Härjedalsritten-vara eller icke vara?

G

Grausho

I år är det dålig uppslutning på Härjedalsritten och vi som arrangörer undrar varför? Tävlingen kommer att genomföras och efteranmälningar välkomnas varmt! Nu undrar vi hur vi ska tillgodose ryttarnas behov och önskemål och om det finns något intresse för en fortsatt ritt. Ska vi ändra sträckorna? I år har vi 45 km CR, T 65 km, 95 km & 120 km som är CEI***. Vi har alltid höga premier & bra hederspriser men något gör att folk tydligen inte vill åka hit och vi behöver veta varför? Snälla hjälp oss att utveckla Härjedalsritten och få den att leva vidare. I år har vi lagt om banan så den är enklare/lättare än tidigare år. Kanske har våra backar avskräckt folk?

Sv: Härjedalsritten-vara eller icke vara?

Jag personligen gillar Härjedalsritten skarpt, kanske för att jag är norrlänning och tränade i backar i alla år jag red distansritt. Min häst var därför väl rustad för tunga tävlingar och klarade sig också bra i Sveg.

Men det är klart, är man van vid tävlingar på slät mark och inte har möjlighet att träna i backe så är tävlingen tuff. Men åas är det ju det som är utmaningen? Härjedalsritten innebär ju långsammare ritter där utmaningen inte ligger i hastigheten utan i taktiken och det tilltalade iaf mig.

Jag tycker det är skittrist att det går tungt med anmälningarna till ritten och undrar om det skulle vara annorlunda om den låg på vår eller höst? Mitt i sommaren kanske ÄR en svår tid för ritter?

Håller tummarna för bättre uppslutning framöver!

/Camilla

PP.....jag skulle vilja vara med på en kortare PP och som norrlänning har man inte så mycket att välja emellan.....:bump:

Sen hjälper det ju förstås till om Svegs Ryttarförenings hemsida var uppdaterad med info om ritten TIDIGT. Det får ni ta åt er och åtgärda nuförtiden då de allra flesta letar info via nätet. Jag var t.ex. nyss in och hittade inte ens proppen under tävlingssidan, bara den internationella proppen. Jag vill minnas att så dåligt med info har det varit i alla de år jag ridit ritten också (-04, -05 och 06).

Marknadsföring är A och O. Syns man inte, finns man inte!

/Camilla

Det brukar inte vara några problem att rida halva CR:en som PP. Prata med arrangören så går det säkert att ordna. Du måste förstås ändå ha vacc.intyg och licens men ändå.

/Camilla

Tack Camilla- du har helt rätt! Hemsidan behöver åtgärdas och där ska vi lägga ner en kraftansträngning- men det måste finnas fler anledningar? Är det någon som är intresserad av att rida PP så är ni välkommen. Ni rider bara halva CR helt enkelt! Mer förslag vi behöver diskusion omkring detta!

Det vore intressant att höra hur intresset - eller kanske ointresset - fördelar sig på klasserna!

Hade tänkt rida upp mig en klass i år, är en alldeles färsk distansare.
Men tycker att 6.5 är för långt och för dyrt. Hade säkert blivit fler som kommit om det hade varit T 50 istället. Då räcker det ju dessutom med lokal licens.

Hade fått ett erbjudande om övernattning där uppe om jag ville starta Härjedalsritten vilket gjorde att jag tog mig en allvarlig funderare på att åka upp. Men ...

jag planerade att gå upp på T80 km från T50. Då känns det "fjuttigt" att "bara" rida T65 men ändå betala den dyrare tävlingslicensen, samtidigt är steget (för mig iaf) från T50 till T95 för stort.

Jag tror nog kanske att fler resonerar på samma sätt?

Annars ligger den ganska bra datummässigt, kanske den vore ok en bit in i september också men inte senare för sen kan det bli trist väglag uppöver (och även här i värnland). Eller hur?

I år passade inte klassernas längd just mig, annars hade jag åkt upp. Det är så vackert uppöver era trakter, speciellt på hösten!

Håller även med om att hemsidan måste uppdateras. Ni har ju en plats för info om Härjedalsritten, lägg ut vackra bilder och positiv text om tävlingen - sådant lockar många! Givetvis måste även proppar, startlistor, kartor m.m. ut snabbt också.

Du skriver att ni har bra premier och hederspriser? Jag såg ju att det var högt i T120, men hur ska folk veta det i övriga klasser när ni inte "gör reklam"? Marknadsför er mera: "tjata, tjata, tjata" så fastnar det iaf hos några.

Hoppas ritten blir av i år och att ni hittar ett sätt att fortsätta, så att jag får chansen att vara med ett annat år.
/Anne

Apropå klasserna så är de liiite udda och det kan förstås ställa till det. Kanske går det att försöka till nästa år med en T50 och en T80 och se om intresset blir större.

När det gäller väglag är Härjedalsritten troligen minst sårbar då de har alla dessa sandvägar! De håller sig mjuka och fina och ändå torra under stor del av året. Helt fantastiska förutsättningar för ritter i det där området!

/Camilla

Apropå 80 km - det pågår ju ett resonemang som är lite mer än löst prat om en "norrcup" 80 km Kanonritten-Svegritten-Vasaritten som en vidareutveckling och ett steg till efter Folksam Cup. Jag tror att vi som finns i de nordligare delarna, norr om slätten kring Mälaren måste hitta former för att samarbeta och skapa arrangemang som är KUL och tävlingsmässigt av hög kvalitet

Camilla,
jag uttryckte mig nog luddigt? Jag menade väglaget när man kör dit och hem med hästen i transporten. Underlaget ute i naturen är underbar, det vet jag. Tänkte mer på om det skulle kunna avskräcka folk från att åka - om transporten till/från tävlingen kunde bli halkig eller riskera att bli det. Inte många som sätter på vinterdäcken redan i september, tror jag.

Hoppas en cup med 80 km "i norr" kan locka fler starter!
/Anne

Ja, fast inte ens Sveg har snö och is förrän i slutet av oktober tidigast... ;)

/Camilla

Ok, jag ger mig. Menade inte så heller :o utan jag menade att i oktober kan det börja bli i senaste laget med en tävling i de trakterna ;). Åtminstone här i värmland kan det börja bli halkigt, till och från, då. Alltså inte tävling senare än slutet av september/början av oktober ... för att inte "skrämma bort" eventuella starter med tanke på väglag. Nu tror jag att jag har trasslat in mig tillräckligt i snurriga förklaringar? :D
/Anne

Skulle gärna rida Härjedalsritten. Var där 2005 som Groom och jag tyckte det var en jättetrevlig ritt.
Anledningen till att jag inte kommer iväg i år är att hästen är halt. Annars så hade jag tänkt rida 95km. Men det hjälper ju inte er nu.

Det borde ju vara så att norrland kryllade av distansryttare med all natur å rida i.

Har ni några nybörjarkurser?
Det fins ju inte ens med en PP i proppen.
Norrcupen var fö en kanonide!

Den tuffa banan avskräcker nog en del. Åtminstonde i de kortare klasserna.

/Linnea

Hej

Trots att det är långt att åka och kort att rida ( 45 km) så lutar det nog att jag pallar mig upp om jag inte måste jobba....
Hoppas att man kan sova hos vänner o sånt bara.
Älskar Härjedalsritten och hade gärna ridit 120 om jag hade haft någon som kunde gått den klassen....

Caroline

:D Det är lugnt, jag förstår hur du menar, även om jag tror att många ryttare är vana att vara ute med transporter på halkigt väglag och inte bangar för att åka en bit även om det skulle vara så. Men om ritten låg i mitten av september-mitten av oktober kanske det skulle vara fler som ville rid och tänk er Sveg i höstfärger! Måste se helt underbart ut!

/Camilla

Det borde ju vara så att norrland kryllade av distansryttare med all natur å rida i.
Ja, det BORDE ju vara så, eller hur? Ändå så gör det inte det, trots alla oändlig mark att rida på utan att vi ens behöver fråga om lov.. Mil efter mil av skogsbilsvägar, mängder av backar och på vintern istäckta sjöar mil efter mil.

Men som fd distriktsgrenledare så vet jag hur svårt det är att samla distansryttare i dessa stora distrikt. Det finns kursmaterial för grundkurser/studiecirklar, jag har själv gjort ett och hållt en sån kurs (delar gärna med mig!) lokalt här i Strömsund, men det är svårt att få varje klubb att ordna grenledare i distans, av någon anledning.

De guldår vi hade kring år 2000 var när vi hade flera ritter runt Östersund, dvs mitt i mittsvenska distriktet. Då hade vi en ganska stor bredd på utövarna och tävlingar behövde inte ställas in, inte ens enstaka klasser. Men så fort vi drar iväg från städerna (ut till Strömsund och Sveg) så minskar antalet ryttare drastiskt.

Jag vet att Västerbotten försökt få igång distansridningen i några år nu men hur har det gått? Ingen ritt ännu iaf vad jag vet!

/Camilla

I år är det dålig uppslutning på Härjedalsritten och vi som arrangörer undrar varför? Tävlingen kommer att genomföras och efteranmälningar välkomnas varmt! Nu undrar vi hur vi ska tillgodose ryttarnas behov och önskemål och om det finns något intresse för en fortsatt ritt. Ska vi ändra sträckorna? I år har vi 45 km CR, T 65 km, 95 km & 120 km som är CEI***. Vi har alltid höga premier & bra hederspriser men något gör att folk tydligen inte vill åka hit och vi behöver veta varför? Snälla hjälp oss att utveckla Härjedalsritten och få den att leva vidare. I år har vi lagt om banan så den är enklare/lättare än tidigare år. Kanske har våra backar avskräckt folk?

I min aktiva period red jag Kanonritten uppe i Åsarna (-91 och 92). För min del är det uppehåll just nu, en pensionär och ett oskrivet kort (nyligen inköpt och ej distanstränad, vet ej riktigt om hon är lämplig).
Men, jag tror att avståndet gör att många väljer att inte starta. Det är för dyrt för många att ta sig upp till Härjedalen för att rida (åtminstone kortare klasser). Jag tror att Norrland har samma problem som t ex Gotland med att få startande ekipage.

Härjedalsritten är underbart arrangerad och har då alla ggr jag vart uppe (alla utom en ritt) fungerat aldeles utmärkt.
Det märks verkligen att det är f.d och aktiva tävlingsryttare som håller i arrangemanget, ni vet vad folk vill ha... :D

Dock känns det som i år att många av oss som rider de längre klasserna har mellanår, hade själv önskan om att rida 120km men då pollen haft problem så är de svårt, och då mina löparskor sedan länge vart lagda på hyllan....:smirk:

Som vissa skriver ställer ju sträckorna till de lite för dem som ej löser den dyrare licensen men själv tycker jag om att det inte är de traditionella sträckorna som går.

Hemsidan är tyvärr något som verkar ha hamnat mellan stolarna.:crazy: inte lätt att hinna med allt heller..

Priser, speaker, stall och allla underbara funktionärer:love: ( för att inte nämna banan och dess utsikter över härliga härjedalen ) gör att det är en av mina absoluta favorit tävlingar och jag hoppas kunna komma upp nästa år!!!!!

Mvh Kim Klotz
Team Podir

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst
  • Kollagentillskott?

Omröstningar

Tillbaka