Har hon rätt?!

E

Express_Pearl

Har en ganska stressad f.d travare..eller ja hon har lätt att börja takta o.s.v och hon har vart sån nu det sista och min mamma påstår att det beor på att hon får för mycket mat. Hon rids ungefär fem dagar i veckan medelhårt, sto, 15år, under "muskeluppbyggning" ("ridhästmuskler"), ca 165cm hög och väger runt 540kg. Ganska ädel i kropssbyggnaden.

Så är detta för mycket? (har inga direkta väden på höet men dåligt med protin eftersom det togs in sent så ja vet att man inte kan ge exakt men ett litet hum iaf)

1kg lusernhack
700g pellets (krafft groov nya)
800g korn
600g havre
150g betfor (torrt mätt)
1dl mineraler (krafft blå)
multivitamin
Är detta för mycket?
 
Sv: Har hon rätt?!

Det går inte att säga utan att veta hövärdena och hur mycket hö hästen får. Du får helt enkelt laborera med att t.ex ta bort havren osv.

Det kan även komma av att vinterpälsen är släppt, eller att hästen börjar komma upp i kondition. Ju mer de orkar desto piggare brukar de bli. ;)
 
Sv: Har hon rätt?!

Kan vara så att kvoten är låg, de kan ge upphov till en viss överaktivitet.
 
Sv: Har hon rätt?!

OJ förlåt!! glömde totalt bort höet!! hon får 9-10kg och går ute dygnet runt i stoor hage med täcke på på natten..
 
Sv: Har hon rätt?!

svårt att svara på om hon får förmycket foder, men det kan ju bero på andra saker att hon stressar?
 
Sv: Har hon rätt?!

Om man bortser från fodret finns det många anledningar till..travare kan vara stressiga i sig.Min travare var jätte hetsig ett tag och fast vi vände och vred på foderstaten blev det ingen skillnad, hon hade problem med tänderna och munnen..finns massa saker som kan ge upphov till stress
 
Sv: Har hon rätt?!

Det kan mycket väl vara tänderna..Tandgubben har foprtfarnade inte blivit frisk så han kan komma ut å raspa om på henne.. :cry:

Men fodermässigt sett ä det aaaaldeles för mycket eller är de normalt??
 
Sv: Har hon rätt?!

Du kan få jämföra med hur min 5 åriga travarkille äter. Han är 163 hög och väger ungefär 500 kg. Lagom tjock nu men var lite tunn under senvintern. Rids varannandag i ganska lätt arbetet eftersom han håller på att omskolas just nu.

9 kg hö
0,4 kg Lucern pellets
0,3 kg Betfor pellets
0,4 kg havre
80 g Miner grön

Han är riktigt het och hoppar och far omkring.

S+å jämför man rakt av så äter din häst mycket mer än min. Men sedan beror det ju oxå på vad man har för värden på höet osv. Lycka till!!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp