Han är rädd om sina öron - hjälp önskas!

G

Glad67

Nya hästen i stallet är otroligt rädd om sina öron.
Han tycker att det är jätteläskigt när man ska ta på grimman eller tränset över öronen.
Han kör upp huvudet, slänger med halsen och öronen åker bak.
I all annan hantering är han snäll och lugn, det är just bara när man närmar sig hans öron som det blir läskigt.

Vad kan man göra för att träna bort detta? :confused:

Sv: Han är rädd om sina öron - hjälp önskas!

Har haft flera sådana hästar, och jag har gjort som så att jag går in till hästen, utan träns och grimma. Sen ställer jag mig och kliar på halsen och pratar med hästen. Sakta sakta närmar jag mig huvudet och öronen. Blir hästen alldeles för stissig, då ger jag mig. Oftast brukar jag förr eller senare få röra vid öronen, men det gäller man har tid och tålamod! Det är så jag brukar göra iaf. :smirk:
Efter ett tag kan man börja med grimma och träns, med samma tid och tålamod där.

Vår häst var också så där rädd om sina öron, men han hade ont i nacken. Det kan vara något att kolla upp om han inte blir bättre med lite "träning". Nu när vi fått bort det onda så kan man ta hur som helst på öronen.

Tack det var bra tips. :bow:
Vi skall ha ut veterinär inom kort för att bland annat kolla upp tänderna då kan vi fråga honom om eventuell värk i nacken.

Vi tränar också på att kela och smeka utan krav och utan att ta på grimma, det går oftast väldigt bra. Klia i pannan är skönt men oj, oj om vi rör öronen.

hej!har haft samma problem med en av hästarna...hon hade en låsning i manken som kiropraktorn fixade+ korrigering av atlaskotan...kan rekomendera det och om det inte är orsaken kontakta vetrinären..

Glad67 skrev:
Nya hästen i stallet är otroligt rädd om sina öron.
Han tycker att det är jätteläskigt när man ska ta på grimman eller tränset över öronen.
Han kör upp huvudet, slänger med halsen och öronen åker bak.
I all annan hantering är han snäll och lugn, det är just bara när man närmar sig hans öron som det blir läskigt.

Vad kan man göra för att träna bort detta? :confused:
Det kan bero på smärta i nacke/käke, vilket inte alls är speciellt ovanligt. Så jag skulle absolut ta ut någon som kunde kolla upp det på en gång.

Vi har en häst i stallet som är försiktig med sina öron. Han blir bättre ju mindre det bynglas med öronen. Alltså, grimman sätts på via spännet och tränset sattes i långa perioder på genom att öppna sidostycket. Numera kan ägarna tränsa "som vanligt", andra göre sig icke besvär dock.

/Jane

I ettstall jag stod i för länge sen fanns en liten häst på nätta 180 cm i mkh.
han var oxå rädd om sina öron och körde upp huvudet
Den korta perioden de mstod i stallet fick skötaren knäppa upp sidstyckerna och ställa sig på en pall för att tränsa.

Du kan ju fråga veterinären, men de som är allra duktigast på detta är ju en kiropraktor, för som det stog i ett annat inlägg så kan en ond nacke komma någon annastans ifrån.

Jag har också haft en sån som var ortroligt rädd om sina öron. Det visade sig att han hade "migrän" enligt vet. Jätteömma muskler, "filérna" som ligger precis bakom öronen. Lösningen var naprapat som rätade till kotorna i nacken och satte akupunkturnålar i nackmusklerna. Sedan gick hästen med ett stort inlägg, som en skrythuva fast mycket mycket tjockare, denna var till för att skjuta bort nackremmen på huvudlaget så det inte låg och tryckte mot dom tunna fina "filérna". Efter någon månad med denna utrustning så försvann ömheten och den har aldrig kommit tillbaka. Hästen är heller aldrig mer rädd om sitt huvud.

Det kan ju vara så enkelt att den är väldigt knottbiten i öronen. Det är ju lite svårt att se när man inte får ta i öronen på den. Hoppas det löser sig! :)

Precis samma sak med nya hästen i stallet där jag rider ;)
Nu mera låter han mig röra hans öron.. men många andra får iiinte.
Det hela började med att jag kliade honom på manken..
Lät honom nosa mig mig och hälsa å allt sånt..
Sen kliade jag mig sakta uppför mankammen.
Efter en långstunds kliande fick jag klia mellan öronen.
Sedan gjorde jag samma sak med huvudet.. smekte, kliade i pannan som han tycker om.
Pratade lugnande med honom och tillslut kunde jag lugnt stå och klia honom på öronen utan att han brydde sig.
Det hela går ut på att få hästen att lita på en :)

Många blir rädda för att du faktiskt täcker delar av deras synfält när du drar upp handen över örat. De måste lita på dig för att de ska tillåta detta. träna med att hålla lite hö i handen och låt pållen äta, smek samtidigt på halsen och arbeta dig uppåt, börja om om hästen drar sig undan.

Ett sätt att testa om det är pga att du täcker synfältet de reagerar, är att ställa in en hink med mat, som är hög nog att de måste ner med huvudet i för att kunna nå maten.. Du ser hur de reagerar och om de är skygga och försiktiga med det....

Är din häst möjligtvis en Import? :crazy: Kompisen köpte en ny häst från Irland för ett tag sedan, han var väldigt rädd om sina öron. Det kan bero på att när dom Importerar hästar från utlandet till sverige så bremsar man hästarna i öronen för att lugna dom, tillskillnad mot att vi bremsar dom på nosen. Det kan vara en orsak :bow:

Om man först har klargjort att hästen inte har ont,kan man jobba med små t-touch cirklar.Man håller i på sidan av "nosgrimman" på grimman och gör små cirklande rörelser med handen.man kan börja i pannan,och sen långsamt jobba sig uppåt öronen.
Gjorde så på den hästen jag rider,för han gillade inte att man "tog honom i ansiktet",men redan efter några gånger vande han sig,och tyckte det var skönt istället..! :)

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 192
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka