Hamster, Kanin eller Marsvin?

E

Ewe89

Jag har haft 2 dvärghamstrar och 1 gukdhamster samt 3 kaniner av rasen korsning anogra-vädur.

nu undrar jag hur marsvin är. mer/mindre lättskötta, vad föredrar ni och varför?

hmm jag vet faktiskt inte om man jämför med något annat djur..
men marsvin har jag haft och jag ÄLSKAR dem..

marsvinen ska ha rent i buren lika ofta som andra smådjur, dom pratar mer än kaniner och hamstrar (vad jag vet)
man kan juh inte tävla med dem som med kaniner i hoppning men dom är nog lite lugnare att ligga å gosa med, dom hoppar inte bort från en (jag måste nog lukta konstigt för alla kaniner skuttar bort från mig) :smirk:

kanske bättre att skriva varför jag inte väljer kanin eller hamster :)

kaniner: sparkar mig, river mig, biter hårt, gnager på möbler mer, behöver mer utrymme, skvätter ut mer spån när man ska ta ur dem ur buren för att gosa med, hoppar bort när man har dem på magen och försöker läsa samtidigt = rivsår på magen

hamstrar: låter inget förutom på nätterna i det där förbaskade hjulet, ingenting man kan släppa ut på golvet då de kan gömma sig i en strumpa eller bakom en pennvässare = svårhittat, lever kort tid(vad jag vet)

hmm ja.. vad fick du ut av det där då? :D

Marsvin kan enligt lag ha mindre bur men ju större o mer aktiering dessto bättre såklart, de äter mindre och pratar kul, biter i regel ej eller sprattlar. Men jämfört med kanin kan de inte gå i koppel, du kan inte hopptävla, får du ett otamt är det svårarare än kanin göra tam och som sagt kan vara högljudda, får lättare kvalster än kanin o är beroemde av C-vitamin. Kan EJ vara ute året om.

det beror juh på individen om de kan gå i koppel, mina kunde det, men att gå med dem på promenad var juh inte något att rekommendera.. :smirk: det blev mer någon tur på gräsmattan.. och hoppa småhinder :D

Fast det är inte bra att låta marsvin hoppa. Deras ryggar är inte skapta för sådana rörelser....

Är själv marsvinsfrälst :love:!

Men har bara hamster att jämföra med. Har aldrig haft kanin, så i det fallet har jag bara mina positiva och negativa fördomar.

Marsvin kan bli urmysiga husdjur. De kräver inte så mycket skötsel (förutom långhåriga och dyl.), men är mycket sociala ocu vill gärna ha sällskap av andra marsvin och människor. MEN, djuren blir lite vad man gör dem till. Ger man dem inte förutsättningarna till att bli ett tamt, friskt, lyckligt marsvin kan det heller inte bli det. Ger man dem förutsättningarna blir de hur underbara som helst! :love:

Hamster hade jag när jag var liten, och det är stoor skillnad mot att ha marsvin. Hamstern sov hela dagarna, och på nätterna sprang han i hjulet som gnisslade och gnisslade. Dessutom var han tyst, kunde inte sitta stilla i famnen, rymde och var svar att få tag på o.s.v. Men visst tyckte jag att det var roligt att ha ett husdjur.

Men, marsvin är att rekommendera!

jag hade ramp till mina för att de skulle kunna ta sig in och ut ur buren när de motionerade på golvet men dom sket i den och hoppade in och ut (som galningar) istället.. den ena dog vid 2,5 års ålder av lunginflammation, och den andra vid 5 års ålder av cencertumörer i livmodern..

men hoppningen blev dom inte skadade av.. men det är väl lite mera långvarig hopppträning antar jag.. dom vet bäst själva och man ska inte stressa fredliga små söta djur..

jag har hamster och kanin..har aldrig haft marsvin för att jag är allergisk och marsvin är ett av det mest allergiframkallandet djuren som finns..

visst är hamstrar jobbiga med att dom springer oi hjulet, men man kna ju vänja dom att vara vakna på dagen..å dom kan ligga stil när man gosar iaf min.ja har iof köpt min hos en uppfödare så han var redan handtam när jag fick honom..Det som är bra med är att man kan lämna den ensam över helgen om man önskar bara den har mat å så..

Kanin är roliga, man kan ha dom i sängen å gosa, hoppa i skogen, gå i koppel, hoppa hinder, å ha dom ute över vinten..men vi kan ju inte säga vad du ska ha för djur..beror ju på vad du vill göra med dom..

Lycka till iaf..skriv sedan vad det vart för djur.

//Bladluz

tack för många roliga tips, men är det inga fler som har någon åsikt?

jag har haft både hamster, kanin o har marsvin..
jag föredrar marsvin, dom e så söta o pratglada!
mina första marsvin gick lite i koppel...
dessa marsvinen går själva på golvet o utforskar..
hamster vill ja inte ha igen, dels för att de luktar
lite mer (tycker jag) o sen e de ett nattdjur..
kaninen sprattlar ganska mkt o de kan ju göra ont
när de river.. sen är de inte lika pratglada som marsvin..

okej... det verkar som att majoriteten av er föredrar marsvin. men jag vill gjärna ha fler åsikter av er !!

Hmm, jag gillar alla tre...
Marsvin är väl lite mer lugna och gosiga av sig än resten, och låter en del vilket är riktigt mys. Sötast av de alla är de också :D Lättskötta är de väl, men burrengöringen är väl inte så kul direkt :p Men det är det ju inte med något djur iofs och det är klart värt det...

Du skulle ju kanske kunna se om du kan låna ett par marsvin av någon en tid, och bilda dig en egen uppfattning också :)

Hör med någon uppfödare eller annonsera? Det behöver ju inte vara någon kompis. Kanske finns det någon som vill ha ut sina på foder eller så?

Sv: Re: Hamster, Kanin eller Marsvin?

Som förälder till ett gäng djurtokiga barn har jag varit "skötare" på de flesta smådjur och jag har konstaterat att marsvinen är de som blir tamast och mest personliga. Marsvinen pratar och är vakna på dagtid, de bits sällan och tycker om att krypa in i kläderna och sova.
Kaninerna är mest dörädda hela tiden med ett utpräglat flyktbeteende, biter lätt och skrämer med sitt klösande.
Hamstern den sover ju mest....
Takråttor har vi också "drabbats" av personliga och tama bli de men de är ju fortfarande råttor! Verkar skilja lite på vilken individ det är, en del biter rätt ofta.
Det var en lite vuxen syn på smådjur.

Sv: Hamster, Kanin eller Marsvin?

Varför välja, jag har alla tre sorter :D
Sedan har jag råttor också :cool:
Fast måste jag välja bort så blir det marsvin som blir kvar för det är vad jag tycker mest om av alla arter.

Sv: Re: Hamster, Kanin eller Marsvin?

mimmipigg skrev:
Som förälder till ett gäng djurtokiga barn har jag varit "skötare" på de flesta smådjur och jag har konstaterat att marsvinen är de som blir tamast och mest personliga. Marsvinen pratar och är vakna på dagtid, de bits sällan och tycker om att krypa in i kläderna och sova.
Kaninerna är mest dörädda hela tiden med ett utpräglat flyktbeteende, biter lätt och skrämer med sitt klösande.
Hamstern den sover ju mest....
Takråttor har vi också "drabbats" av personliga och tama bli de men de är ju fortfarande råttor! Verkar skilja lite på vilken individ det är, en del biter rätt ofta.
Det var en lite vuxen syn på smådjur.

Tamråttor, inte takråttor. Takråttor är bara ett namn som zooaffärer o dyl har gett de för att få de lättare sålda... ;)

Råttor ska öht inte bitas, biter en råtta så är något fel. Antingen är det något fel på råttan, dåliga gener och så, eller så har den precis fått ungar eller så är den livrädd och trängd. En bra avlad och bra skött råtta biter aldrig.

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
1 074
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 599
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
779
Senast: animalasia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
631
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama