Halt unghäst!

A

anna210

Min fyraåring är halt på vänster bak och det syns bara när han går på böjt spår i vänstervarv i trav. Inte annars. På rakt spår kan man se att han tar något kortare steg med det bakbenet. Han har varit sådan i en vecka ungefär och det blir varken bättre eller sämre.
Vad tror ni det kan vara?

Sv: Halt unghäst!

Kan vara nästan vad som helst, från sträckning via vrickning till lös benbit.

Eftersom det hållit i sig ett tag och inte blir varken bättre eller sämre rekommenderar jag att du på måndag ringer och beställer tid på klinik för hältutredning.

Ja - är han inte bättre på måndag så blir det väl en resa till Helsingborg...:( Idag var han inte halt vad jag kunde se men kanske lite oren på vänster bak - lite kortare steg med det benet kanske. Han är hur pigg som helst och verkar inte ha några större besvär egentligen men jag kan ju inte skicka iväg honom på tillridning så länge han inte är perfekt i benen... Den dagen vi skulle ha åkt iväg upptäckte jag att han markerade, så himla typiskt! Det är nu nästan en vecka sedan.

Hej låter som min 5 åring men han var det fram och när jag kollade upp det så hade han kotledsinflammaton bägge fram och då är han då inte mnycket riden

När min treåring fick besvär av en lös benbit i kotleden var hon sparsamt riden några månader. Ren på böjprov, ren vid longering, det enda jag märkte var att hon hade svårare i ena varvet. men soms agt både böjprov och longering UA. Under ryttare, i trav, på böjt spår och enbart i vänstervarv märktes dock att hon inte fick med sig högerbak ordentligt. En kotledsbedövning senare travare hästen lika mjukt och fint i båda varven. Benbiten togs bort veckan efter.

Så som sagt, det kan var aså otroligt mkt, från tillfällig, harmlös grej, till första tecknet på något allvarligare. Därför det är bäst kolla upp på klinik.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 186
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 798
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!