Häst född med snett kors

Zkold

Trådstartare
Jag håller på att provrida hästar för köp och har hittat många fina exemplar. Igår hittade jag ett ungsto på 5 år som jag provred, var lite skeptisk då baken var sned på henne.
Vid rörelse kunde jag inte tyda någon rörelsestörning så jag hoppade upp och provred. Jag var helt frälst! Vi verkligen klickade och jag ville inte sluta rida.
Hästen ska användas för dressyr och jag vill klättra bland klasserna kan tilläggas. Stoet hade väldigt bra stam och andra grunder för detta.
Jag kände inte av någon störning i något varv och när jag frågade varför hon såg ut så, så sa ägaren att hon var född med ett snett kors som har rätats till ett antal gånger av kiropraktor. Detta skulle inte påverka henne eller ridningen på något sätt men jag är ändå skeptisk, kan det rätta till sig av sig självt tillslut?
Ägaren var väldigt tydlig och jag misstror inte henne alls. Jag kände och klämde bak i korset utan någon reaktion.
För ögat såg det inte bra ut, dock var hon väldigt tunn för dagen och har inte mycket muskler vilket för övrig kanske förvärrade det för ögat.
Jag vill gärna ha tips och råd nu då jag blev väldigt frälst vid hästen.
Kan det bli framtida problem? Ska jag rådfråga min veterinär om vet?

Tacksam för svar!
 
Sv: Häst född med snett kors

Det är ju svårt att råda när man inte har sett det själv men be att få alla papper på för vad och när hon har behandlats och telefonnummer till dem som har behandlat henne och prata med dem. Du ska ju självklart ha kopia på alla papper hos veterinären också och även ev. plåtar.
Du kan ju självklart ringa din egen veterinär och diskutera med henom också och särskilt om det finns plåtar eller andra veterinärutlåtanden. Det kan ju vara bra att få saker och ting förklarat för sig. Det är inte alls fel att be sin egen veterinär kolla på ev. plåtar hur det ser ut också.
Du ska också be att du får ringa och höra med deras försäkringsbolag om hon är behandlad för något. Har hon en obruten försäkring sedan hon föddes? Det är ju superviktigt i sådana här lägen för man får ju inte ut något som kan relateras till den här defekten och försäkringsbolag vill ju gärna koppla ihop saker och ting.
Sedan beror ju mycket på priset också. Speglar priset hennes "fel" eller ligger hon i samma prisklass som om hon hade varit korrekt exteriört?
Skulle du gå vidare med köp så tycker jag att du absolut ska röntga hästen för att se så att det inte är något som kan påverka henne negativt.
 
Sv: Häst född med snett kors

Jag hade inte köpt en sned häst om målet är att klättra i klasserna i dressyr, inte ens utan rörelsestörning. Ingen vet hur denna snedhet påverkar hästen i längden.
Och då kan man vara medveten om att jag själv har en tämligen sned welshponny i min hage - hon har en gammal muskelskada efter en kullerbytta i hagen när hon var unghäst. Men denna är inte tänkt till någon högre tävling, utan ska hobbyridas av mina barn (vilket fungerar utmärkt). Hon underhållskollas också av en alternativare som kommer hit med jämna mellanrum. Och den dagen det visar sig att hon inte funkar för ridning så är hon ett utmärkt avelssto.
 
Sv: Häst född med snett kors

Har du provat väldigt många hästar innan? hur många? intressant att veta hur länge du letat och förstå hur starkt "klicket" är. Jag skulle köpa henne för ett rimligt pris om jag kunde acceptera eventuella framtida problem. Veterinärerna kommer inte att kunna ge några löften hur som helst. Hon låter ju inte optimal att avla på men skulle du njuta av mysiga skogsturer med henne om det skulle bli problem med korset längre fram? Kan du tänka dig att köra henne i stället om hon inte håller för just dressyr?
 
Sv: Häst född med snett kors

För ögat såg det inte bra ut, dock var hon väldigt tunn för dagen och har inte mycket muskler vilket för övrig kanske förvärrade det för ögat.
Det där är ett litet varningstecken tycker jag. Varför är inte hästen igång och musklad om nu inte hästen har problem av snedheten?

Hästen kanske inte känner av snedbelastningen/snedheten just nu men kanske när den sätts igång och ska bygga muskler osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst född med snett kors

Samma här. Frågan är, för mig: hur blir det när hästen får muskler och tränas mer?
 
Sv: Häst född med snett kors

Inte köpa!! Jag har själv en sned häst. Hon har, efter många år, äntligen fått en diagnos. Men inte angående det sneda bäckenet/korset, utan hon har röntgenförändringar i ena hasen + pålagringar i hovlederna båda fram. Antingen har hon blivit sned av att gå med problem i hasen ELLER (och det är vad jag misstänker) har hon gått med snedhet i bäckenet så länge att det påverkat lederna. Hon kommer förhoppningsvis att hålla för lättare ridning. Jag köpte en häst UTAN att veta om dessa problem, men hade aldrig köpt henne om jag visste. Som en del andra säger hade jag också blivit misstänksam angående att hästen är omusklad. Min reagerar förresten inte heller om man trycker någonstans på korset, så det tror jag inte behöver betyda någonting faktiskt.
 
Sv: Häst född med snett kors

Köp inte, om du satsat på träning/tävling.
Kroppen är byggd för rörelse och är den sned och omusklad betyder det att den inte kan röra sig normalt, det kommer att ge överbelastning någonannastans.
Klart att det påfrestar hästens leder o ligament att hela tiden kompensera, det känner du själv om du halter en stund eller skadar dig och avlastar en del av din kropp.

Har själv provridit en sned unghäst som oxå var jättetrevlig och fin, visste inte att den var sned förrän jag kom fram efter 60 mil, hade priset varit betydligt lägre och jag inte velat ha en kompis att träna och tävla med så kanske jag hade slagit till.
 
Sv: Häst född med snett kors

Leta vidare efter en annan häst. Risken finns att hästen inte är igång pga att ägaren låtit den vila läääänge för att den ö.h.t ska gå att sälja. När den sen kommer igång och börjar lägga på sig muskler, då visar sig problemen.

Uttrycket "vila sig i form", en metod många oseriösa säljare använder för kunna sälja hästar som inte hade gått att sälja om de varit igång.
 
Sv: Häst född med snett kors

Vi fick in en sådan för inridning.

Den hade haft fölskjukan som föl men skulle inte ha några men enligt ägaren. Även den var tunn och omusklad, men det är ju de flesta knappt 2,5-åringar som inte är jobbade, den var dessutom e. fullblodshingst.

Syntes inget konstigt när den rörde sig, vi började löshoppa den så smått och longera utan några inspänningar men vi misstänkte redan från början att det skulle vara "bortkastat jobb" så vi lät kiropraktorn titta på den så fort som möjligt. Han var väldigt fascinerad över hästen, han hittade att den inte bara var sned i korset som vi först hade sett, utan att bakdelen nästan var som ett S på den. Om vi säger att den uppe på toppen på korset var högre i högersidan och lägre i vänstersidan så var det tvärtom vid bärbensknölarna, högre i vänster, och en bit ner vid nästa "knöl" var samma höger högst upp igen.
Iaf så sa han att han inte trodde att hästen skulle hålla för att bli ridhäst. Han sa typ att han, som kiropraktor, hade kunnat tänka sig att lite som ett experiment träna den och se om det gick att hålla den hel och smärtfri med täta behandlingar.

Men vi skickade i alla fall hem den till ägaren igen. Jag vet inte om man skulle kunnat få den utdömd av veterinär om man hade gjort undersökning på klinik och kanske röntgat bakdelen på den, men h*n var i vilket fall inte intresserad av det utan den har gått som sällskap till h*ns unghästar.

Synd för det var en rätt trevlig häst annars. Och den hade ju redan kostat över 70.000 i intensivvård som fölunge...
 
Sv: Häst född med snett kors

Det där är ett litet varningstecken tycker jag. Varför är inte hästen igång och musklad om nu inte hästen har problem av snedheten?

Hästen kanske inte känner av snedbelastningen/snedheten just nu men kanske när den sätts igång och ska bygga muskler osv.

Samma tänker jag, antingen kanske det visat sig vara svårt att muskla upp hästen pga felet, eller så kanske ägaren låtit hästen "vila sig i form".

Om man som vanlig människa(dvs icke-kiro eller liknande) tycker att något "inte ser bra ut" så tänker jag att det antagligen är ett ganska gravt fel.
Jag har haft hästar med snedheter osv som inte synts när vi vanliga kollar, utan hittas av kiro bara, och då har det ändå påverkat hästen mycket.

Så, jag skulle nog kollat vidare. Det kommer nya "klick" helt garanterat.
 
Sv: Häst född med snett kors

Jag håller på att provrida hästar för köp och har hittat många fina exemplar. Igår hittade jag ett ungsto på 5 år som jag provred, var lite skeptisk då baken var sned på henne.
Vid rörelse kunde jag inte tyda någon rörelsestörning så jag hoppade upp och provred. Jag var helt frälst! Vi verkligen klickade och jag ville inte sluta rida.
Hästen ska användas för dressyr och jag vill klättra bland klasserna kan tilläggas. Stoet hade väldigt bra stam och andra grunder för detta.
Jag kände inte av någon störning i något varv och när jag frågade varför hon såg ut så, så sa ägaren att hon var född med ett snett kors som har rätats till ett antal gånger av kiropraktor. Detta skulle inte påverka henne eller ridningen på något sätt men jag är ändå skeptisk, kan det rätta till sig av sig självt tillslut?
Ägaren var väldigt tydlig och jag misstror inte henne alls. Jag kände och klämde bak i korset utan någon reaktion.
För ögat såg det inte bra ut, dock var hon väldigt tunn för dagen och har inte mycket muskler vilket för övrig kanske förvärrade det för ögat.
Jag vill gärna ha tips och råd nu då jag blev väldigt frälst vid hästen.
Kan det bli framtida problem? Ska jag rådfråga min veterinär om vet?

Tacksam för svar!

Det säjer en hel del! Fler försök och hästen är fortfarenda snett!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 334
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 875
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp