harv/sladd för ridbana

M

mac

Är det någon som har bra tips på ridbaneharv/sladd som inte kostar skjortan? Kan man tillverka en själv? Vi har en ganska liten ridbana som inte används så mycket. Had tänkt kunna dra harven med trädgårdstraktor.
 
Sv: harv/sladd för ridbana

pappa har gjort en sladd själv med tryckinpregnerat virke gansla kraftigt med stålförstärkning den dras med en lång tjeting som sitter fast på traktorn och lyfts dock upp med spjutet till hösligaebalarna men om man är lite uppfinings rik så kan man hitta andra lösningar, men grund tanken är en kvadrat gjord av trä osså ett torn på mitten som man kan sätta fast den på spkutet mä, väldigt dålig förklaring men det är svärt att förklara ska se om jag kan hitta ngn bild
 
Sv: harv/sladd för ridbana

Det enklaste är väl att köpa ett par sektioner av en gammal pinnharv i järn av någon bonde och sedan köra med pinnarna ner när man vill harva och med pinnarna upp när man vill sladda.

Jag fick mina 2 sektioner på skroten.- gratis.

/KT
 
Sv: harv/sladd för ridbana

Både sladden som måste lyftas med traktor och pinnharven låter väldigt tungt att hantera. Skulle vilja ha något lättare, som man lägger lösa tyngder på. Någon som har något tips?
 
Sv: harv/sladd för ridbana

Jag har helt enkelt tagit en stor, kommer inte ihåg tum, impregnerad trä"planka" fram, en kortare bak och färst dem emellen, kan ta kort om du vill.
Ett alternativ är att ta en "pall", du vet som spån/torv levereras på och fästa en lång hållbar "planka" framför.

Den kan jag dra både med traktorn och med tinkern.
 
Sv: harv/sladd för ridbana

Min fd stallägare sladdade med sin bil ;)..Bak i dragkroken hade dom fäst en järnbalk bara...med rep..Det är ju inte så krångligt med att sladda..man tager vad man haver..Sladdat blir det ändå. Värre då om du promt måste harva...Harva är ju inte sladda presis.
 
Sv: harv/sladd för ridbana

mac skrev:
Är det någon som har bra tips på ridbaneharv/sladd som inte kostar skjortan? Kan man tillverka en själv? Vi har en ganska liten ridbana som inte används så mycket. Had tänkt kunna dra harven med trädgårdstraktor.

Pröva med ett armeringsnät eller en lagom stor bit av ett armeringsnät. (2 m brett och kanske 1,30 långt) Det har vi och använde det förra sommarsäsongen då
vi hade lagt ca 3cm grus på vår nästan ridbana. Drog den med
en mini-shettis och det borde funka med trädgårdstraktor modell
bra. I fram böjde vi upp spröten och lade ett järnspett och dessutom
en lagom tung träbräda. I bak fäste vi några kättingbitar. Funkar jättebra. (De använder en liknande på Globen Horse show 2004) Kanske någon mer har sett den närmare?! Lycka till!
 
Sv: harv/sladd för ridbana

Instämmer, använder ett helt armeringsnät som jag har surrat fast tre grövre stängselstolpar en i varje ända och en i mitten. Kör sedan med Jeep®:en. Blir kanon, reser den sedan på högkant längs med ena sidan.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: harv/sladd för ridbana

varför inte sladda med hästen. Jag sladdade med min shettis, tog 1 timme och han fick jobba och bygga muskler bra. Jag med! Miljöv'nligt och väldigt bra för alla parter!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: harv/sladd för ridbana

Sladd är enkelt att göra om man har tillgång till svets, Svetsa bara ihop ett rutmönster av armeringsjärn...
 
Sv: harv/sladd för ridbana

Puttar lite och KL

Jag har en igenvuxen ridbana som jag behöver sladda och dra upp lite rötter på. Funderar på att knåpa ihop en liten pinnharv själv. Om någon har gjort en själv, kan ni lägga in en bild? Läste exemplet om att göra om en lastpall, det lät ju smart.

Kanske en galen tanke, men för att göra en pinn-harv, kan man spika i massa spik i en ram?
 
Sv: harv/sladd för ridbana

Ibland sladdar jag med ett traktordäck fäst med rep i dragkroken på bilen/fyrhjulingen/skaklarna. Om jag vill ta i lite mer så använder jag en ca.1,5mx1m bit av en silduk. Det är alltså ingen vanlig duk utan ett nät som används i stenkrossar, som ett armeringsjärn men med mindre maskor och mycket tyngre. Även den fäster jag i valfritt fordon.
 
Sv: harv/sladd för ridbana

En sådan här har jag numera, den är hur bra som helst! Firman som tillverkade den finns tydligen inte kvar längre men är man händig och svetskunnig så går det nog rätt lätt att bygga ihop en egen. Harven var inte speciellt dyr, någonstans runt 2500-3000 kr tror jag att jag betalade.
mitax.jpg
 
Sv: harv/sladd för ridbana

Alltså; vill du harva eller sladda? Vi har undvikit att harva just för att inte riva i ett bra underlag, vi sladdade enbart och använde då en järnbalk med svetsade hållare till stenblock (om det behövdes ytterligare tyngd).
 
Sv: harv/sladd för ridbana

Har en hemmabyggd både-och-variant som funkar super: rejäl träram yttermått ca 2,50x 0,6 m. Förstärkt med järn, draglinor fästa i vanliga skruvöglor.
I främre brädan islagna 6 tums spik på lite lagom avstånd och så djupt som jag vill (så man inte förstör ett bra underlag, bara krattar sas) Spikhuvena krattar ut ojämnheterna. Bakre brädan sladdar efter. Drar med åkeklipparen eller bilen, beroende på hur fort det ska gå.....mina hästar är inte riktigt lämpade för detta tyvärr! För att komma åt bättre i hörn och kanter har jag även lastpall modell större (än EU-pall) med islagna spik i framkant på samma sätt, detta är väl absolut enklaste och billigaste varianten.
 
Sv: harv/sladd för ridbana

Jag har en harv/sladd som jag drar med trädgårdstraktorn. Den är byggd av tryckinpregnerade brädor (45*70 mm) Brädorna fästs ihop i en fyrkant (ca 1*0,5 m) och sedan en bräda i mitten för extra stabilitet. På denna fyrkant har vi skruvat fast ett galler till ett byggbodsfönster. Detta galler blir till "sladden". På andra sidan (alltså man vänder upp och ner på fyrkanten) har vi skruvat i tjocka skruvar (diameter ca 10 mm) med ca 10 cm mellanrum, på de plankor som ligger på tvären i körriktningen. Sedan två ringar i varsit hörn som man fäster tjockt rep i, en rejäl karbinhake på repet som man kan fästa i trädgårdstraktorn. Man kan alltså lägga harven med fönstergallret uppåt och då blir det en harv (skruvarna ligger då ner mot backen), vänder man på alltihop så att skruvarna är uppåt så sladdar man istället :) Det behövs lite tyngd i harven/sladden så med rejält virke och galler väger den kanske 20 kilo, men det räcker bra. Skruvarna har hållt fint i nästan tio år nu, men vissa börjar bli lite krokiga, men det är bara att byta ut dem efterhand.
 
Sv: harv/sladd för ridbana

Tack ALLA för bra och utförliga svar! :bow:

Jag skall försöka mig på att bygga en egen liten harv. Jag har börjat att spika i spikar i en regel och ska sätta ihop till en fyrkantig ram.
Tänkte fästa gallret bakom som sladd - får för mig att grästovorna då kommer till ytan? Jag har ett galler som är till hundgård som jag använder.

Jag vet inte vad för underlag jag har under, men jag är ganska säker på att det är sand (bor på rullstensås). Jag tror inte att det är pålagt så väldans mycket grus - men jag vet faktiskt inte. Är inte underlagsexpert ;) Köpte huset med banan redan på plats.

Jag vill få bort gräsväxten som kommit upp och göra banan lite mjukare och då måste jag väl köra på ganska hårt med harv skulle jag tro? Jag har redan lyckats plocka bort en hel del gräs - men det växer ju tillbaka... :'(

Jag lägger upp bild på min skapelse när jag är klar med den.
 
Sv: harv/sladd för ridbana

har precis beställt en sån harv... men han ville ha betalt i förskott blev lite osäker där... Är du nöjd med din och du tror man kan lite på att sätta in pengarna innan han skickar den... Verkar väldigt prisvärd...
 
Sv: harv/sladd för ridbana

Vi tog två träpallar och la på varandra, fäste ihop dom med spännband, satte plankor för "hålen" som blev framtill, tog en gammal longerlina, drog igenom bakdörrarna på gammla skoda bilen fäste i pallarna, tog torvbalar som tyngd uppepå, flera om vi ville ha lite djupare, tog bort tyngd vartefter vi sladda, enkelt och billigt. Ville inte kosta på nåt dyrt eftersom vi var inhyrda och inte vår paddock. Funkade ganska bra.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 902
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 095
IT & mobiler Ja, som rubriken. Google är inte min vän. Var kan jag hitta hörlurar med sladd och heöst någon form av brusreducering Sist jag flög...
2
Svar
30
· Visningar
1 374
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
949
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp