han dricker inte tillräckligt?

CallMeAce

Trådstartare
Pålle har fri tillgång till friskt o fint vatten varenda timme av dygnet men när man nyper i huden på halsen så går det inte tillbaka tillräckligt fort när man släpper, borde han inte ha vätskebrist då? halsen är dessutom lite så med veck på, det ser ut som nån nypit på många olika ställen lite lätt så där.
hur får man honom att dricka mer när han inte vill ha när man bjuder honom o han inte verkar dricka så mycket som han borde annars?
 
Jag tycker du borde prata med en veterinär istället för här....nu är det dessutom helg :crazy:
förmodligen behöver din häst ställas på dropp.
 
Men han har varit sån här länge nu, blir varje sommar. En gång frågade ja en vet. men han mest nonchalerade det, eller sa att det inte var någon vidare fara. de där vecken ja pratade om som finns där när man inte nypt är väldigt små, egentligen inga veck, man bara ser att de finns där som upphöjningar, huden är inte helt o hållet jämn.
skulle det behövas dropp? hans allmäntillstånd är inte påverkat, förutom tt hästarna blir trötta i sommarvärmen precis som vi.
tar o ringer en vet. för säkerthets skull....tack för svaret
 
det är ju svårt att sia om såhär på nätet, men som du beskriver hästen borde han vara håglös o loj...en del hästar hamnar i en omd cirkel vad anbelangar vatten....
ge du extra salt?? och äter hästen salt övht om han får välja...??
 
Det där med hur hudveck ligger kvar är ganska individuellt. Jag hade en gång en hund som man kunde lägga upp halsskinnet som en hätta över huvet på o det låg kvar en lång stund även när han var uppvätskad inför tävling så han pinkade rent vatten.
Om din häst gå på bete är det svårt att veta hur mycket vatten han får i sig den vägen, betet täcker ofta en stor del av vattenbehovet om det regnar täcker det allt. Extra salt ökar vätskeintaget, om en häst har för lite salt i kroppen fungerar inte törstreflexen på rätt sätt. Om hästen verkar OK ren allmänt tycker jag inte att du skall oroa dig för mycket men ett blodprov, hematokrit säger en del om hästens vätskestatus, tyvär inte allt eftersom hästar stoppar undan sina blodkroppar i mjälten när dom inte behövs o det påverkar hematokriten.
Om du lyckas se honom pinka så säger färgen på pinket en hel del, ljusare pink mer vätska i kroppen.
PL
 
jag kan nästan inget om sådant där..
men min sköthäst hade i ungefär en vecka vätskebrist.. alstå att när man nöp i huden så fösvann inte vecket tillräckligt fort..
jag sa till ägaren o han konstaterade att det stämde..
sen hände inget mer..

hästarna på mitt stall har vattenkoppar..
o detta försvann alltså efter en dryg vecka...
 
min häst dricker dåligt ur vattenkoppen... hon klämmer för löst på den så att det inte kommer något... har ni några tips?
 
Om du har konsulterat en vet. och han inte tycker att du behöver ge hästen dropp tycker jag att du kan prova att ge hästen extra salt i maten! På så sätt blir hästen mer törstig och lockas att dricka mer! Sedan bör hästen ha tillgång till någon form av saltsten!

Om du nyper tag i huden på halsen och sedan släpper kan du avgöra om hästen är uttorkad. Ifall huden inte sträcker ut sig igen behöver hästen dricka!!!

Lycka till!
 
använd vatten i fodret. dvs blöt allt fodret hästen får i krubban. även betfor kan du blöta på en hel del extra..
samt att hälla melass eller äppeljuicekoncentrat i vattenhinken, eller skiva ner morrötter däri, då får hästen i sig vatten när han fiskar upp dem.. :)
 
jo, ja har sett honom slicka på saltstenen en del gånger i sommar, o han har fri tillgång till den också....
han är verkligen samma pigga o outtröttliga häst, så han borde nog inte vara allvarligt sjuk iallafall hoppas jag :)
skulle ändå vilja att han drack lite mer....eller, ja vet inte, han kanske dricker mängder, men ändå ser ut så i huden....hm
svårt att säga hur mycket han dricker eftersom de är flera hästar i hagen o han har vattenkopp inne....
 
ja, regnat har det ju gjort i år så d räcker ;)
men, hur mycket salt o i vilken form borde jag ge honom i kraftfodret?
 
Det beror lite på hur mycket din häst svettas men prova med ett par matskedar och se vad som händer. Om hästen någon dag blir helt genomsvettig så kan du ge så mycket som 4 matskedar.

mvh Jessica
 
Om jag får lov att citera Peter Lundin så skriver han att man gott kan ge salt med jod så länge man inte bor i kustbanden eller ger alger, men jag själv är tveksam.

Efter att ha sammanställt vad min häst får i form av jod i sin nuvarande foderstat så får han redan för mycket (då har jag gått på generella värden på många produkter) och jag vill inte medvetet lägga till mer jod via saltet, om jag inte behöver.

Fast jag kan inte säga säker hur man bör göra. :crazy:

mvh Jessica
 
Läste att hästarna i Aten skall bli få litet saft i vattnet för att de skall luras att dricka tillräckligt i värmen, är det någon som provat??
 
när en kompis hästar drack alldeles för lite blandade hon ut vattnet med äppelsaft/lättdryck och då drack hästarna bra igen. problemet var bara att hästarna ville inte dricka vanligt vatten på länge efter de fått äppelvatten.
 
min häst var precis som din i början av sommaren, drack inte speciellt mycket och huden gick inte tillbaka tillräkligt snabbt när man nöp i den... så jag började ge honom extra salt i maten (som jag alltid ger uppblött) använder grovsalt utan jod, köpt i vanlig mataffär.. nu är polle bra igen och dricker ordentligt! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 827
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 251
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 075
Senast: Luff
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 896
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp