beauspirit

Trådstartare
har ni några små-problem eller så, med er sits och inverkan i hoppningen?
nästa alla har ju någon liten ovana eller nåt.

det jag gör :crazy: är att jag lätt, när jag är okoncentrerad ofta vid tävling då jag är nervös,
slarvar och reser mig upp från stigbygeln, istället med hjälp av stöd med vaderna och från knäna :(.

sen så har jag ovanan att ibland resa mig upp förtidigt i språnget och det är verkligen inte bra :angel:
skäms.
men är man lite hopprädd oxå, så är man, och det gör inte saken bättre för då har man svårt att koncentrera sig, iallafall jag.

när det blir över 80 börjar hjärtat dunka fortare och jag blir rädd/nervös. :crazy:
hatar det.
dressyren är nog egentligen min grej, men envisas med att hoppa änd ;)

Jodå, flera småsaker blir det! :o

*Har en tendens att ibland ta tag i manen, vilket jag inte tycker är dåligt i sig, men ibland håller jag för nära manken, så att hästen inte får tillräckligt mycket tygel över hindret. Försöker lära mig av både det ena och det andra...
*Håller ibland händerna ojämnt, alltså högra handen längre fram än den vänstra över hindret.
*Tar ibland tillbaka pållan för tidigt, men jobbar på det med...
*Vinklar ut fötterna väldigt mycket över hindret, så jag har slutat använda sporrar när jag hoppar (även om det skulle kunna behövas) tills jag har lärt mig det!

Kan också tillägga att jag för några månader sedan fick en aha-upplevelse där jag upptäckte i princip alla dessa missar på ett enda pass (hade lite dålig självkänsla då..) och kan stolt påstå att jag blivit om än inte bra, så mycket bättre på alla punkter! :D

jag har världens dårligaste ovana!! men jag vet inte om de är bara när jag hoppar studs/kombinatin eller när jag hoppar bana.. jag har jättefin sits på de första hindret sen typ lägger jag mej ner... lutar alldeles förmycke fram!!! :angel: de är drygt!!! hoppas att de inte blir så i sommar när jag ska börja tävla ordentligt!! ;)

ja jag e väldigt dålig på att trampaner hällen å att ge eftergift över hindren=(

Ja många :o
Men tränar på det :crazy:
Min största ovanan är att när jag känner mig osäker på avståndet så sitter jag jämt o trixar och fixar för att komma rätt. Och det funkar inget bra :o

Mitt problem som jag måste ändra på är att ja gmåste ge hästen mer eftergift när vi hoppar högre hinder.
Annars varierar sitsen e del beroende på vilken häst jag hoppar...brukar väldigt ofta be någon filma när jag tränar åsså går jag igenom filmen sen och tänker på vad ja gska göra annorlunda nästa träning....

Jag har eller rättare sagt hade en ovana att vika mig i högersida, och de va inte så bra..men det är tillrättat nu..skulle bara kolla åt vänster håll så blidde det bra!!

Jadå
Skänklar för långt bak är mitt största problem
Och att jag inte sätter mig i sadeln mellan hindren

Det har jag säkert ;) Läääängesen jag hoppade men jag minns lite grann..

Dels så har jag lite svårt att hålla stilla skänklarna när det blir större hinder, spec på hingsten som hoppar med så mkt rygg.

Dels så lutar jag mig lät för mkt fram över hindret, ligger på magen typ :o Men jag täbker mkt på att räta upp mig o försöka "sitta tillbaka" mer över hindret.

Å sen en sak till.. jag ger efter alldeles för mkt på tyglarna.. Inte alla hästar som gillar att ha händera bakom öronen. Skulle oxå väldigt gärna lära mig att ge efter mera mot munnen, vill helst ta stöd på mankammen för att undvika ngt som helst ryck i munnen, skäms så otroligt då. Iofs så brukar tyglarna glida mellan fingrarna om eftergiften skulle bli för snäv, håller aldrig hårt i tygeln över hinder.

Små grejer har vi alla..

Jag gör misstaget att gärna "fladdra" med skänklarna tar stöd med knäna när det blir lite högre. Precis som ovanstående så hoppar min dam med mkt rygg.

Sedan istället för att följa med ordentligt med handen ibland så släpper jag på tyglarna. Big NO-NO

Vill inte ha reda på om jag gör mer fel.. Vill inte komma ihåg allt vad min tränare säger till mig såhär i efterhand :angel:

Om! Men mitt största problem är nog att jag lägger mig på magen och får hästen i obalans. Det händer oftast när jag inte ser nåra avstånd (vilket är vanligt). Det är ju konstigt att när man verkligen behöver rida ordentligt då säger man till hästen "varsågod - hoppa nu" och då är det 4 m kvar till hindret! Som tur är hoppar inte min pålle då, utan han stannar och säger: "Nej du, matte det där hoppar inte jag, det får du allt göra om". Så man känner sig lite taskig ibland, även i övrig ridning, när man gör dumma saker, och dom snälla hästarna, dom bara accepterar (åtminstone dom flesta) och ser glada ut.

Just nu går ponnyn som en klocka och allt stämmer mest hala tiden. Det jag kan jobba lite mer på är handställningen. Att ha händerna i jämnhöjd.
Annars är det väl ingen större katastrof i hoppningen tycker jag.
Dressyren är det värre med, men den frågade du ju inte om... :angel:

Ja, jag har lite problem med att lita på min häst.Min andra häst som jag har har en tendens till att hamna mitt i oxrar (inte skönt) hon är lite för ärlig och hoppar i alla lägen..*inte bra* så jga har hamnat där mitt i hindret några gånger och det glömmer man inte i första taget. Fast nu på min andra häst har jag börjat få upp förtroendet på men det tar lite tid. Blir lite nervös och börjar pilla och störa Ella Bella och det är kört...då får man ett stopp :( så jag försöker bättra mig... :)

Himla intressant tråd; skönt att veta att man inte är ensam!! :bow:

För egen del beror det mycket på osäkerhet; har tampats med hopprädsla när det kommer över 70. Efter hästar som stoppat hela tiden på ridskolan jag gick..

Mitt största problem är att jag följer för dåligt! Om hästen tar ett stort hinder med mycket luft händer det att jag nästan får "bakåtvikt", hur jobbigt som helst att komma till rätta med! Min kropp går helt enkelt inte framåt.. det vanligaste problemet som jag kämpar med varje språng är att ge ordentlig eftergift, håller på att begå självmord när hästen får ett ryck i munnen :o :( Oftast försöker jag heller låta tyglarna löpa mellan fingrarna istället, men på en het häst när man hoppar bana kan det bli problematiskt att få upp dem i tid..

(försöker trösta mig med att min sits är fin :angel: )

Jo jag brukar glömma att hålla armbågarna intill mig och det ser nog lite klumpigt ut :o

jag ger alldeles för mycke eftergift ibland.. FÖr jag är så rädd att rycka henne i munnen om hon kommer fel,så jag får träna på att ge lite mindre eftergift...

hm..några små fel...
hade jag haft tid hade jag nog kunnat skriva en bok om alla fel jag gör.. :D

men det jag tänker mest på nu är att slappna av i axlar och armar eftersom jag spänner mig väldigt mycket där och det skapar spänningar som leder till en alldeles för hård hand..

Ett stort problem jag har är att jag ger på tok för mycket eftergift...

små och små

lutar mig alldeles för långt fram efter landningen, speciellt om jag ska svänga, vilket gör att hästen drar iväg....

och en herrans massa andra fel... med framlutet ställer till mest problem,

:)

glt

Har lite problem med landningen... händerna liksom trycker ner hästens manke när vi landar, fattar inte hur jag gör. Men jobbar på det!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka