Hälta. Hovböld?

sannaaah

Trådstartare
Min häst är riktigt halt. Imorse var han bara halt i trav, nu vill han knappt gå alls. Han är svullen runt hela kotan h,f, rejält svullen spec där, och även svullen ner till hoven och upp till knät. Varm hela vägen, även hoven. Igår när jag red märkte jag inget och hon som tog in märkte inget heller. Han hade dock sprungit i hagen så han kan ju ha vrickat sig. Som sagt är han mycket värre nu än i morse.

Vad kännetecknar en vrickning? Blir de sämre av rörelse eller bättre?

Om det hänt något med hovbenet tex skulle han väl inte varit ohalt i skritt imorse?

Hur ter sig en hovböld exakt? Jag har inte haft någon på mina hästar och som han beter sig och känns så tror jag (men hoppas) inte att det är det. Han vill inte att man petar på benet ens :cry:.

Nån som tror något?

Sv: Hälta. Hovböld?

Enligt den erfarenhet jag har av hovbölder låter det precis som en sådan.
Ta ut hovis så snart så möjligt så kan han/hon kolla :)

Även svullnaden ända upp till knät? Och att man knappt för röra benet överhuvudtaget? Jag vet som sagt typ inget om hovböld.

Ja det kan mycket väl vara en hovböld, de blir enormt kinkiga om benet också (iaf min ena som haft 2 st).

Börja med att ta ut hovis och kolla, sedan om inte h*n hittar nåt så skulle jag åka till klinik och fortsätta från där.

Åh jag hoppas verkligen det är det! Har pratat med hovis och han kanske kunde komma ikväll. Och så ringde jag en vet på kliniken nyss och hon skulle försöka fixa en tid imorn på kliniken. Kan inte hovis idag så åker jag till kliniken oavsett.

Visste inte att de kunde bli svullna efter hela benet av hovböld :confused: Men nu fick jag upp hoppet lite. Hoppas, hoppas det är hovböld och inte nåt sträckt ledband, eller nåt.

Nu är väl din skodd? Men jag hade en unghäst en gång som svullnade precis på det viset o då hade det krupit in grus i vita randen.

Men även vid hovböld har jag varit med om rena lymfangitben!:eek:

Du kan försöka lägga ett jodopaxbandage runt hoven i natt. Det kan dra ut bölden. Du tar jodopax på ett stort bomullsjok, dränker bomullen i jodopax, lägger bomullen under/runt hoven o lindar sen med linda ovanpå o gärna pad på benet.

Har precis varit där och tror inte det är en hovböld, tyvärr :(.
Han är inte så varm i hoven ändå och han bryr sig inte om man slår lite lätt på sömmarna med hammare. Har tyvärr ingen visitertång.
Han är lika halt som sist jag var där men inte värre iaf.

När min hade hovböld var hon inte jättevarm i hoven heller, inte ens när hon var näst intill blockhalt. Men puls hade hon i benet - har din det? Vet inte precis heller om min hade reagerat på att man bankade på sömmarna. Det beror nog på var bölden sitter. Dock reagerade hon på visitertång.

Min häst hade en hovböld i vintras. På söndagen ohalt, på må morgon lätt hälta vid ridning, blev sämre och sämre under dagen och avlastade/sparkade med höger bak. Ingen direkt värme eller svullnad.
På kvällen svullen och varm i kotan och en bit upp, fick ut vet direkt som hittade hovbölden med visitertång och öppnade den.
Hoppas du också har en hovböld, då det väl är lättast fixat!

Det var ingen hovböld.

Vi åkte till kliniken i måndags. De kollade efter hovböld men hittade ingen. De röntgade och ultraljudade. Skelettet var helt. Lika med djupa och ytliga böjsenan samt gaffelbandet. På ultraljudet syntes det att det var väldigt svullet, kärlen var förstorade och det var vävnad som inte skulle vara där men de hittade inget egentligt fel. Troligen har han antingen vrickat sig ordentligt eller fått någon främmande kropp i benet. Typ sticka eller något som infekterat. Han var ju så väldigt halt och även väldigt öm så de trodde det var något värre först.

Nu äter han Metacam och får penicillinsprutor och ska gå i sjukhage två veckor så får vi se sen.

Inga brutna ben och ingen avsliten sena så det är skönt!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: animalasia
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
1 268
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka