Häst biter på stolpar?

M

Muminros

HEJ!
Har en häst som äter upp hagstolparna i hagen. Vad kan man kleta på så de inte äter upp dem? (Är lite svårt att byta stolpar på vintern!!!)
MVH sara

Sv: Häst biter på stolpar?

Eller så sågar man ner sly och granar och slänger in till dem att gnaga på istället...

tgd skrev:
Eller så sågar man ner sly och granar och slänger in till dem att gnaga på istället...

Håller med, okså kletar man på tjära så de inte tar stolpen innan man hinner lägga in nytt ris.

Jag har en bäver som äter upp allt som är trä. Har provat tjära och det funkar bra så länge den är "färsk", men det är inte så kul om man får tjära på tex täcken. Har också provat olika "anti bit" medel men överlag så sitter dom inte speciellt länge. Har nu satt upp distans isolatorer och flera trådar och det verkar fungera bäst.

I regel är bitande på trä ett tecken på mineralbrist, oftare än brist på sysselsättning. Mineralerna ska vara naturligt framställda, typ alger. :d

så här efter förra veckans storm finns det ju mycket granris nedblåst i skogen, det är bara att plocka på, träden är ju redan ikullblåsta, eller varför inte hjälpas åt några stycken och bära in en lagom stor gran i hagen?
detta receptet är mer för inomhusbruk, men varför inte pröva? man får dock kleta på det ofta, säkert varje dag..
blanda matolja med vitlök chilipeppar eller andra starka eller illasmakande saker. regeln är att inte ta något du själv skulle bli sjuk av.
sen har jag läst att tandkräm (fluor och sånt) kan vara farligt att ge hästar så undvik det!

No.bite är bra.. jag brukar även köra med Tabbasco... effektivt :p

Jag sätter gamla konservburkar högst upp och spikar fast dem. Fungerar hyfsat om inte stolparna är för tjocka.

Det finns ju att köpe ett speciellt medel mot sånt.Mot krubb bitning och dylikt.Det medlet smakar å illa att hästen inte vill bita på det.Min häst håller på att äta upp mellanväggen mellan honom och syrrans häst så det blir väl till att köpa sånt medel här med.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle ni flytta in i ett nytt stall där en av hästarna testade positivt för stora blodmasken för några månader sedan och några...
Svar
6
· Visningar
504
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Kollar här om någon mer haft häst som plötsligt blivit "vätskig" i hålrummen över ögonen. Det är en connemara i fint hull som rids...
Svar
0
· Visningar
164
Senast: jennylu
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 158
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka