hårdare träning - mer mat

S

sabbet

jo, nu går ju medryttarhästen alla dagar i veckan, inte jättehård ridning, men förut gick han bara fyra dagar i veckan. Han går ute dygnet runt och äter alltså bara gräs. Jag har börjat ge honom krafft efter ridning, men jag vet inte hur mycket jag ska ge och om jag ska komplettera med något annat. Havre, korn, vitaminer, betfor, hjälp?!!

Träningsschemat ser ut så här:
måndag - jag rider dressyr
tisdag - p rider ut
onsdag - j rider dressyr/markarbete för mig
torsdag - v rider ut
fredag - jag rider markarbete/hoppar
lördag - p rider ut
söndag - jag rider ut/vila

ibland på helgerna kommer han få gå ett pass på morgonen också med ägaren (uteritt bara). Hästen är 20 år och gammal travare i ok kondition. Tacksam för svar! :)
 
Jag tycker inte att krafft är något bra foder, skulle hellre ge havre och lite betfor plus vitaminer och mineraler. Hur mycket är svårt att säga, det beror ju på hur hästen ser ut i hullet och om den är pigg eller slö... Men 2 liter havre kanske är lagom. Inte mer ialla fall, med tanke på att han äter så mycket gräs.
 
Jag tycker inte man ska ge hästar (egentligen inga andra djur heller) pelletterat foder eftersom det är för finfördelat och för lätt att tugga vilket gör att de äter upp för snabbt. De tuggar inte tillräckligt vilket innebär att de inte får igång salivutsöndringen. Saliven ska neutralisera magsyran vilket förhindrar att magsår uppkommer. Detta kan inte ske fullt ut då man ger pellets, vilket ökar risken för magsår. Magsår är jättevanligt bland hästar, mycket tror jag beror på felaktig utfodring. Det är heller inte bra för tänderna, de måste tugga ordentligt och på så sätt slipa tänderna.
Nu är väl detta iofs inga problem om hästen går på bete resten av dygnet. Men man kan ju tänka på det inför stallperioden.
 
Har även för mig att de kan få foderstrupsförtjockning av krafft eftersom de äter så fort, det var nåt med vätska också som hade med det att göra *minns inte exakt*.
 
Varför ge kraftfoder över huvudtaget?
Hästen går ju på bete och äter där.
I våra hästar går nu ute dygnet runt i gräshagar, två tävlingshästar. Tävlar hoppning och fälttävlan.
Våra hästar kommer in kvällen innan när det är hopptävling och två kväller innan fälttävling. ( för att sova och samla krafter). Då får dom hö,½ kg havre 300g betfor på kvällen. ½ kg havre och hö på morgonen innan tävlingen. Skall dom i väg och tävla fälttävlan går dom ut i hagen efter första natten inne som vanligt. På fälttävlnins dagen har vi mycket uppblött betfor med oss för att få i hästarna vatten.
I veckorna får dom ingeting i kraftfoder giva. Fast dom tränas 6 dagar i veckan. Mycket kondisträning med klättring. Hoppträning en gång, markarbete två- tre gånger i veckan. Halvblodskillar i 600 kg klassen. Klarar sig aldeles utmärkt på gräset dom har i hagen.

Förstår inte varför alla skall stoppa i sina häster så mycket kraftfoder när hästarna går på bete.
 
krafft sväller väl i kontakt med vätska? jag red en häst förut där ägaren alltid ville att jag skulle lägga krafften i blöt innan jag gav den. Hon sa att hästen kunde sätta maten i halsen annars...
 
det där med saliven har jag aldrig tänkt på när det gäller hästar, men det är klart, det är ju samma sak för oss människor! Det är också så att saliven hjälper till att bryta ner stärkelse, så om man inte tuggar maten ordentligt så får magen det mycket jobbigare.
 
Ja det stämmer, man bör blöta kraften innan man fodrar. Problemet är väl att få hästen att äta det då när det blir som en gröt, kanske...
Nej, jag tror inte heller att man behöver ge något kraftfoder men det beror förstås på vilken typ av bete man har och om hästen har lätt att falla ur.
 
håller med dig. Vet två hästar som har dött på grund av kraft och ännu några flera som har fått magsår, förstoppning...(ena hästen vet jag inte riktigt om det var säkert att det just var kraften, men troligtvis)

Av den anledningen skulle jag aldrig ge min häst kraft.
 
kul att du tycker det :) det finns fler bilder om du vill se på när jag rider också:

http://photos.yahoo.com/sabbet83

Jag har börjat ge honom lite korn och även lite krafft uppblött så det blir en trevlig gröt :) Men han verkar tycka om det jättemycket. Är dock lite orolig över det här med magsårsfaktorn... Det enda som finns att tillgå är just korn, krafft och betfor så han har tyvärr ingen havre, annars skulle jag ge det. Hur tycker ni jag ska göra?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Har ett 12 årigt irländskt sto som jag haft i snart tre år. I regel så tränar jag henne var annan dag. (Har två småbarn så har...
2
Svar
39
· Visningar
4 584
Senast: Waco
·
Kropp & Själ Är det någon här som har varit med om liknande eller har några tankar? Jag tror att jag börjar bli utbränd av "bara" vardagen. O_o Och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 407
Senast: Habina
·
Ridning börjar känna att det är kört att hitta en bra medryttare. Har en häst som jag tävlar och tränat i dressyr. Då jag har både jobb och...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
12 314
Senast: Emine
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 390
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp