han dricker mycket

cili

Trådstartare
stallägaren har meddelat mig om att min häst dricket väldigt mycket, och det är ofta (nästan alltid) väldigt blött i hans box på morgonen, hans avföring är ofta ganska lös.
han går ute från ca åtta till fyra-sex, han har vatten i hagen, i boxen har han vattenkopp.
han äter ca 8kg hösilage (ej så blött) om dagen
kraftfodret han får är lite havre, mer korn, lite olja och någon skivad frukt. brukar blöta det lite också så att det inte ska vara för torrt.

det som hänt nyligen i hans liv är;
september: kastrerades
början av december: bytte stall

hästen i fråga är en treårig travare (som just nu rids in, endast långsamt och inget som kräver särskilt mycket av honom), han har kompisar och det ser ut som om han trivs bra. han är glad och positiv.

vad tror ni jag kan göra åt det? ändra något i foderstaten?
de i stallet rekommenderade att ge honom fil, tror ni att det skulle fungera? hur mycket isåfall?

Sv: han dricker mycket

Prova ge mer ensilage. en vanlig orsak till lösa magar och ensilage är att man ger för liten giva...8 kg låter i mina öron som ganska lite..fast å andra sidan har du ej uppgett hur torrt/blött det är.

Oj, 8 kg låter på tok för lite! Man räknar ju minst 1.2 kg hö/100 kg häst för att tillgodose minumet på 1 kg TS/100 kg.

Hur mycket är mycket vatten? Eftersom han har kopp vet de ju inget om hur mkt han dricker. Många hästar kan även bli lösa i magen pga hösilaget, varför inte testa med att lägga in några kakor hö eller halm? Men framförallt så tycker jag som föregående talare, öka på stråfodret!

Åh glömde en sak...hur mycket äter hästen på sin saltsten ? I ett stall jag stod så fanns en nordis som åt saltsten som socker ungefär...vilket resulterade i enoma mängde vatten han bälgde i sig och sedan blev det självfallet sjöslag i hans box av allt pissande. Så till slut tog vi bort stenen och satte ut den i hagen...så han fick bara äta därute. Det hjälpte faktiskt. Förut fick man skotta ut mer än halva boxen, men sedan dess så blev det normal pissning i boxen..

Precis dessa symtom hade min häst när hon hade blindtarmsproblem. Har du låtit en veterinär undersöka hästen (detta kollar de genom t ex rektalundersökning)?

Min får kli, linfrö och betfor och har inga problem idag. Men det tog lång tid att få ordning på det. Ibland kan man behöva ge paraffinolja också, men det var inte nödvändigt med min.

Det är ju inte alls säkert att det är det som din häst har, men det kan ju vara värt att kolla. Om de får "riktig" blindtarmsförstoppning med inflammation (min hade bara väldigt lätt, aldrig koliksymtom eller så) så är det visst inte att leka med. :crazy:

just ja! saltstenen!
att jag inte tänkte på det
han är på den hela tiden, ska prova att ta bort den och se hur han reagerar.

hösilaget är väldigt torrt för att vara hösilage, knappt blött alls.
han har fått lite mer nu på senare tiden eftersom de ger kvällshöt såpass tidigt och det tar slut så fort annars.

till Mia_R:
det låter mycket i vattenledningarna när någon häst dricker, och när stallägaren befinner sig i stallet kollar hon ju då vilken häst som dricker. och då är det oftast min.
han är av modell tunn, så om man räknar 1,2kg/100kg så ska han ha minst 6kg per dag och det får han ju. men jag ska prova att öka lite mer ändå.
dessvärre kan jag inte hålla så mycket koll på vad han får i sig i hagen, de är tre hästar som delar hage och det kan ju hända att de kör bort någon när deras egen mathög tagit slut.

hur behandlar man sådant ifall det skulle fastställas att det är problemet?

det konstiga är att det började när han kom till detta stallet, han har inte haft problem med det förut vad jag har märkt.

Behandlingen beror på hur allvarligt det är.

Min häst hade en lätt blindtarmsförstoppning och lätt/början till inflammation i tarmen. Blodproven var normala och hon visade inga koliksymtom, men ömmade när veterinären klämde på tarmen.

Obs att tarmen är förstoppad, och det leder till att hästen är lös i magen. Det kan vara lite förvirrande i början.

Hon fick alltså en diet bestående av vardera 2 dl kli, betfor och linfrö två gånger om dagen. Dessutom fick hon dubbel dos salt (hon kan inte ha saltsten för hon hetsäter också på den) men jag kommer inte ihåg nu vad det var bra för. Antar att de förlorar vätska och mineraler när de är lösa i magen? Dessutom fick hon rejält med hö och mycket utevistelse. Hon diagnosticerades i mitten av januari med återbesök 1,5-2 månader senare. Då hade fermenteringen i blindtarmen försvunnit och hon ömmade inte längre. Dock var hon rätt lös i magen hela våren, det stabiliserade sig i april/maj har jag för mig. Annars menade veterinären att det nog skulle bli bra på betet, då sådana hästar mår mycket bra av att gå på bete.

Vid installningen i höstas reagerade hon lite grann, men det gick över ganska snabbt. Hon får fortfarande sin "dietgröt" och kommer att få fortsätta att äta den. Hon kollades på klinik igen i november och hade då inga problem.

Ibland kan man behöva ge smärtstillande/anti-inflammatorisk medicin och/eller paraffinolja, men det var alltså inte nödvändigt i mitt fall. Veterinären som kollade henne nu senast sade också att det är väldigt svårt att veta vad det beror på, det kan vara en liten cirkulationsstörning i tarmen, och den kan i sin tur bero på att en liten nerv inte jobbar som den ska, eller att hästen haft parasiter som föl osv. Det man kan göra för en häst som har dessa problem är mycket rörelse, mycket grovfoder och lösande kost. Och hålla koll på dem förstås.

Mer än så vet jag nog inte, men det kanske finns någon annan här som kan berätta mer eller rätta till om jag har snurrat till det?

Lycka till med din häst!

tog bort saltstenen igår, och redan idag var det rent och fint i boxen när jag kom dit. ovanligt rent och fint för att vara min häst faktiskt.
han hade inte ens nån lös skit i sitt hörn, det såg helt normalt ut.
om detta är en "engångsgrej" eller om det är bestående vet jag ju dock inte förrän om några dagar

uppdatering:
tredje dagen utan saltsten nu, och det är fortfarande fint i boxen.
verkar fungera bättre nu när han får saltet i fodret istället :)
har även ökat ensilagegivan lite och det ligger utspritt längs boxens kanter så han har lite mer att göra på kvällarna

det är i alla fall längsta perioden med lättmockad box sedan han flyttade in där :)

fortfarande rent och fint i boxen, det verkar som om problemet blivit funnet :)

hade samma problem med en av mina hästar, han åt saltsten som om han hade betalt för det ;)
och pissade nätterna igenom, fick mocka ut allt på mornarna :crazy:

haha, ja så kanske merlin också trodde ;)
eller så ville han helt enkelt bara ta slut på sin gul/gröna så han kunde få en vit istället ;)

En häst bör ju faktiskt ha tillgång till 5-10% av hästens vikt i liter vatten per dag. Hästar med vattenkoppar får faktiskt för lite, i och med att dem behöver sväpa i sig och så snabbt flödar det inte till i kopparna.
Angående saltet så "brukar" dem inte äta mer än dem behöver. Kanske har problem med att svättas mycket? Att saltet inte tas upp rätt alltså...

han har vattenhink i hagen, så där kan han dricka hur mycket han vill, i stallet dricker han gärna ur sin vattenkopp och den fyller på med vatten snabbt så det är inget jobbigt för honom att trycka fram vattnet heller
han får salt i fodret nu istället, och nu dricker han i normala mängder
svettas gör han inte, eftersom han inte används till något krävande arbete nu när det är hårt i marken (han går oskodd)

Det kan vara stallbytet med nytt grovfoder. Gör ofta att hästen blir lös i magen. Lös mage kan ju framkalla tröst. Som sagts öka på grovfodret. Men viktigast av allt försök ta reda på hur mycket din häst dricker. Stäng av vattenkoppen och ställ in hink och ha hästen kanske några dagar ensam i en hage med vatten i hink. En häst som dricker på tok för mycket kan vara sjuk t.ex. så kan diabetes framkalla tröst. Och är det onormalt så kan du ju tala om det för din veterinär hur mycket din häst dricker.
Hälsning Maja

det har som sagt blivit bättre nu senaste veckan när jag tagit bort saltstenen, så det verkar vara det som var problemet

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 135
Senast: MayGrace
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 005
Senast: Korven
·
Hästhantering Vet inte om jag lagt detta rätt? Vi har en fullblodsvallack 9år, svårfödd och väldigt frusen av sig. Han går på bete från mitten av maj...
Svar
7
· Visningar
1 343
Senast: Lunketuss
·
Foder & Strö Mitt fullblodsto har börjat äta dåligt :( Just nu står hon själv i en lite hage pga. ett sår på ballen. Tidigare i veckan har hon även...
Svar
12
· Visningar
1 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka