B

Becca85

Skulle behöva lite ideer om vad de kan vara med min häst.
Idag när jag tränade för min tränare så såg hon att min häst var halt. När jag tittar så ser jag inget. Och de känns inget heller när jag rider. Man är väl dålig på att se hältor.
Men i måndags när jag red så kändes hon konstig. Hon nickade när jag red henne då också. En stallkamrat tittade på henne men kunde inte se något då heller.
Hon har också vissat detta ibland ute nåra steg men sen inget mer. Jätte skumt????.

Har ni någon erfarenhet om vad detta kan tänkas vara.
Hon känns inte varm eller är svullen heller. Då är det ju om det kan vara hoven, hovböld eller något sånt.
Jätte bra om ni delar med er av vad ni kan.
/Becca

Sv: Hälta???

Ingen som har några ideer om vad de kan vara för fel.
Stilla min oro någon???

Hmm låter som att du skulle be om hjälp av någon bättre kunnig att titta på om hon verkligen haltar. I första hand kan du göra det, om du har någon kompis eller bekant som är bättre på att se det? Eller om du åtminstone får hjälp av någon som kan springa med henne på plant underlag rakt fram så att du själv kan försöka titta? Och även på runt spår i båda varven.
DÅ kanske även du ser nåt. Men i övrigt låter det ju iaf som att det är bäst att låta en veterinär kolla på honom för säkerhets skull. Kan ju vara nåt "litet" tillfärlligt som en liten hovböld men det kan ju också vara nåt allvarligare som kräver vila om han ska återställas och därför är det ju bra om man får veta så tidigt som möjligt vad som är fel.

Tack för era råd hittills.
Har tänkt ge henne lite vila nu över påsk. Så ska jag be alla jag känner titta på henne och se om de är någon hälta.

Har fått hjälp med att titta på henne och man ser det när hon travar. Inte när hon skrittar utan det syns när hon travar.
Vad tror ni om det???

Jag skulle absolut göra en hältutredning, vila gör ju ingen nytta om det t.ex är ngn ledinflammation, som är mkt vanligt. Det fördröjer ju bara i så fall... Bättre att be en veterinär titta på henne en gång för alla, istället för att be div.andra människor säga om hon ser halt ut eller ej...

Om hästen nu har stått i några dagar o den fortfarande verkar halt, åk å gör en hältutredning. Misstänker du hovböld eller något med hovarna ta ut din hovslagare innan du kontaktar veterinär.

Har i tidigare trådar skrivit om min unghäst som vart halt innan jul, hon var inte mycket halt men något kändes inte bra, efter vila var hon inte ok så jag bokade tid hos veterinär, kotledsinflamation v.fram. skritt 3 v och sen återbesök o hon var ok.

I mars månad kändes hon konstig ibland när jag red, satt då varje gång jag red henne å verkligen kände efter om hon var halt eller inte, så jag bokade en ny tid på kliniken å hon visade sig helt ok. Veterinären sa att det kan vara att hon är unghäst å inte så stark i sig själv, så nu kan jag rida utan att behöva känna efter. Och ja, det har hänt att hon har känts lite konstig efter veterinärbesöket men det är nog som veterinären säger, att hon inte är så stark i sig själv, blir obalanserad o de är då hon känns konstig.

Innan jag bokade tid, har jag säkert frågat 5olika personer om hästen ser halt ut, min stackars pojkvän har fått videofilmat när jag har ridit henne för att jag sedan ska kunna sitta å analysera varje steg. så åk till veterinären för din egen skull om inte annat.

Lycka till!

Håller med om att du bör låta en veterinär titta på hästen. I höstas hade jag liknande problem med min - ingen svullnad eller värme, ingen synlig hälta i skritt men i trav, dessutom lite olika mycket beroende på underlag. Det visade sig efter hältutredning vara både kotledsinflammation och gaffelbandsskada vf. Efter tre månaders vila med flera återbesök och sedan tre månaders långsam igångsättning är hon nu helt fräsch.
Det har varit jobbigt och dyrt men helt nödvändigt. Lycka till!

Vi har precis varit in med vår unghäst på hältutredning. Tredje dagen i vår ägo började hon halta, endast i trav. Ingen värme, ingen svullnad. Var nyskodd när vi fick hem henne, men snedverkad och långtåig på en framhov, den som hon haltade på, så vi tog hem hovslagaren först för att åtgärda detta. Hälta/markering i trav fortsatte, men brallade runt i hagen glatt. Detta som inte verkade vara så märkvärdigt visade sig, efter besök hos veterinär och röntgenundersökning vara en fraktur på strålbenet tyvärr. Troligen efter busomgången i hagen andra dagen hos oss.
Så mitt råd är som alla andras, åk till en veterinär och kolla upp det.
Vår står nu i sjukhage/boxvila med specialsko och ska kollas om fem veckor igen, men prognosen för sådana här skador är tyvärr inte goda.

Jo blir hon inte bättre så kommer jag åka till vet. Ger henne några dagar att "läka" på.
Vad tråkigt för dig CCT. Hoppas det inte är något liknande för mig.

Jo blir hon inte bättre så kommer jag åka till vet. Ger henne några dagar att "läka" på.
Vad tråkigt för dig CCT. Hoppas det inte är något liknande för mig.

Tänk på att det kan ta ett par veckor innan man får tid på klinik. Ring och boka nu, skulle hon plötsligt bli bra är det ju bara att avboka.

Tänk på att det kan ta ett par veckor innan man får tid på klinik. Ring och boka nu, skulle hon plötsligt bli bra är det ju bara att avboka.

Instämmer. Ju snabbare desto bättre.

Ja, vi håller tummarna för att vårt sto ska tillhöra de ca 35% som blir bra, men hon har lite emot sig. Står gärna och stampar med just det frambenet i marken/golvet för att påkalla uppmärksamhet.
Hoppas att din häst inte har råkat ut för något liknande.

Har nu haft en vet ute till min häst. Och han tyckte att de var en låg hälta. Efter att han hade bedövat henne så var hon o halt. Så då blev hon sprutad i hovleden. Men han trodde inte att de va någon inflamation utan mer en vrikning eller ngt liknade. Så nu är det vila i en vecka. Sen ska vi skritta i en månad ca 30 min varje gång.

Satte på sulor fram också vid skoningen var öm på sulan.

Hon vissar ingen hälta nu när hon springer i hagen. Så man håller tummarna för att de ska gå bra. Inte något vidare kul, men sämre kunde de ha varit också.
/Becca

aha!
va skönt att endå få de uträtt och kollat!
har vart inne och fåttm in med sprutat idag! så vi får hoppas dom kryar på sig bra!

jag vet folk som tycker att man kan rida fram en hälta om hästen under en period känns oren men det finns definitivt delade åsikter om det. Jag hade,precis som du verka ha gjort, åkt iväg o gjort en utredning me en gång.. JAg åker hellre till vet en gång för mkt en en gång för lite. Lycka till!

säger bara en sak åk o kolla hellre en gång för mkt...
min var halt till o från o han fick alltid vila o när jag körde iväg med han hade han inflammationer i båda koterna..o nu ett år efter haltade haN igen o då hade han börjat urkalka höger kota...nu går han på eviga..
men åk hellre iväg en gång för mkt...

håller tummarna att det löser sig!

tack alla. Jag håller också tummarna för att hon ska bli bra. Annars får vi kanske röntga då som nästa steg sa vet. Men nu hoppas vi att de löser sig.
Har börjat skritta henne nu. En pigg dam som vet vad hon vill. Men hon lungnar nog ner sig efter några gånger. Det är ju så roligt att komma ut och se sig omkring.
/Becca

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 127
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 272
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka