Har ett litet

mysko

Trådstartare
problem med min hankatt.

:mad:

Jag flyttade första helgen i september och sedan dess vill hankatten inte gå ut annat en liten stund på kvällen.
Dagtid är ingen ide att tvinga honom för han är så rädd att han ålar fram på marken.
Har haft honom ute samtidigt som jag är med och då nästan biter han sig fast i min hälsena för att inte bli lämnad ensam.
Men när det är mörkt kan han vara ute en stund och blir det för länge så jamar han argt när jag öppnar dörren (han går själmant ut på kvällen då jag öppnar dörren, så det är inget yvång)
Han har nog jamat 5 ggr i sitt liv och 4 a dessa är här :D tror inte att han kan jama riktigt då det inte låter som andra katter.

Han ligger inne hela dagarna och väen ibland på källen om han inte ill gå ut.

Från att ha varit en katt som varit ute mesta tiden av dygnet (dagen då det inte får vara ute på natten) till att vara inne pga att jag flyttat känns inte roligt.

Någon med erfarenhet eller kunnande om kattens beteende som kan säga på ett ugnefär hur länge detta ska pågå?
Vill ju att han ska få vara ut och röra på sig.

Tilläggas ska att det finns andra katter här men det har inte skrämt honom tidigare på gamla stället vi bodde på.

Usch så långt det blev, hoppas ni orkar läsa

mysko

Hon katten är ute som vanligt och stortrivs!

Sv: Har ett litet

Ett par teorier kan ju vara att det finns ranghöga katter som har revir över er tomt, eller att det finns räv eller liknande i närheten.
Men det är som sagt bara teorier.

Själv har jag inte varit med om att själva flytten påverkat någon katt så pass mycket under så lång tid. Ett par dagar har jag haft kissar som tryckt under täcket i sängen, men inte så mycket mer än så.

Ja dessa katter som redan fanns här omkring har nog varit och kollat läget och han har sett dom.
Det tog tills för 3 v sedan till att han gått ut alls och då i skydd av mörker.
Honkatten går så villigt ut och är ute hela dagen och kvällen (hon är fortfarande ute men kommer in innan jag lägger mig)
Hon brukar vara reserverad mot andra katter men är numera så lugn och man ser att hon trivs ute.

Hankatten är precis som vanligt förutom att han inte går ut NEJ kom på att han är känslig för ljud t.ex om jag smäller i en köksdörr eller låda mm då far han iväg.

Mitt V på tangentbordet funkar inte om jag inte slår ner bokstaven hårt därav kan den fela i skrift ibland

Senast ändrad:

Är det ingen mer som har erfarenhet av flytt och hur katter reagerar?
Eller kan svara på katters beteende?

Hankatter måste vara de mest förändringsfientliga djur som finns. :D
Katter tycker inte om förändring, ffa inte hankatter, och flyttar är ngt av de saker som ofta utlöser uppror.

Jag tror inte att du ska tvinga honom. Han kommer snart att acceptera nya hemmet mer och mer. Oftast gör de tvärt om att de istället vägrar gå in i huset och då slutar det ibland med att katten inte kommer hem mer. Så var glad att det är tvärt om.

Jag tror att det viktigaste är att han får välja själv. Innekatt eller utekatt kvittar sålänge det är hans val. :) Lugn du, till våren gissar jag att han kommer att söka sig ut mer och mer. :D

Vi har förresten en honkatt som under hela sina första 2 år vägrade att vara ute. Jag försökte faktiskt ställa ut henne ett antal gånger men icke! Hennes bror var ute jämt. Vi flyttade till ett hus i skogen och vi släppte henne ur bilen direkt ute på tomten varav hon (som aldrig åkt bil, i normala fall var ganska hysterisk och skygg, och som aldrig varit hemifrån) hysteriskt sprang och gömde sig.

Hon bodde därefter på våra tomt resten av sommaren och vägrade att gå in i huset. När hösten kom började hon prova att gå in mer och mer och idag är hon en helt annan katt. Hon är mer ute än inne, hon är inte rädd för saker, hon ligger gärna i sängen på husses mage och kelar (förr kunde man knappt ta i henne), hon är mycket lugnare, trvligare och socialare än förr.

Så, så kan det också gå när man flyttar. :D

:bow: Ja det är konstigt med honom :crazy:
Tvinga honom gör jag INTE han får själv välja o jag är lite glad för att han är inne så jag vet var han är :angel:

Tycker bara det är konstigt med skillnaden på honkatten o honom - hon trivs både ute o inne men han bara inne.

Funderar på om det är så att han sett katterna här utanför och haft kontakt med dom och därför inte vågar gå ut?

Ja nu är det ju vinter och inte så roligt att vara ute för katterna så jag hoppas att han går ut till våren iaf.

Har inga som helst råd att ge men vill bara önska lycka till! Hoppas att det blir bättre med vackert vårväder!

Mvh Cissi

:bow: tack det hoppas jag oxå :D

just nu är han ute i blåsvädret men jag antar att han sitter vid dörren ( har varit ute i 10 min) och vill in igen.
Men han valde själv att gå ut och jag stod med dörren öppen ett tag så han fick välja själv men han satt kvar på trappan.

Jag har ingen riktig förklaring till det förändrade beteendet, men måste hålla med den/de som tyckte att hankatter är det mest förändringsfientliga som finns *s*

Dock så en tanke, kan du ge honom något litet skydd/hus i närheten av dörren? Så kanske han känner sig tryggare ute? Bara en tanke som slog mig. Jag har en siameshane som iofs aldrig varit van att vara utekatt så, han får gå ut om han vill vår - sommar-höst (ej nattetid, och ej vintertid), han är dock inte sådär överdrivet förtjust i att vara ute. Han går gärna ut - och in - och ut - och in igen, men 'vara ute' är han inte så förtjust i.

Tills jag la in en gammal kasserad dyna i den minililla hundkojan som står en liten bit från verandan (som ingen hund använder). Hux flux var katten ute hela dagarna. Han låg i hundkojan och glodde glatt på allt som hände. Där kände han sig uppenbarligen säker och slutade som du så bra beskrev det 'åla längs marken' (gärna i rabatterna) och ffa springa in/ut/in/ut.

Han är mycket noga med att doftmarkera kojans öppning varje gång han är där.

Som sagt, bara en tanke?

Nu har det nästan gått 1 månad till och han går fortfarande inte ut dagtid :cry:
När det är mörkt vill han vara ute, tyvärr.
Vill inte ha honom ute på kvällen MEN låter honom vara ute en stund trots allt.

Igår kväll var han i sitt första slagsmål på kvällen :eek: och han vann över inkräktarn :bow: han var så stolt så det lyste om honom.
Han kanske fick lite mer självförtroende av detta i eländet, tycker inte om att han slåss, men han fick inga skador - bara lite hårtussar som lossnade.
Han är ute nu men ska få komma in då jag ska sova snart.

Har en plats på trappan han kan gömma sig på och så lägger han sig under hönshuset.

Min katt bodde hemma hos mig i några veckor i höstas, han blev så illa beordrad inomhusvistelse p.g.a jag inte vågade ha honom ute här ensam eftersom det redan bor så pass många kissar här..

Dagtid var det piece of cake att ha honom inomhus, han låg på sin fönsterbräda/soffa/sängen hur nöjd som helst men direkt det började skymma satte han igång med sitt jamande, gapande och vara allmänt stökig.. (Han försökte krypa ut genom persiennerna, klösa sig genom fönsterbrädan och trycka sig ut genom en 5 cm springa..)

Så jag fick snällt sätta på honom koppel och gå ut med honom kvällstid och han var supernöjd och var på span och lekte lite med grannkatten (han har aldrig varit en katt som slåss övht), så jag tänkte att nu är han ju då ändå van att vara ute här i trakterna, så jag tog ut honom dagtid, men neverever sa han och gick till ytterdörren och satt där.

Jag tror att han kände sig trygg i mörkret eftersom han kunde gömma sig bättre då..

Min katt är överlag skygg för främmande människor (speciellt om det börjar bli många okända) och går helst och gömmer sig då, så han kände väl att nattetid är det inte så många människor ute som kan se honom..

Sen kan det även höra till historien att han bor på "landet" nu med ett fåtal grannar och han känner igen de flesta, medan jag bor mer i "stan" men ändå på landet men med grannar..

Varför är det ett problem egentligen?
Om katten inte vill gå ut så behöver han ju inte göra det.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
829
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 045
Senast: cili
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama