Han är som förbytt!? Varför??

Nikkis

Trådstartare
Från det som min katt blev av med sina kulor är han som förbytt?
Det är Inte alls roligt längre!
Han som tidigare var en så pigg, framåt, tuff och orädd katt är nu raka motsattsen! Kommer inte ens fram hur mkt vi än ropar på honom och lockar med hans favorit godis eller leksak, utan sitter gömd någonstans i lägenheten.:(

Kommer enbart fram när han ska äta eller skita, och kommer någon in i samma rum där han 'råkar' vara framme så sticker han sin kos med svansen mellan benen och gömmer sig. Han har tillomed pissat i gammelhundens bädd, där han själv annars brukade ligga och sova!!??

Ärligt talat så börjar detta bli något irriterande, men framförallt väldigt, väldigt tråkigt. Rocky är inte alls sig själv, och det har nu snart gått en månad sedan han kastrerades, såret har läkt ihop fint för länge sedan och det har annars inte varit några problem alls med det, eller ja-bortsett från att katten är långt ifrån sig själv.:cool:
Jag misstänkte att han skulle 'förändras' lite, men Inte alls på det här viset!:eek:

Varför är han sådan för? Kommer det gå över tro? Han kanske behöver Ännu mer tid, men jag förstår inte alls varför och från vad??:crazy:

Jag vill ha tillbaka min fina gamla Rocky, Nu!! Fy fan vad jag ångrar att vi kastrerade honom, allvarligt!

Och börjar han pissa utanför sin låda nu så kommer han ryka med huvudet före, det är en sak som är säker. Inte en chans att vi kommer behålla en sådan katt, inte en gång till!:mad:

:(

Sv: Han är som förbytt!? Varför??

Usch vad trist- stackars liten. :(

Har aldrig hört talas om att det kan bli så här - någonting kanske gick fel vid operationen och han fortfarande har ont. Någonting kvar inuti honom? :crazy:

Jag skulle nog ta honom till vetten igen för en allmän hälsoundersökning och sedan om inget upptäcktes köpa en feliway-dosa. Finns på vet.kliniker.

Men kan det vara så att de glömt något i honom? Vad skulle det då kunna vara?? Mycket möjligt att något kanske gick snett, men vad?:crazy:
Blir orolig nu alltså.

Han har fåtal gånger kommit upp i sängen precis när vi lagt oss, och då kan han gosa och kanske, med lite tur sova vid mig under natten-såsom han gjorde förr.:love:

Har även hänt nån gång att han börjat bitas och småklösa när man klappat honom 'för mkt' och sedan springer han iväg....
Så vid närmare eftertanke nu så kanske han har ont då han gör som han gör!?:eek:

Får ta och ringa till vet. som kastrerade honom imorgon. Arma dem om de klantat sig.....!:devil:

Jag har hört om just hankatter som blivit aggressiva och osociala när de kastrerats. Det tror jag dock inte är så jättevanligt.

En månad är inte direkt länge. Har ni fler katter? Hur reagerade han på ingreppet? Innan han somnade och direkt efter att han vaknat?

Det kan handla om tid. Jag skulle avvakta.
Vi är hemskt dåliga på kattbeteende i allmänhet tycker jag. Men enligt min erfarenhet kan en del saker ta tid och de förändras hela livet. Jag skulle inte misströsta efter en månad. :)

Vi har inga andra katter hemma, 3 hundar dock-som han är bästa polare med.
Han var jätte lugn och snäll när vi lämnade in honom, när vi fick hem honom efter op. så sov han typ hela kvällen men var som vanligt dagen efter istort sett, var lite skygg men det gick över, och kom sedan tillbaka fast Värre!:crazy:

Åh, jag hoppas verkligen inte att han blir osocial och aggressiv!:(

Men ja, jag får nog ta och avvakta ett litet tag till och se hur det blir. Kunde ändå inte ringa vet. då jag inte fann tid till det på jobbet idag.
:cool:

Okej. Andra katter kan ju påverka mycket. Och om op var otäck på ngt sätt för misse så kan han ju också reagera starkt en tid efteråt. Men så verkar ju inte vara fallet.

Vi får klura lite till. Som sagt tycker jag dock att ni ska avvakta. Katter kan vara långsinta djur. ;) Och de kan också ha problem som vi inte ser. Håller tummarna att detta försvinner med tiden.

Du tror inte att han kan vara sjuk då? Att han kissat fel får mg osökt in på urinvägsproblem.

Det kan ju vara någon fysisk komplikation från kastreringen som gör att han har ont och smärta kan orsaka sådana förändringar din katt verkar ha drabbats av.

Jag funderar också på om han kan ha ont?Det kanske "stramar"om operationssåret läkt ihop konstigt.Annars verkar det vara litet av ett lotteri hur en kastrering slår tycker jag.Mina katter är kastrerade och den äldsta av dem påverkades inte ett dugg.Han är fortfarande "katternas katt"-överallt och hela tiden och har sina "hankattsserenader"(helst när jag skall sova....)med jättelika "MIJAUN!"som ekar i hela huset(mutter....). Han markerar dock inte revir(tack och lov.). Medan katt nummer två levt upp till alla "fördomar"man kan ha om en kastrerad hankatt.Han är som en liten Buddah och ligger helst i sfinxställning dagarna lång och gör...Ingenting!Dessvärre har han även blivit fet(ja,vad annar kan man vänta när han är höjden av passiv.)och nu har han blivit insatt på veterinärfoder för att bli av med hela 3 kg(Det var så jag hamnade här inne.Jag googlade på kattbantning då jag inte tycker att det syns tillräckliga resultat med tanke på vad fodret kostade och då ville jag söka tips på hur andra gjort för att få sina "fetton" i mer hälsosamt skick....).
Att en katt pissar på fel ställe från att ha varit rumsren kan vara en form av protest.Min "tjockis"pissade på vardagsrumsmattan för att protestera mot att det fria matintaget stoppats och jag känner som du-det är mer än jag kan ta!Men han gjorde det bara en gång och förstod kanske på min monsteruppsyn att det var mindre ett mindre lyckat tilltag. Men om jag vore du så skulle jag låta en veterinär kontrollera katten så den ej har ont men vad jag kan undra mer över är varför kastreringar ger så olika resultat? Mina kastrerades båda väldigt tidigt,så fort testiklarna typ hunnit vandra på plats så blev de "fixade".Nu är de förvisso inte ett dugg lika annars heller.Så det kanske snarare har med "rasen"att göra än med kastreringen hur de blivit.....Ja,båda är "huskatter"men den äldsta är smal och långbent och litet lik en bengal medan den andra är en helt annan sort av kompakt art.

Vilket resultat en kastrering får kan nog bero på lite olika saker, men jag tror främst det beror på hur katten upplever hela situationen runt kastreringen. Hur tas den emot hos veterinären? Hur behandlas den? Hur är det med smärtlindringen? Det är tyvärr oerhört vanligt att katter inte får tillräckligt med smärtlindring när de kastreras. Jag vet att veterinärer har olika åsikt om hur pass mycket smärtlindring som är lämplig att ge men jag kan helt klart säga att av de katter jag har fått kastrerade (både honor och hanar i alla möjliga åldrar) är det de som fått mycket smärtlindrig som mått som allra bäst. Pigga och alerta, inget illamående, inget kissa på sig, ingen tillfällig (eller permanent) skygghet osv.

Jag har dock aldrig haft en katt som slagit om totalt efter kastrering.

Sedan kan det ju givetvis ha med kattens psyke att göra. Har den svagt psyke från början kanske kastreringen är den stress som får katten att "klappa ihop".

Från det som min katt blev av med sina kulor är han som förbytt?
Det är Inte alls roligt längre!
Han som tidigare var en så pigg, framåt, tuff och orädd katt är nu raka motsattsen!

För min vart det precis tvärt om.

Han var som okastrerad väldigt anonym, inte alls rädd av sig men höll sig mest med vår ena hund som han är väldigt bra kompis med.
Han umgicks även med de andra katterna och var på så sätt inte onormal alls, däremot så var han inte alls intresserad av att bli klappad, kliad eller öht ha kontakt med människor.

Han kom aldrig och la sig i knäet eller bredvid som de andra gör, han sov aldrig i sängen som alla andra gör, han var likgiltig inför människor och lek med leksker.

MEN sen vi kastrerade honom så har han genomgått en stor förändring, han börjar bli som dom andra, han kommer och sätter sig bredvid en i soffan, han leker vildsint med bollar och annat och han kan till och med ibland stryka sig mot en. Han sitter gärna nära en och spinner högt.

Något han aldrig gjorde förr.

Visst han är fortfarande inte lika kelig som de andra, men han blir mer social för varje dag.

Jättekul tycker vi ju såklart.

Vet inte om det har att göra med att han föddes vild och vi har haft honom sedan han var 4 månader, han är idag snart 3 år och kastrerades i höstas, sent pga av att han är så liten och var outvecklad.

Liknande trådar

Hundhälsa I torsdags hämtade vi äntligen hem Nora som varit hos kenneln i tio veckor i samband med valpning. Men jag undrar ärligt talat vad det...
Svar
13
· Visningar
3 826
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Min ena kisse gav sig i torsdags ut och jagade på grannkatten som tydligen hade smugit sig in på hans revir. Olyckligt nog satte dom...
Svar
2
· Visningar
1 270
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Är man en vidrig människa för att man seriöst överväger att ta bort sina katter som kissar tamefan överallt? Vi pratar inte...
2
Svar
30
· Visningar
13 935
Senast: brukshund
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama