Halt ponny-vad kan det vara?

jennis

Trådstartare
Märkte igår när vi tog in hästarna att den lilla ponnyn markerade på höger fram. Ingen svullnad eller några sårskador. Lite varmare på höger hov än den andra framhoven. Fick stå inne i stallet över natten.
Nu på morgonen haltar hon ordentligt. Riktigt varm på höger hov. Sätter ner tån på hoven i marken när hon går, försöker undvika att belasta hela hoven. Ingen feber.
Vad kan det vara? Fång? Hovböld?
Hästarna har gått i samma hage hela sommaren, har inte ändrat något i fodret.
Självklart ska jag ringa veterinären när telefontiden börjar vid 9 men är det någon som har någon ide om vad det kan vara?

Sv: Halt ponny-vad kan det vara?

KAN kan vara precis vad som helst men förmodligen en hovböld.
Låter bra att du ringer vet. Stackars liten, inte kul när de har ont :cry:

Min vanliga veterinär var ledig resten av veckan så jag fick ringa distriktsveterinären istället. Han hade inte tid att komma ut idag om det inte var riktigt akut utan tyckte vi skulle avvakta ett par dagar :mad:
Ponnyn har blivit mer varm i hoven under dagen, känner dessutom puls på det skadade benet men ej på det andra.
Pratade med ryttaren idag som berättade att ponnyn hade fått beta lite klöver på åkern för några dagar sedan. Kan det ha orsakat fång?

Jag skulle ta ut veterinär så fort som möjligt för att utesluta fång! Det kan yttra sig på det sättet du beskriver.

det låter verkligen som en hovböld.

ta ut vet så snabbt som det går...

eller hovis

Har varit ute och nattat hästarna nu. Gick en sväng med ponnyn, nu markerar hon bara. Mindre varm i hoven. Sätter ner hela hoven i marken när hon går. Verkar mycket piggare och gladare!

Veterinär kommer imorgon! Hoppas på att det "bara" är en hovböld, vill inte ha en fångponny!

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 268
Senast: mily
·
Hästvård I början av april stängde vi av 2/3 av hästarnas hage för att gödsla. Kulorna låg kvar tills i helgen när regnet äntligen kom. För 1 1/2...
2
Svar
25
· Visningar
3 260
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har under alla mina år som hästmänniska haft turen att slippa hovbölder.. tills nu. Hittade min häst blockhalt, hoppandes på 3 ben för...
Svar
10
· Visningar
2 696
Senast: Elendil
·
Hästvård Hejsan! Mitt varmblod, 9 år, har sedan 3 dagar tbx varit knackig/halt i skritten och pyttelite i trav och galopp. Jag vet inte riktigt...
Svar
19
· Visningar
3 195
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama