Sv: Häst med pollenallergi!?
Hade misstänkt pollenallergi pga följande symptom:
* frustningar, såväl när hon åt hö, som vid betesgång så frustades det väldigt ofta, vid ridning riktigt kraftiga frustningar konstant var 3
je sekund
såpass att hon nästan var oridbar.
* nickningar, i hagen vid vila så nickade/gungade hon med huvudet, och vissa tillfällen ex. när hon åt hö så vart det hastigare nickningar/ryckningar med huvudet, ungefär som om hon försökte komma undan någon insekt eller så.
* klia näsan, i synnerhet efter ridning så kliade hon näsan (överläpp/mule) mot både golv o väggar, men även vid vila
Av en slump inne på klinik vid en sårskada, nämnde jag detta varpå ett blodpov togs och sändes in för analys. Detta visade dock ingen pollenallergi, däremot överkänslighet mot insekter o kvalster
Vi har inlett en immunterapibehandling som går ut på att injecera insektsgift i hästen med jämna mellanrum. Detta gift är tillverkat enkom för min häst och anpassas efter allergin, i mitt fall innehåller det gift från stickmygg, broms, svidknott o kackerlacka (!). I början skulle det injeceras var 3
je dag och nu har intervallen ökat så det är 2 ggr i månaden och snart bara 1gång/månad, och jag tror tamme tusan att det är bättre
men än är det inte bra och behandlingen pågår till september till att börja med.
Det jag gjorde för att underlätta var att använda nosnät vid ridning, vilket gör att alla symptom försvinner då. I hagen har jag inte vidtagit nån åtgärd då det varit rätt lindrigt ändå, annat än att jag blöter höet och det verkar funka bättre de perioder hon har det jobbigt (för det är inte HELA tiden hon har problem.
oj, vad långt det blev...