Hälta, när och hur skulle ni agera?

Mirraya

Trådstartare
Vår ena häst vart halt i helgen då vi var på Western clinic. Det var i slutet av en lektion då hon gick på en volt helt avslappnad som hon plötsligt "röck till" och hoppade frammåt ett par steg, just precis då vart hon halt på höger bak. Hon är inte halt så hon inte kan stödja på benet eller liknande, hon går men tar kortare steg med höger bak. Hon är inte varm eller svullen. Dag två trodde vi hältan var borta då den inte syntes till alls men så fort det kom upp en ryttare tog hon kortare steg igen.

Vi åkte hem och hon har nu gått i hagen med de andra i 6 dagar, efter 3 dagar bytte vi hage och då vart det ju en del spring och sprätt, i övrigt går de lugnt och betar. I går var vi ut och promenerade och hon tar fortfarande kortare steg med höger bak och rör sig något stelt.

Jag tänkte att hon skulle få fortsätta att vila och gå promenader någon vecka till och är det oförändrat så tänkte jag kontakta veterinär. Hur tänker ni andra? Samt, ska jag ta ut veterinär eller åka med henne till klinik? En vet som kommer ut kanske inte kan göra så mycket pp?

Hästen är ett 6 årigt vbl sto som inte tidigare haft problem med hälta. jag tror ju att hon bara sträckt sig/vrickat sig. Det verkar sitta högt upp, i knäled alt höft.

Sv: Hälta, när och hur skulle ni agera?

Jag skulle åka till klinik och göra hältutredning. En vet som kommer ut kan inte göra speciellt mkt.

Eftersom det inte är någon värme eller svullnad så låter det ju inte som en vrickning. Men det kan ju vara det såklart. Jag skulle ringa kliniken nästa vecka och boka en tid om jag var du eftersom det redan gått en vecka och hästen fortfarande är halt.

Säger som de andra, Ring du till klinik & hör vad de säger.
Min ponny hade nyligen en liknande, lite diffus hälta.
men som gick över på ca 4-5 dagar, du vet inte om hästen kan ha brallat i hagen eller något sådant och kanske sträckt sig ?

Som de andra. Ring klinik på måndag, oftast får man ändå inte tid på en gång och är hästen normal dagen innan så kan ni ju välja att avboka tiden.

Jag har ingen aning men en spontan tanke är att det kanske kommer från ryggen. Instämmer med Pacific, åk till en klinik och gör hältutredning (och hittar de inget i benen så be dem röntga ryggen). Hoppas hon blir bra snart! :)

Nu har hältan försvunnit och hon har skrittats i 2 dagar, bara 20-30 minuter - men inget spår av hälta! :bump:
Får se om den fortsätter att hålla sig borta då vi nu sakta ökar träningen, men vi skrittar någon vecka till tänkte jag... :laugh: !

Tack för era tips iaf!

Våran häst fick en konstig hälta här för några veckor sedan!
Vi misstänkte att en sten fastnat i hoven först,då det for i väg en sten,men hon trampade nog snett på den..
Hon var varken varm eller svullen eller öm någonstans!
Var helt ren i skritt,men markerade lite om vi sprang med henne!

Så vi ställde av henne i 14 dagar,och sa att är hon inte fräsch efter 14 dagar så skulle vi kontakta klinik för utredning!
Men efter ca 11-12 dagar såg hon ren ut men fick stå helt i två dagar till,och är nu försiktigt under igångsättning efter totalt 14 dagars vila!

Men vi såg att det hela tiden gick åt rätt håll,dvs att hon hela tiden såg bättre ut,hade det inte skett någon som helst förändring eller sämre,då hade vi kontaktat vet/hältutredning tidigare!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 002
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 872
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
978
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur