M

Miss M

Jag har funderat på att prova en sådan här nosgrimma i enbart träningssyfte på min tik men jag har fått den känslan av att haltin är ganska omtalad i negativ bemärkelse.
Jag har förstått att felanvänd så kan den orsaka mer onytta än nytta

Nu tänkte jag höra med er vad ni har för tips, erfaremheter, åsikter angående detta med att använda sig av Halti?
:bump:

Sv: Halti

Miss M skrev:
Jag har funderat på att prova en sådan här nosgrimma i enbart träningssyfte på min tik men jag har fått den känslan av att haltin är ganska omtalad i negativ bemärkelse.
Jag har förstått att felanvänd så kan den orsaka mer onytta än nytta

Nu tänkte jag höra med er vad ni har för tips, erfaremheter, åsikter angående detta med att använda sig av Halti?
:bump:

NO WAY IN HELL!!!

Använde det på lagotton en period då hon drog så fruktansvärt mycket i kopplet.
Det fungerade bra och jag fick lära mig att inte rycka i kopplet (gör man det med haltin på kan man göra illa hunden i nacken har jag hört). Nu är det länge sen jag använde den, för hon lärde sig vrida huvudet åt andra hållet så den inte längre hade effekt :angel:!

Som tillfälligt alternativ när man tränar hunden på att gå fint i kopplet tycker jag det går bra!

Till träning i vissa perioder så kan du använda den. Men det är ingen alternativ lösning.

Jo det är tänkt bara till träning och jag har hållit på länge utan några bra resultat av något annat.
En sak dock är att hon drar som besatt när vi börjar vår promenad ända tills vi vänder och går hem då är hon som en ängel söker kontakt går vid sidan utan att jag ens bett om det:confused: Berömmer henne som en galning då hon är så duktig
Men går vi en sräcka som går runt om ni förstår vad jag menar så drar hon konstant hela tiden :p :crazy:

Av vilken anledning ska du ha den ??
Har själv provat på den på min hund som kan dra väldigt mkt ibland med enda resultat att huvudet blir vridet lite åt höger så att han inte ser ordentligt vad eller vem det är han möter och han blir ännu mera uppjagad och aggressiv.
Idag kör vi med vanlig sele och det fungerar super:D

ja min tanke var att hon inte skulle få lika mycket kraft framåt men har kunnat erinra mig ung. såsom du beskriver att det bara blir en massa hoppande å studsande istället...:confused:

Jag har ändrat uppfattning om Halti/Gentle Leader. Jag var en NO, NO innan men nu har jag läst på och lärt mig lite mer. Så ja i träningssyfte är den mycket bra. Men då skall man oxå veta hur man skall träna.

Har man tex en hund som låser på andra hundar på promenad så är det väldigt svårt att bryta och positivt förstärka om man inte kan vrida bort huvudet från det den låser på. Vill man få upp hög belöningsfrekvens för korrekt beteende så kan hjälpmedel vara till stora nytta.

Jag tror faktiskt inte heller att Halti rätt använt är farligare än skadligare än vanligt koppel.

Jag gillar också halti ur det perspektivet att folk orkar hålla sina hundar. Jag är livrädd för ilskna hundar som sliter sig från sina ägare. Skulle en sådan hoppa på min äldre tik som redan är cocco är jag rädd att hon kommer att bli så rädd och arg att jag får ta bort henne.

Så även ut säkerhetssynpunkt för andra. Halti: Ja!

Testa att gå ut i sele med hunden, fungerade utmärkt för mig! Vet dock ej varför hon tyckte mer om den och vart mer uppmärksam på mina hjälper.

Min tik är inte elak eller totalt vansinnig av något slag utan har bara väldigt brottom, visst hon blir uppspelt när hon ser andra hundar men det problemet jobbar vi med på annat sätt. Utan det jag främst vill komma åt är just att hon inte ska dra i kopplet när det inte finns andra störningar förutom den underbart doftande stig/väg vi går
på:-)
Jag har provat sele och det funkar till en viss gräns hon drar inte som besatt utan bara som en halvgalning och jag kommer inte längre än så.

Om det är själva dragandet som är problemet så hjälper inte Haltin till att ta bort problemet utan med haltin så kringgår du det istället.

Jag tycker du ska kontakta en tränare som kan komma med bra tips och ideér istället.

Själv är jag helt emot att föreslå Halti för andra hundägare då den är farligt skarp och kan bidra till skada på hunden...

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 590
Senast: super
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 193
Senast: LaMagia
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 696
Senast: Nominous
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 678
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet