Häst i boxvila - hur underhåller man?

Candy00

Trådstartare
(Har tråden hamnat helt fel så kan väl nån snäll liten människa flytta på den)
hej!
Igår kväll bar det iväg in till kliniken med en häst på tre ben, efter att hon bockat i galoppen under tömkörningen sen ett slag som lät som när två skor slår ihop och sen hoppade hon fram på tre ben. :( In till klinik, rönka benet och det visar sig att hon brutit höger baks kotben elr nått åt det hållet (Var väldigt trött vid 00,30 har det uppskrivet nånstans...) :cry:.

Men nu iaf till min/a frågor.
Hon kommer behöva ha total boxvila i 2 månader. Hur underhåller man en häst som blir uttråkad på 5 minuter? Man kan ju inte ge hur mycket mat som helst eftersom kloik är en står fara eftersom hon får inte röra på sig...
Vad för "leksaker" finns? Vad kan man mer göra förutom att vara där och borsta, mysa och vara allmänt sällskap så mycket som möjligt?
Tack på för hand!

Sv: Häst i boxvila - hur underhåller man?

(Har tråden hamnat helt fel så kan väl nån snäll liten människa flytta på den)
hej!
Igår kväll bar det iväg in till kliniken med en häst på tre ben, efter att hon bockat i galoppen under tömkörningen sen ett slag som lät som när två skor slår ihop och sen hoppade hon fram på tre ben. :( In till klinik, rönka benet och det visar sig att hon brutit höger baks kotben elr nått åt det hållet (Var väldigt trött vid 00,30 har det uppskrivet nånstans...) :cry:.

Men nu iaf till min/a frågor.
Hon kommer behöva ha total boxvila i 2 månader. Hur underhåller man en häst som blir uttråkad på 5 minuter? Man kan ju inte ge hur mycket mat som helst eftersom kloik är en står fara eftersom hon får inte röra på sig...
Vad för "leksaker" finns? Vad kan man mer göra förutom att vara där och borsta, mysa och vara allmänt sällskap så mycket som möjligt?
Tack på för hand!

Man kan väl skaffa ett hönät med supersmå maskor (el flera nät i vartannat) så att hon får "jobba" lite när hon äter. Då har hon ju sysselsättning ett bra tag, kan äta men får inte i sig så mkt åt gången. Stackars henne...

Man kan väl skaffa ett hönät med supersmå maskor (el flera nät i vartannat) så att hon får "jobba" lite när hon äter. Då har hon ju sysselsättning ett bra tag, kan äta men får inte i sig så mkt åt gången. Stackars henne...

Det låter som en bra idé. Ska se vad vi kan hitta i stallet annars får vi pallra oss iväg och handla!

Fler tips någon?!

Fri tillgång till halm, fodra små portioner kraftfoder/hö och OFTA. Äpplen i vattenhinken( svårt att pilla upp dom) annan häst inne som sällskap (kanske de andra i stallet kan turas om och låta stå inne någon/några timmar var) Byt box på morgonen (om den får gå så mycket vill säga) till någon annan hästs box. jollyball. Trädgrenar i boxen att gnaga på.

Fri tillgång till halm, fodra små portioner kraftfoder/hö och OFTA. Äpplen i vattenhinken( svårt att pilla upp dom) annan häst inne som sällskap (kanske de andra i stallet kan turas om och låta stå inne någon/några timmar var) Byt box på morgonen (om den får gå så mycket vill säga) till någon annan hästs box. jollyball. Trädgrenar i boxen att gnaga på.

Tack för tipsen!
Ja, jag satt precis och tänkte på om jag ska fråga om bästa kompisen kan få stå inne en litens stund på fm iallfal (Sen kommer ju dom andra in och det kommer mera människor till stallet).
Kan halmen leda till kolik om hon äter för mycket?
Vi gick igenom allt lite fort i natt om vad som hände efter. Men om jag minns det rätt (kommer ju självklart få mer info av vet när vi hälsar på henne/hämtar hem henne) så får hon inte gå utan för boxen iaf första veckan.

Koliken uppkommer oftast inte pga av att dom äter, utan av bristen på rörelse för kroppen. Har alltid kört med halm som extra pill på boxvila-hästar och ingen kolik.

Grenar från asp brukar också vara poppis att stå och gnaga på!

Radio på i stallet ger lite liv den stunden den är själv

Öppningsbartfönster/dörr så den kan stå med näsan utanför och titta/få frisk luft.

tack så mycket för tipsen :laugh:

Kom gärna med flera tips :)

Jag lägger pellets och havre på golvet i halmen eller höet. Tar ett tag att leta fram;)

Alltså tro mig, även fast de verkar tossiga när du låter hästen stå inne när allt är som vanligt så går det väldigt fort för hästen att vänja sig vid boxvila! Jag har haft flera "tokiga" hästar på box utan problem, de acklimatiserar sig och vänjer sig.
Se till att ha mycket strö och mocka gärna två ggr/dag om du har möjlighet. Jag brukar ösa på så mycket grovfoder "man kan" utan att de slutar äta och utan att de blir tokfeta.
Hönät är en jättebra grej, jag blandar silage med halm och hänger upp ett om dagen som räcker gott och väl utöver fyra fodringar av personal och en extra av mig om jag har hästen på box. Dessutom så brukar jag proppa hönätet då med halm + silage och sen pressa ihop det så mycket det bara går + snurra nätet ett extra varv för då tar det längre tid för hästen att pyssla med det.
Att hästen har något att tugga på så ofta som möjligt är viktigt i o m att de kan få kolik, jag brukar försöka sticka till hösilage varje timme när jag är där + fri tillgång till halm + hönät + personalens fyra fodringar.
Sen är det ju bara vara schysst mot hästen och pyssla järnet.
Kraftfoder brukar mina inte få mer än någon näve för att det skramlar och sen ordentligt med betfor för magens skull.

Heej!
Okej tack för hjälpen!! :)
Problemet med henne är att hon blir uttråkad väldigt fort. Men jag ska halma, blanda maten i hönät, gömma äpplen morötter i höt m.m. Har även ett par kompisar som ska till Skandinavium på torsdag så dom ska se om dom hittar nån form av "hjärngympa" till henne! :)

Hur länge kan betfor ligga i blött innan det blir dåligt? Tänkte om man lägger äpplen i ena hinken och betfor i den andra :)

Det som är bra med henne är att hon är lite mer åt det svåfödda hållet, så hon kommer nog kunna hålla sig hyfsad fin ändå :) *peppa peppa*
Nu hoppas jag bara på att jag ska få ta hem henne så fort som möjligt :laugh:

Senast ändrad:

om du har en saftflaska med handtag, alltsa en san som har 2 liter eller mer (koncentrat) och sen skruvkork pa toppen kan du ta nagra smastenar och halla i flaskan/dunken och sen ta av skruvkorken och boj dunken/flaskan pa mitten sa stenar inte aker ur och sen hang upp den sa hasten kan sta och buffa pa den varvid den gor noise. ungefar som en skallra for smabarn. Ocksa en "jollyball" san med handtag som hasten kan slanga runt med. Om det inte finns, checka i din lokala petshop for "KING KONG" leksak for hundar.. den storsta modellen brukar fungera for hastar.. de kan ta tag i den med tander och slanga runt..

Sen som andra sa, honat med sma maskor sa hon/han far verkligen arbeta att fa ut maten.

hoppas palle blir frisk snart...

OKej, tack så mycket för hjälpen!
Nån mer som har tips??

ett stall där jag red som ung hade kanin i boxen till ponnyn när hon hade boxvila,de byggde ett "hus"till kaninen genom att annvända en grov bräda och spika mot box väggen,funkade jätte bra hästen hade ju sällskap.
Annars brukar trädgrenar,kli mattor,godis bollar eller bara häst sällskap funka bra.

Ja det är klart dom blir uttråkade men efter ca 2 veckor brukar hästar ha vant sig ändå, faktiskt. Jag har haft tokar som inte "kan" stå på box men efter 1 vecka eller MAX (!) 2 så är de helt lugna. Uttråkade är dom ju såklart men de acklimatiserar sig ändå.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 221
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 536
Senast: caballus
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 603
Senast: Liten
·
J
Hästvård Jag fick en halt häst för ett par månader sedan, ett 3 årigt fullblodssto som ev skulle in i aveln här. Stort framknä på vänster fram...
Svar
6
· Visningar
2 125
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025