karror89

Trådstartare
Har en häst med en lång skadehistorik det senaste 1 1/2 året, kommit igång till att börja trava på volt o lite krav sen har det vart "kört" igen.. Sen har det vart dags igen för utredning o diverse prognoser!
Nu blev han halt för 3v sedan igen, denna gång endast vid longering, vila ca 1- 1 1/2 v (vet kontaktad), blev sedan bättre o vet tyckte vi skulle avvakta och skritta igång. Precis när jag skulle börja skritta igång kom en svullnad på skenbenet och på framknät (på det benet han haltade på.) hade honom igång i 1 1/2v och skrittat och travat försiktigt, svullnaden är fortfarande kvar kan tycka vid longering att något är tokigt, inte direkt halt utan kanske snarare takt fel?! Jätte svårt att avgöra men inte helt 100.. Har nu fått vila 4 dagar igen för o se om svullnad vill ge sig men ingen skillnad! Så blir att kontakta vet igen för en ny utredning!
Någon som har något tips eller vart med om liknande?!
Just detta ben är det han varit halt/skadad på i över ett år utan att veterinärerna hittade orsaken, röntgad flertal gånger utan att hitta något, blev behandlad för dom flesta prognoser för att "prova" i brist på idéer av vet. Sista gången blev han behandlad i hoven och stod på Box 9v sedan blev han igång satt väldigt långsamt, månader efter detta blev han behandlad i bak-knäna och det var i januari.. Sedan jan igångsättning o nu detta...

Har en häst med en lång skadehistorik det senaste 1 1/2 året, kommit igång till att börja trava på volt o lite krav sen har det vart "kört" igen.. Sen har det vart dags igen för utredning o diverse prognoser!
Nu blev han halt för 3v sedan igen, denna gång endast vid longering, vila ca 1- 1 1/2 v (vet kontaktad), blev sedan bättre o vet tyckte vi skulle avvakta och skritta igång. Precis när jag skulle börja skritta igång kom en svullnad på skenbenet och på framknät (på det benet han haltade på.) hade honom igång i 1 1/2v och skrittat och travat försiktigt, svullnaden är fortfarande kvar kan tycka vid longering att något är tokigt, inte direkt halt utan kanske snarare takt fel?! Jätte svårt att avgöra men inte helt 100.. Har nu fått vila 4 dagar igen för o se om svullnad vill ge sig men ingen skillnad! Så blir att kontakta vet igen för en ny utredning!
Någon som har något tips eller vart med om liknande?!
Just detta ben är det han varit halt/skadad på i över ett år utan att veterinärerna hittade orsaken, röntgad flertal gånger utan att hitta något, blev behandlad för dom flesta prognoser för att "prova" i brist på idéer av vet. Sista gången blev han behandlad i hoven och stod på Box 9v sedan blev han igång satt väldigt långsamt, månader efter detta blev han behandlad i bak-knäna och det var i januari.. Sedan jan igångsättning o nu detta...
Har vet bedövat och lyckats släcka hältan; vet ni var hältan sitter?

Har vet bedövat och lyckats släcka hältan; vet ni var hältan sitter?

Ja, vet har under dessa 1 1/2 år provat o bedöva det mesta tänkbara i detta framben, men det har aldrig släckt mer än Max 80% men då har veterinärerna ändå "provat" o behandlat ändå.. Hoven är bedövad och behandlad 2 ggr hos 2 olika veterinärer första gången utan resultat alls vid bedövning, andra gången hos en annan vet släckte det bättre än något annat och blev behandlad 2ggr under boxvilan på 9 v, sedan sattes han igång väldigt försiktigt under flera mån o då började sedan bakbenen krångla, när vet behandlat dessa och vi fått dessa under kontroll, och satt igång igen började det nu om med frambeställ igen ett par månader senare..

UL ? Bedövat och behandlat knä (alla "leder")? Funderar på hur benhinneinflammation (grav sådan) uttrycker sig? Vet bara att en tidigare häst i stallet var så pass dålig under lång tid att den avlivades.

2. Det har inte varit på tal om utdömning?

UL ? Bedövat och behandlat knä (alla "leder")? Funderar på hur benhinneinflammation (grav sådan) uttrycker sig? Vet bara att en tidigare häst i stallet var så pass dålig under lång tid att den avlivades.

2. Det har inte varit på tal om utdömning?

Nej ul är inte gjort i benet någonstans! :/ knät har också provats och bedövats utan resultat! Benhinneinflammation har jag aldrig hört något om, hur var den hästen?

Nej, det har det inte :/ veterinärerna har alltid provat o provat, och har väl aldrig själv heller frågat om det, men börjar fundera i dom banorna nu när han inte är helt hundra igen! Under dessa år bara komma till igångridning varje gång känns som nått i hans kropp säger ifrån..

Om man hela tiden har återkommande hältor i benen utan någon uppenbar orsak så skall man alltid börja snegla högre upp på hästen. Dvs ryggen, SI-leder och liknande.

Problem på dessa ställen är många gånger svåra att utreda. Det räcker inte med att klämma hästen på ryggen för att avgöra om den har ont eller inte.

Eller bogleder kanske? Det är tydligen ovanligt med boghältor men min häst hade en skada där som gjorde att han svullnade upp i benet och hade en mängd andra diffusa symptom. Bara en tanke.

Nej ul är inte gjort i benet någonstans! :/ knät har också provats och bedövats utan resultat! Benhinneinflammation har jag aldrig hört något om, hur var den hästen?

Nej, det har det inte :/ veterinärerna har alltid provat o provat, och har väl aldrig själv heller frågat om det, men börjar fundera i dom banorna nu när han inte är helt hundra igen! Under dessa år bara komma till igångridning varje gång känns som nått i hans kropp säger ifrån..
Hästen togs bort innan jag kom till stallet så har bara hört historien. Den hade gått länge med det och benet var tydligen helt förstört så de fick avliva. Du kan nog googla info om det. Ja det kanske är läge att fundera på avlivning om hästen aldrig ens hinner sättas igång..

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 538
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
725
Senast: tara
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 183
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka