Hantering av vattenslang- bra tips inför kommande vinter?

Cornelia

Trådstartare
Vi har stora vattenkar i vinterhagarna som vi fyller med en lång slang från stallet, vilket funkar bra så länge det inte fryser, vilket det förstås gör ganska ofta på vintern ...
Då lägger vi slangen i pannrummet, men det innebär att man får kånka på den morgon och kväll, ganska jobbigt och tidskrävande.

Nu ska vi skaffa thermobar till båda hagarna, och jag vill också fixa en lösning för slangen så man gör hela vattningsproceduren så enkel som möjligt.

Tips någon? Har kallstall så jag behöver tips på hur man håller slangen frostfri och enkel att rulla ut/rulla upp.
 
Sv: Hantering av vattenslang- bra tips inför kommande vinter?

Hur lång slang? Det finns ju fjäderupprullare, elupprullare för att nämna några varianter. Sätter man dem högt så töms ju slangen när den rullas in och det är bara biten mellan kranen och anslutningen som behöver tömmas. Alternativt blåser man slangen fri från vatten med tryckluft.
 
Sv: Hantering av vattenslang- bra tips inför kommande vinter?

Jag har ungefär samma problem som te. Men har en permanent grov slang som inte kan rullas upp. Jag har blåst med munnen och en hand pump men ibland har det frusit ändå. Slangen är ca 150 m och i nedförsbacke. Hur stor kompressor tror du behövs?
 
Sv: Hantering av vattenslang- bra tips inför kommande vinter?

Tips någon? Har kallstall så jag behöver tips på hur man håller slangen frostfri och enkel att rulla ut/rulla upp.

Kan ni flytta själva kranen närmare hagen?
Vår rörmokare har fixat en grov slang (vet inte vad det är för sort) med en elslinga inuti. Det håller slangen och kranen isfri, man får bara tänka på att torka bort den sista droppen i kranens mynning så det inte blir en isplugg där.

Vi måste sedan ändå ha några meter vanlig slang från kranen till thermobaren, och den slangsnutten tömmer vi noga (men det tar faktiskt några extra minuter trots att den är kort och det är lätt att det ändå blir en liten plugg någonstans) alternativt lägger där det är plusgrader.

Kanske hade man kunnat ha en liknande slang som vi har med elslinga i direkt till termobaren och ha kvar kranen i stallet?

Men är det väldigt långt så blir det förstås dyrt med elslinga. Nu var det så länge sedan vi fixade med vårt, men priset 2500 kr på 10 meter är något som av någon anledning kommer upp? Kan det stämma tro?

Någon möjlighet att flytta vattenkaren/hagen närmare stallet antar jag är uteslutet.
 
Sv: Hantering av vattenslang- bra tips inför kommande vinter?

Har funderat på elslinga, och att ha en elektrisk vinda. Kan man vinda upp en slang med elslinga i? Borde man väl kunna ...?
 
Sv: Hantering av vattenslang- bra tips inför kommande vinter?

Har funderat på elslinga, och att ha en elektrisk vinda. Kan man vinda upp en slang med elslinga i? Borde man väl kunna ...?

Fast vill du inte komma ifrån uppvindningen också? Tänkte på det där med att göra det så enkelt som möjligt... Gräva ned slangen går ju annars också om man inte vill ha den i vägen.

Vår slang som har elslinga i sig är förmodligen för styv för att kunna rullas upp, men det kanske finns andra kombinationer slang-elslinga?
 
Sv: Hantering av vattenslang- bra tips inför kommande vinter?

Nja, det måste ju vara någon form av armering för att bli säkert tillsammans med elslinga/värme, så jag kan tänka mig att samtliga med slinga kommer att vara styva att rulla upp.
 
Sv: Hantering av vattenslang- bra tips inför kommande vinter?

KL
Nån som testat slangen de har på tv-shop? Den mjuka som ska vara så lätthanterlig och allt vad de säger.. Tänker att den kanske är lättare att plocka fram och tillbaka från värmerummet än vanlig slang?
 
Sv: Hantering av vattenslang- bra tips inför kommande vinter?

En vinda gör det åtminstone lättare att bära slangen fram och tillbaka från pannrummet.
 
Sv: Hantering av vattenslang- bra tips inför kommande vinter?

KL

Jag funderar på att skaffa en sån där vattensäck som man kör i skottkärran som komplement till vattenslangen. En av våra hagar på nya gården kommer ligga på andra sidan vägen så jag kan inte ha slang utrullad dit hela tiden. Någon som testat - funkar det bra?
 
Sv: Hantering av vattenslang- bra tips inför kommande vinter?

Köpte en sån till sommarbetet förra året. Kan säga att den blev bara använd en gång.. så bra var den! Det blir tungt så in i *** om du fyller den helt och fyller du den inte helt kan du lika gärna bära vattenkannor. Dessutom måste du ha en speciell skottkärra bara till den om du inte vill göra ren skottkärran innan varje gång du ska fylla på vatten. För minsta lilla skit du har i kärran hamnar garanterat i vattenhinken..
 
Sv: Hantering av vattenslang- bra tips inför kommande vinter?

Den är jättebra, tycker inte alls att den är tung. Har bara kört på jämnt underlag dock.
 
Sv: Hantering av vattenslang- bra tips inför kommande vinter?

Jag instämmer med dig, var nog sämsta skit jag köpt någonsin tror jag. Min hamnade i ett hörn i förrådet per omgående :(
 
Sv: Hantering av vattenslang- bra tips inför kommande vinter?

Under några vintrar har jag haft vattenbaljan på en höjd, ca 20-30 meter ifrån utkastaren. Har använt en extra tjock vattenslang och sen lagt en frostvakt/värmekabel inuti, sen isolerings"rör" utanpå för att inte spilla för mkt värme.

20 minuter innan jag ska fylla på med vatten kör jag igång värmekabeln, fungerat jättebra. Har haft lite problem med att det fryst längst ut/ner på kabeln, men det löstes lätt genom att rulla ihop den två varv och lägga under en balja, ligger den helt ute i luften verkar det vilja frysa lättare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp