Har fått analysen..skit!

Thrandur

Trådstartare
Den såg inte alls bra ut. Tänkte att om jag lägger ut den här så kanske ni kan säga vad ni tycker om foderstaterna?

TS:62%
Smältbart protein g/kg foder 15
Energi mj/kg foder 5,0
Kalcium 1.2
Fosfor 1,1
Magnesium 0,4
Kalium 8,1

Häst nr 1: Sto med 7 månaders föl. Precis igångsatt. Väger 300kg och är mager. (Islandshäst)
10 kg Silage
2 kilo halm
2 1/2 kg Krafft Breed
1kg havre
1 1/2 kg Lusernpellets
1 msk kalk

Häst nr 2: Irish cob 8 år går lättare ridning vikt ca 450 kg lite rund
9 kilo silage
2 kilo halm
1 kilo korn
0.2 kilo betfor
1 1/2 kilo lusernpellets

Häst nr 3: Islandshäst går regelbundet. 7 år vikt ca 350 kg lagom i hullet.
8 kilo silage
2 kilo halm
0,5 kilo korn
0,5 kilo havre
0,2 kilo betfor
1 1/2 kilo lusernpellets

Islandstoet med föl är en fånghäst som ändå klarar såpass mycket mat tack vare långsam invänjning. Fölet får också kraftfoder och grovfoder naturligtvis.
 
Sv: Har fått analysen..skit!

Jag tycker att stoet ligger onödigt högt på selenet, 5 gr över behovet och alla mineralvärden är skyhöga. Måste hon ligga så högt som 8 i Smrp/MJ-kvot. Diar fölet fortfarande?

Coben får för lite protein.

Förslag

10 kg silage
2 kg halm
1 kg lucern
750 gr Krafft Pluss Grön (Breed)
250 gr soja

MJ 80
Smrp/MJ 6,06
Ca/P 1,89
Ca/Mg 3,22

Till häst nr 3 tycker jag att du kan prova samma foderstat som till Coben.

mvh Jessica
 
Sv: Har fått analysen..skit!

Hej och tack! :bow:

Ja fölet diar fortfarande och stoet är magert. Jo att hon får väldigt mycket mat det vet jag, men just nu kliar jag mig i huvudet och förstår inte alls varför ingenting tycks fastna på hennes hull.
Skall man kanske skaffa Krafft Protein istället?
 
Sv: Har fått analysen..skit!

Thrandur skrev:
Hej och tack! :bow:

Ja fölet diar fortfarande och stoet är magert. Jo att hon får väldigt mycket mat det vet jag, men just nu kliar jag mig i huvudet och förstår inte alls varför ingenting tycks fastna på hennes hull.
Skall man kanske skaffa Krafft Protein istället?

Är väldigt dålig på det här med ston och diande föl, har ingen direkt erfarenhet av det, men jag kan räkna åt dig på samma MJ och Smrp- värden som du har nu om du vill? Jag tror att det är ganska vanligt med ston som magrar vid digivning och att ingenting verkar hjälpa. Men kanske är det läge att vänta med igångsättning tills efter divigningen? Risken är ju annars att hon magrar ännu mer.

Förslag

10 kg silage
2 kg halm
1,5 kg lucern
2 kg havre/korn
500 gr Krafft Pluss Grön (täcker behoven)
1 kg Krafft Protein
200 gr vetekli

MJ 112
Smrp/MJ 8,28
Ca/P 1,57
Ca/Mg 2,97

Du sparar ca 300 kr i månaden på ovanstående foderstat jämfört med din förra.

Äter hon mer silage så ge henne det.

mvh Jessica
 
Sv: Har fått analysen..skit!

Tack tack!!
Har bestämt mig för att byta silage mot ett med värdena 35 smrp och 10 mj ts halten ligger på 65%
Kvoten blir ju nästan densamma men jag kan förhoppningsvis spara in lite mer pengar på detta silage mot det jag har nu.

Återkommer om det är ok med fullständig analys på det andra silaget.
 
Sv: Har fått analysen..skit!

Är det inte läge att vänja av fölet, så stoet inte behöver producera mjölk, om hon nu är mager, ni inte får i henne tillräckligt med mat, och dessutom rids? :eek:
 
Sv: Har fått analysen..skit!

Jodå jag håller på med avvänjning, men det tar sin lilla tid.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 977
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 443
Foder & Strö Hästen är tunn, på gränsen till mager. Hon står på lösdrift och de andra hästägarna vill bara ge 7 kg hö/dag (Islandshästar). Jag kan...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 540
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp