Fossing

Trådstartare
Hur lär man sin häst gå som handhäst? Jag tycker det verkar väldigt riskfyllt när man rider ut, men det är ju ganska många som gör det så jag antar att det funkar bra :D Men för att göra det på ett säkert sätt måste man ju lära hästarna. Hur?

Tack för svar!

Sv: Handhäst

Jag tog bara hästen och red iväg.. Mest skritt i början (unghäst) och sedan även trav och numera kan jag galoppera med dem i bredd.
Fick några bockar så att jag fick släppa henne i början (var på ett fält då) annars har det gått jättebra! Min förra häst var vuxen när jag provade och det var inte alls svårt. Ett tips är ju att ha hästar som trivs med att gå nära varandra :p
De flesta hästar fattar, det är ju som att man leder och det är ju naturligt att följa med den andra hästen.

Det viktiga är att den du rider är helt pålitlig för dej så du vet i alla lägen att du har kontroll på den. Då fungerar det bra. Ingen av dem får vara för stingslig heller. I bästa fall är den du sitter på en klok ranghög häst som kommer att hjälpa dej att hålla den yngre på plats och uppföra sig. Det har ajg varit med om och det var enormt lärorikt
och roligt att se hur den yngre fogade sig. Jag behövde inte göra något alls när jag satt på den hästen, han gjorde jobbet och jag höll bara i den andra hästen. Så lärde jag unghästar att komma ut på ridvägarna och få lite "världsvana".

När jag tog med min unghäst som handhäst vart det mycke spänande.
Unghästen är mycke lydig när jag arbetar den från marken, hästar kan galpppera för bi oss när vi går i skogen han rör inte en fena och lufsar på lungt.
Men ha med honom som handhäst igen vet i tusan han förvandlade till ett moster.:angel:
Vilken rolig lek matte ha hittat på han hoppade runt och stegrade och hög och bet min andra häst (min anra häst är ranghöge men även lekfarbror åt honom i hagen). Positiva i det hella är väl att den slöa unghästen har liv;) ;)
Han lugnade sig så vi var ute i 30 min men han fick sina anfall.

Jag har ändast ridit med handhäst när det har varit två super lugna hästar. Hade min gamling som jag litar på i alla lägen och sen hade jag en fet gammal ponny som hand häst. Hon var så seg, så skulle jag råka tappa henne skulle jag hinna hoppa av och fånga henne innan hon fatta att jag släppt ;)....

minimi skrev:
Det viktiga är att den du rider är helt pålitlig för dej så du vet i alla lägen att du har kontroll på den. Då fungerar det bra. Ingen av dem får vara för stingslig heller. I bästa fall är den du sitter på en klok ranghög häst som kommer att hjälpa dej att hålla den yngre på plats och uppföra sig. Det har ajg varit med om och det var enormt lärorikt
och roligt att se hur den yngre fogade sig. Jag behövde inte göra något alls när jag satt på den hästen, han gjorde jobbet och jag höll bara i den andra hästen. Så lärde jag unghästar att komma ut på ridvägarna och få lite "världsvana".

jag håller helt med. Men skillnaden är vel att jag började på en skogsväg. Det gick mycket enklare för mig. Mina handhästar är en hingst och ett sto. hästen jag rider på är en valack.

På Island rids det en hel del med handhäst. Ett enkelt sätt är att förutom din kloka "gamla" ridhäst ha en klok "gammal" handhäst. Unghästen blir fastbunden i handhästen (med hjälp av nån typ av mag-gjord) och liksom "följer med på köpet". När unghästen lärt sig "systemet" så är det mycket enklare att rida ut med enbart din ridhäst + unghästen.
Det här kräver ju förståss att man har tillgång till två kloka "gamla" hästar...

Jag tänker så här
- Den hästen jag rider på måste vara välskolad och helst välskolad på en hand (dvs det är smidigt att rida på en hand). Den ska vara någorlunda trygg - absolut trafiksäker som minst, och får absolut inte ha något problem med att handhästen råkar komma upp i den. Helst ska det vara en klok och snäll häst som kan sköta sej själv (till exempel gå utan tygelkontakt) ifall det strular ihop sej med handhästen :)
- Den häst man har som handhäst måste vara ledbar. Alltså inte bara att den är snäll att leda från backen utan att den också är "ledbar" = är befäst i att flytta bakdel för sej, flytta framdel för sej, flytta sej åt sidan hela kroppen, halt, back.
Fast jag ställer definitivt högre krav på den hästen jag rider än handhästen.

Sen måste handhästen finna sig i att ledas också. Min gammling gick hur fint som helst om jag red honom och hade en handhäst. Men rida honom och ha med en annan?? Glöm det!!! Han ville inte följa med.... :p Har även haft med honom som handhäst då vi kört en annan, så att jag satt i vagnen och höll honom. Men fick han syn på nåt intressant så stannade han bara, att den andra hästen gick i från struntade han fullkomligt i....

Så en handhäst måste vara mån om att följa sin flock, den får inte vara för självständig, då går det inte. :p

Jag måste faktiskt säga att jag inte håller med att den häst man rider måste vara den mest väluppförda...:crazy: jag red en äldre och mycket säker häst, och ledde en yngre (mindre väl uppför) häst, och det visade sig vara väldigt komplicerat!!:cry:
När jag gjorde åt det motsatta och red den yngre gick det mycket bättre, för då hade han mer respekt för mig, och jag kunde kontrollera honom med skänkel och tygel. Dessutom funkade den äldre hästen som lugnande medel... för både mig och den yngre...
Men man måste ju göra det som fungerar bäst för en själv, så det är bara till att prova!! Ett råd är att alltid rida ut med nån anna n första gången, för då har man ju lite hjälp om det behövs!

Vänliga hälsningar
Åsa

Vi har ofta vår ponny som handhäst pga skada fick hon inte ridas på lång tid o skulle ledas 30 -45 min i skritt. Ridhästen är lugn o snäll, trafiksäker och dom har gått i samma hage så rangordningen äör väletablerad. Den stimmiga stökiga ponnyn går helt lugn o fint som handhäst. Brukar ha träns utan tyglar på henne men har även haft bara grimma.Det var bara att rida iväg , dvs min dotter red o jag gick första gr med för att kunna rycka in vb men det behövdes inte.

Tycker det är bra att ha handhästen inspänd, inte hårt men tillräckligt för att den ska var inramad. Sedan måste handhästen vara en "följare", om man har en som stannar om den inte får vara först går det dåligt :angel: . Brukar ha handhästen i långt grimskaft och longeringsdelta och rida på enhandsfattning för att kunna kontrollera den andra självständigt och slippa ha huvudet "i knät".

HÄsten måste lära sig att följa trycket i grimman utan att protestera. Kan det den så är det inte svårt.

Prinsen gick mkt som handhäst när han var liten och Patsy fick lära sig gå efter Konja som var hennes idol. Fast hon gick mkt lös.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 631
Senast: Rosett
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama