör att alla symptom försvinner då. I hagen har jag inte vidtagit nån åtgärd då det varit rätt lindrigt ändå, annat än att jag blöter höet och det verkar funka bättre de perioder hon har det jobbigt (för det är inte HELA tiden hon har problem.

oj, vad långt det blev...

Senast ändrad:

Min häst har också pollenallergi! Jag har inte behandlat utan valt att försöka ha honom mindre ute då det är som värst, ridit i ridhus m,m. Det går ju över efter några veckor. Men man får ställa in tävlingar som går utomhus när det är som värst. En kompis hade en häst med pollenallergi som dom valde att behandla med kortison och human medecin, den blev tillslut allergist mot allt och fick klåda också. Den fick dom avliva. Men har hört av vet att man skulle kunna höja immunförsvaret inför pollensäsongen, men jag har inte provat.:confused:

Min häst hade (har) samma symptom som din, d.v head shaking syndrome. Han var helt oridbar vissa perioder. Har "vaccinerat" sedan november 2005. och han är idag i stort sett helt symptomfri! :banana: Kunde hålla igång och tävla hela 2006 och det verkar gå bra även i år. Så nu kan jag nog sluta oroa mig. Jag sprutar min häst 1 gång/månad och det går bra, han är så snäll.:love:
Tyvärr är det ju inte alla hästar som immuniseringen funkar på.:(
Men allergi verkar bli vanligare och vanligare, så allergiforskingen kanske kan få lite mer pengar och tas på allvar.

Min "kur" tar slut i september (började i februari tror jag)...och då funderar jag på HUR jag ska kunna veta om jag måste fortsätta med en kur till, eller om det räcker...
Det är ju liksom ont om både pollen o insekter då...därmed dåligt med symptom också...

Hur resonerade ni?? Och hur länge har du behandlat??

När ska man börja vaccinera i så fall? Görs det på klinin eller kan en gårdsvet skriva ut vaccin?:confused:

Vet skickar in blodprov, analys görs och typ av allergi fastställs.
Du får "vaccin" eller serum (från Dr Baddaky tror jag det heter) tillsammans med ett schema som anger när spruta skall ges och du själv kan spruta efter. Sprutorna är typ diabetes. Första dos är 0,5ml så det är inte mycket man ger, jag är upp i 1 ml nu.

Har börjat i mars och slutat i oktober två säsonger, är nu inne på tredje säsongen så han har nog varit allergiskt i hela sitt liv. Är fyra år.

Symtomen är konstant trött och apatisk, klart och kraftigare nosflöde, vill skrapa nosen i asfalten, träd väggar m.m. HS syndrom i mildare grad samt ansträngd andning som ter sig som astma.

Anser inte att prov behöver tas då symtomen talat sitt tydliga språk. Vintertid helt symtomfri, förutom att jag märker att han immunförsvar inte varit hundra.

Tidigare år har han klarat sig men i år så rids han in och då har jag behandlat honom. Började med dotterns allergimedicin (de har samma symtom) och det fungerade väldigt bra, men han fick tyvärr magömhet som biverkning.

Övergick då till att prova homeopatmedel och nu sedan några veckor tillbaks så får han Rhinoplex 20 mot hösnuva och astma och det har hjälp mycket bra hittils. Har fått en helt ny häst, pigg och glad med massor av ork och nästan rinner så mycket mindre. HS syndromet visar sig inte mer än korta stunder nu när han försöker komma undan arbete eller känner sig stressad.

Om jag märker att detta inte kommer hålla i sig så kommer jag att prova medicinen som omtalas här i

http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/147033

Jag har ändå stor tilltro till att får jag bara upp immunförsvaret och låter han gå på homeopatmedicin en stund så kommer han nästa år var så gott som frisk.

Min häst reagerar , förutom på ett gäng olika "utomhuspollen " (som det så fint var uttryck överst i allergirapporten) även (svagt) mot. s.k. "innomhuskvalster" så jag medicinerar året om. Jag trodde att man fick bäst resultat om man håller på året om.
Jag är själv allergisk, och jag ska "grunda" med mina mediciner ca 1-2 månader innan allergisäsongen beräknas börja. Kanske går att applicera även på häst?
Provade första svängen med vanliga "människo"- antihistaminer, men min häst svarade inte alls på dem. Är överlycklig att jag provade vaccinet och att det funkar perfekt! Inga biverkningar alls. Och så får jag tävla på det!!!:banana:

Tack alla för era erfarenheter.

Har precis bläddrat igenom Ridsport Special där det stod om Solos Carex som led av allergi.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 587
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 002
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 124
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
467

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka