Häst lägger tungan över bettet.

F

Falskhet_

Min häst lägger tungan över bettet. Märkte det första gången idag, vad kan man göra? hon har ingen snok (nosrem). Hon går på tre delat bett . Första gången hon gjorde det idag, eller vad jag märkte.
Vad ska man göra?

Sv: Häst lägger tungan över bettet.

Använd antigen en aachennosgrimma eller en pullarnosgrimma.
Du kan använda tungband men jag tycker det är smidigast med en nosgrimma som förhindrar hästen att lägga tungan över bettet.

Jag har själv 2 hästar som lägger tungan över bettet och du funkar aachennosgrimman klart bäst tycker jag. Men pullargrimman löser samma funktion.

Lycka till!

min häst har alltid haft tungan över, från att han blev inriden vid 4 år ålder (10 nu). Testade tungfelsstickan i någon månad tills han hade vant sig och bytta tillbaka till ett vanligt tredelat härom veckan för jag skulle tävla dressyr (igår) och så länge han är mjukgjord hela han så lägger han tillbax tungan och tuggar mjukt på bettet. annars går han helst med tungan över, även om jag bara är ute och går med honom gemte. tror han trivs bäst i det :crazy:

men att din häst la över tungan kan bero på för hård hand, bettet sitter för långt ner eller att han bara testade :smirk: men jag tycker du ska göra som den på det förra svaret. skadar ju inte att testa :idea:

Lycka till men pollen

var det riktat till mig??:confused:

Hård hand är uteslutet, absolut ingen hård hand. Hon var väldigt mjuk och fin och arbetade bra under sig.

Ras?

Ang. nosgrimma så är remont bäst för att lära hästen acceptera bettet. Har du bytt bett tidigare eller alltid ridit på samma bett?

det är en varmblodig travare. (fd travhäst) men hon går väldigt fint och drar inte iväg som de flesta och har bra gångarter i alla tre. Byter bett ganska ofta. Red på pessoa först och ibland på två delat. Nu är det variation mellan tredelat till två delat.

Travare brukar oftast vilja ha något som ligger still i munnen. Prova rakt bett + remont.

Prova ett odelat bett helst med fasta ringar så det blir stilla och stabilt i munnen. Om inte det fungerar så prova alla möjliga bett. Det kan vara ett som vi människor inte alls tycker ser trevligt ut som hästen gillar bäst. Kolla om du kan låna bett av kompisar eller andra i stallet och prova hur hästen reagerar. Det gäller att hitta ett bett som hästen trivs med och därifrån utveckla kommunikationen. En period kanske hästen vill ha nosgrimma men efter hand kan den plockas bort.

okej tack för tipsen. Vi ska testa nosgrimma nu och se igen om hon gör samma. Man såg verkligne skillnad när hon la tungan över bettet. Slänge med huvudet och liknande. Har det på film så ska se om jag kan få in det här.

Liknande trådar

Trav Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i...
2
Svar
34
· Visningar
3 312
Senast: Sel
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 747
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 298
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV