Hälta som kommer och går

tott

Trådstartare
Jag håller på att bli knäpp.

För några veckor sedan blev min häst plötsligt halt (oren) och det såg ut som om det skulle ha kommit från höger fram - muskulärt såg det ut för ett otränat öga. Jag lät hästen vila några dagar och masserade under tiden lite här och där. Tyckte han reagerade ganska mycket vid höger halsfäste upp mot manken. Efter några dagars vila var han bra igen. Jag hade precis kommit igång så blev han halt igen - på samma sätt 3 veckor senare. Hmmm:devil: :devil:
Jag gjorde samma som gången innan dvs skrittade för hand och masserade. Hästarna hade busat mycket i hagen som var en isbana. Ringde till en Axelsson-utbildad hästmassör och hon kom och masserade i slutat av veckan. Hon hittade en ordentlig sträckning på vänster sida :eek: , mellan frambenen, den långa stora muskeln som fäster lite överallt och går under magen mot bakbenen. Hon trodde absolut att felet satt där och ordinerade lite massage och ridning. Hon hade också en förklaring till varför det såg ut som om han var halt på höger fastän skadan satt på vänster.
Jag masserade och red och allt gick bra - tills nu 2 veckor efter behandlingen - nu är han halt igen. Hältan värmer ur efter lite trav och sedan känns allting jätte bra. Massören sade att det skulle ta några veckor innan hästen var 100 % i skick igen, men :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
Vad tror ni?
Vad annat kan det vara som kommer och går och blir bra så snabbt mellan varven?
Jag fattar ingenting !!!:confused: :mad: :devil:

Sv: Hälta som kommer och går

Jag hade definitivt åkt till klinik för att kolla upp det. Massage i all ära, men inte förrän en veterinär tittat på det.

Hovbölder kan ju ge sådana hältor som kommer och går. Har hästen någon puls eller värme över hoven? Fast då borde den ju inte värma ur, det tyder ju på något annat.

Har du inte ringt en veterinär?

Visst kan din häst ha en sträckning på vänster sida men för mig låter det som en överbelastning som kommit av ett problem som finns på höger sida.

Hältan kan vara allt från ehrlishias till låsning i manken så jag tycker du ska försöka leta vidare. Och börja med att ringa en vet.

Det kommer en vet till stallet idag, men traktens veterinärer är inte riktigt bra på hältor och det är väääldigt långt till klinik. Man klart att veterinären skall titta på min kuse idag.
Jag letar förstås vidare och tar oss till klinik om det behövs.

Hästen har ingen värme, puls eller svullnad.

Om hästen har fårr en ordentlig sträckning som den dessutom gått med en tid så tar det mer än en beh för att få till det.Tar själv inte hästen till vet för en hälta, de kan bara böja o röntga.Det enda de kan konstatera är pålagringar o kotledsinflammation.Vilket det inte låter som.Tycker du gjorde rätt som tog ut massör.Kollade hon så hästen inte är sned,rekommenderade hon fler beh?

Massören sade ingenting om flera behandlingar men bad mig ta kontakt igen om det inte blev bra. Hon kollade tyvärr inte snedhet.

Pratade med en travkille just och han tipsade om en annan massör som också kör med laser - med goda resultat på deras travhästar. Just såna där diffusa hältor som kommer och går, som har blivit behandlade av veterinär (sprutade) utan resultat sade killen att laser var outstanding på - på deras hästar iaf.

Travkillen tyckte inte heller det lät som en ledåkomma på min häst.

Nu har veterinären kollat upp min häst. Han tyckte allting tyder på en mjukdelsskada och konstaterade att vänster bogs muskler var mycket hårdare än höger.
Vet ordinerade vila med promenader/lätta skrittpass utan krumelurer, massage och egen hage i 2 veckor. Om det inte är/blir bra då sätts anti-inflammatoriskt in och kusen blir på total vila i någon vecka. Löser det sig inte med det tar vi oss till klinik.

Please håll tummarna för att det löser sig på riktigt nu!

Är det B- eller/och E-vitamin som är bra för muskler? Både och, eller... :confused:

Nu har vet redan kollat din häst. Jag tänkte bara nämna att min häst hade hälta som kom och gick på ena frambenet. Hältan värmde ur och allt tydde på muskelproblem, men till sist så åkte jag till klinik. Hästen var halt på alla 4 ben! Inga stora böjprovs reaktioner, hon är en tålig häst, men små reaktioner högt på två ben, vid bedövning av dessa ben växlade hältan till de obedövade benen.

Inte nog med hältorna, hon hade ont i ryggen, röntgen visade lindrig artros i ena framknät samt att hon är lite tätare mellan två ryggkotor :( . Jag trodde i princip att det var kört.

Hon blev behandlad i knäna både bak och fram, konvalecenthage och promenader för hand i 10 dagar därefter stor hage och skritt under ryttare. 3 veckor efter behandlingen var vi på återbesök, då var hon helt fräsch i benen och nästan inget ryggont!! Nu skrittar jag och travar rakt fram, hon känns jättefin. Veterinären kunde inte säga hur länge hon kommer vara fräsch eller om röntgenfynden kommer påverka henne, det är dock positivt att hon svarade så bra på behandlingen. Hon har fortfarande en del muskelspänningar, han rekommenderade fortsatt behandling av kiropraktor/equiterapeut/massör. Jag fick rådet att klättra mycket, rida över bommar och varva med tömkörning för att hon ska muskla sig mer.

Jag hade åkt och kollat hästen på klinik.

Hade själv en häst som visade lite hälta i trav vid ridning de kollades upp och då hittades en knäskada som trots upprepade behandlingar i 15 månaders tid inteblev bra:(

Ännu en fråga: Hur länge var det mellan hältorna? Hur länge tog det för hästen att bli symptomfri mellan hältorna.
Om min vilar 3-4 dagar så är han bra igen (med promenader och massage) - för att bli oren efter 3 veckor igen. Så har mönstret varit hittills.
Konstigt att han blir bra så fort, tycker jag. :confused:

Ja kan svara på hur det var med min häst.

Första behandlingen gjordes i september -o4 och i december började vi igångsättningen och fram till febuari var hon bra men sen behandlade vi henne i mitten av febuari igen. Började rida igång i mitten på Mars var inne för ny behandling 5 April -o5 och började rida igång igen i mitten av Maj. Gick som en klocka och var fullt igång i Augusti -o5 då det var återbesök på kliniken. Hästen blev friskförklrad helt. Höll sen fram till slutet på September då hon blev utdömd:(

Det hela började med att hon var halt hb. Detta var i somras, hon gick på bete ett par veckor innan hon kom till klinik. Där konstaterade man visserligen att hästen var lite halt hb, men det värmde ur och ingen böjprovsreaktion, hästen reds och longerades men visade ingen hälta. Lite muskelöm på baken var hon. Jag fick sätta igång hästen och hade en vända med equiterapeuten för att få ordning på muskelömheten.

Efter behandlingarna blev hon varannan dags halt fram. Skrittade jag ett par dar så försvann hältan. Red jag lite hårdare så blev hon lite ojämn igen. ET sa att det såg ut som hon försökte avlasta hb och ramlade ner på framdelen istället. Eftersom vi nyligen varit på klinik och de inte hittade något fel på hb ville jag vänta tills jag hade en bestående hälta innan jag åkte tillbaks. Jag provade att rida på lite mer trots att hon var ojämn, det var då jag kom på att hältan gick över efter uppvärmning. Efter någon vecka försvann hältan helt och hållet.

När det gått ett tag kände jag ändå att det är någonting med hästen och provade en kiropraktor. Det var mkt att fixa till på henne. Vi tog det väldigt lugnt och promenerade/skrittade med henne ett par veckor innan vi ökade på motionen. Efter andra kiropraktor besöket blev hästen ojämn i fram igen. Det såg ut som det satt i bogen, hästen blev bättre efter massagebehandling, men ojämnheten var fortfarande kvar och den värmde ur till viss del. Nu åkte jag till klinik igen....och resultatet vet du.

Så här med facit i hand så måste det ha varit höger bakknä som spökat hela tiden, hon har kämpat på bra ända tills kiropraktorn knackade loss ryggen på henne, då kunde hon inte dölja hältan längre. Hela hösten hann gå innan vi fick rätt diagnos :(.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
462
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 508
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30