Häst dog i fälttävlan

Sv: Häst dog i fälttävlan

stackars den person som äger hästen!!!:cry:

Gud vad hemskt!
jagf säger som dig, stackars ägaren!!

Undrar va orsaken va igentligen:(
Ursch måste va hemskt när man är på en sådan stor tävling o sen är släpet tomt med hem :(

Det var jätte hemskt, jag var där, det kom så plötsligt

Blev alldeles kall i hjärtat när radiooperatören berättade att nåt hemskt hade hänt... :crazy:

Gissa om det var skönt att mysa med sin egen pålle i hagen på kvällen sen...

borde man inte ha märkt att hästen inte orkade på vet.bisiktningen?

Att blodkärl eller hjärta ger upp går inte att förutspå på något vis...

Plötslig hjärtdöd, vilket det verkar vara, är inget man kan se genom undersökningar innan. Det bara kommer. En bekants häst gick i hagen när han fick detta... Så alla kan få det, människor också.

En häst avled efter terrängprovet vid SM för Unga ryttare i Strömsholm på fredagen. Hästen ramlade ihop strax efter mållinjen.

"Hästen slog i det sista hindret med bakbenen, men galopperade in i mål utan några problem. Därefter gick hästen omkull och var antagligen död när den föll till marken", säger tävlingsveterinär Lennart Rådberg i ett pressmeddelande.

Enligt Rådberg misstänker man någon typ av bristning i ett blodkärl, eller fel på hjärtat. Hästen, som var 18 år, kommer att obduceras.

TT

Från vlt.se

Pållen dog när den gjorde något den verkligen gillade! Minen på ryttaren och hästen när de passerade hindret där jag stog, gör att det blir varmt i magen :love:

Jag tror dig absolut, och jag vill klargöra att jag med mitt inlägg ville berätta att detta inte beror på sporten i sig, tycker tyvärr att fälttävlan, galopp och trav får oförskämt mycket kritik när liknande saker händer...:idea:

Gud vad hemskt för ägaren det måste vara :(

Det man får hoppas på är ju att hästen inte led..

Men kan någon förklara va de va som hände igentligen ??? Jag var liksom inte där :confused: Men stackars ägare, måste ha blivit jätte ledsen, men klara hon sig från att bli skadad??? Vem hämtar djuren som dör där ????

Sen dör dom eller måste avlivas och de händer ju varje år :cry:

Senast ändrad av en moderator:

Stackars hästen :O Tycker väldigt synd om hästar som går omkull och dör o.s.v... Även stackars ägaren :(

Vad tråkig att höra. Det skulla vara intressant vad obducion visa. Jag undra om det kan vara HYPP, Hyperkalemic Periodic Paralysis.
Arizon

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Matilda Östlund från Klässbol slutade på 17:e plats när årets ponny-SM i fälttävlan avgjordes i Skåne förra helgen. ... Källa / Läs...
Svar
0
· Visningar
422
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Fyraårige Master Teemer (e. Symphonic Hanover) avled efter det fjärde loppet. Johan Untersteiner körde den Peter Untersteiner-tränade...
Svar
0
· Visningar
578
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den irländska hoppryttaren Kevin Thorntons häst dog vid ett träningspass på en tävling och han har anklagats för att ha ridit hästen...
Svar
11
· Visningar
1 381
Senast: Monstermom
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst avled på Jägersro under tisdagskvällen. Den femårige valacken Go For It är skulle startat i V64-2, men föll ihop och avled på...
Svar
0
· Visningar
527
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama