häst med hosta

Em3li3

Trådstartare
Hej alla!
Min varmblods grabb på 15 år har börjat hosta bara rätt va det var..
Han har torr/djuphostat i några veckor och ingen feber. igår när jag tog in honom så märkte jag att när jag borsta honom så hosta han och han stog och åt i hagen innan jag tog in honom så det kom tuggat hö upp men det är inte slem eller liknande utan rinnande som vatten och han bukandades..
Vet kommer i morgon och ska undersöka honom men är det någon som känner igen det här?
Är det ev. Smittsamt? Eller låter det som någon form av allergi?
Måste tillägga att höet är ganska dammigt och vi har väldigt leriga hagar och stallet är FRUKTANSVÄRT kallt...
Tacksam för svar!

Sv: häst med hosta

Om höet är dammigt är det inte konstigt om hästen reagerar på det! Har ett varmblodsto som är väldigt känslig när det gäller dammigt hö! Hon börjar hosta direkt vid minsta lilla damm i höet! Hoppas ni kommer på vad det är! :)

Jo såklart att det är till viss del höet ligger bakom! Ska nog ringa och köpa nytt idag tror ja..
Hoppas jag med att få reda på vad de är..

Hej alla!
Min varmblods grabb på 15 år har börjat hosta bara rätt va det var..
Han har torr/djuphostat i några veckor och ingen feber. igår när jag tog in honom så märkte jag att när jag borsta honom så hosta han och han stog och åt i hagen innan jag tog in honom så det kom tuggat hö upp men det är inte slem eller liknande utan rinnande som vatten och han bukandades..
Vet kommer i morgon och ska undersöka honom men är det någon som känner igen det här?
Är det ev. Smittsamt? Eller låter det som någon form av allergi?
Måste tillägga att höet är ganska dammigt och vi har väldigt leriga hagar och stallet är FRUKTANSVÄRT kallt...
Tacksam för svar!

Bukandas kallas för Kvickdrag! se vad vet säjer men låter inte bra,

Bukandas kallas för Kvickdrag! se vad vet säjer men låter inte bra,

Nja, en häst kan bukandas av olika anledningarna (den mår dock inte bra oavsett grundanledning). Kronisk bronkit/COPD kallades förr kvickdrag, och är en allergisk reaktion på damm/mögel/sporer etc i miljön. Om den inte behandlas och symptomen kvarstår och/eller blir värre kommer hästen bukandas för att orka få ut luften. Gör det de tillräckligt längre överutvecklas bukmuskulaturen, och man får en sk kvickdragsfåra. Nuförtiden är det tack och lov synnerligen ovanligt att det går så långt - men förr var det vanligare.

Men bukandas kan de göra av en rad andra anledningar än COPD, som gör att hästen har svårt att få ut luften ur lungorna, och det är inte samma sak som kvickdrag.

Dammigt hö = mögligt hö. Så kasta det (helst bränn det), lägg INTE det nya höet ihop med det gamla eller på samma skulle innan skullen är sanerad.

KALLA stall är bara bra, det är bättre luft isådana än i varmstall rent generellt, så det är ingen fara.

Det du säger igår, hö kom upp varifrån och i vilken konstisten och i samband med vadå? (Hosta eller bara ändå).

Min gissning är att han helt enkelt utvecklat det som brukar kallas dammallergi på grund av det dåliga höet =(

Du har helt rätt, låter man det gå för långt om hästen får besvär med hosta och börjar bukandas så finns risken för "kvickdrag". Min häst fick en allergisk reaktion av mögligt hö, synligt mögel/damm. Han hostade först sen blev han sämre och började bukandas, tog ut veterinär direkt och han behandlades med Ventipulmin. Det gick bra och han blev återställd. Men hästen fick flytta från stallet för att de vägrade byta hö och jag fick inte köpa eget.

Till TS se till att behandla hästen snabbt! Har klarat min häst, men varje senvinter/vår så märker man att han reagerar på dammigt hö och ev pollen. Nu vet jag vad det är och han har ej behövt behandlas något mer, jag åtgärdar innan det går för långt. I år har han hostat enstaka gånger och verkar klara sig bättre.

Min började hosta när vi gick över till hö (som verkade helt okej) i år. Vattnade det både inne och i hagen och avverkade ett sämre hö och har nu ett bättre och har slutat vattna och hostan är helt/nästan helt borta.

Det är inte normalt med ett endaste host på hästar, de är inte som vi människor som kan hosta/harkla oss ofta.

Oavsett anledning så är det inte bra att hästen hostar så jag hade absolut vattnat höet direkt och fortsatt utreda problemet.

Hej! Sök på rödalger här på buke och se vad jag skrev om vår ponny:) Kan tillägga att jag har fått ge han en kur till det senaste halvåret och då försvann symtomen på 3 veckor:) Vi betalade ca 6000 kr på mediciner som vet skrev ut och som bara hjälpte så länge han åt dem. Nu är han hur pigg som helst och tränar och tävlar i hoppning:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 435
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 136
Senast: Korven
·
Hästvård Hej, alla, för ett par veckor sedan noterade jag att min häst hostade till någon gång då och då. Han hade ingen feber och har inte haft...
Svar
7
· Visningar
1 140
Senast: Missemus
·
Foder & Strö Jag brukar ha småbalshö som räcker i princip hela vintern, men i år har det gått extra mycket, dels pga fler hästar, dels pga av vädret...
Svar
10
· Visningar
3 317
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka