Halt på volt

S

sandrew

Imorgon bitti ska jag ringa veterinären och prata lite med henne, och eventuellt få en tid om dom tycker att det behövs. Ska försöka göra en lång historia kort.

För snart två veckor sen var jag ute och red tillsammans med en kompis. Min häst snubblade till lite, kan ha vart lite ojämt i marken, när vi travade, haltade två-tre steg, men travade sen på som om ingenting hade hänt.
Dagen efter såg jag ingenting på henne, men när vi travade på en grusväg haltade hon igen. Saktade av och bad min kompis att kolla hur det såg ut, men då haltade hon inte! Tänkte att hon kanske hade trampat på en sten eller något, då hon är mycket känslig.
Dagen efter ville jag känna på henne igen, för det låg någonstans i bakhuvudet att det inte var riktigt ok. Kände igenom henne först, ingen värme, inte svullen, inte öm, ingen puls..
Så jag sadlade och red ut. Hon kändes toppen! Pigg och frammåt i skritten, men så skulle vi trava på volt. Vi började i vänster varv, och hon kändes lika fin som innan. Bytte sen till höger varv, och då nickade hon på höger ben. Så jag förstod ju att det är något i vänster sida..
Red hem på en gång, och ställde av henne. Fick höra av en veterinär att hon trodde på vrickning, att jag skulle ge henne två veckor. Behövde inte ha boxvila, utan hon fick gå i hagen om den inte var för ojämn.

Men nu har det snart gått två veckor. Hon är fortfarande fräsch och fin i skritt på rakt spår, men inte i trav på rakt spår. I skritt på volt är hon fräsch i vänster varv, men inte höger.
Någon som vart med om detta förr? Är ju lite jobbigt när hon inte är varm, svullen eller någonting. Så man vet ju verkligen inte vart det sitter.
Hon har vart lite lite varm i ena ballen, när hon har stått inne ett tag, men inget märkvärdigt.
Kan det vara en hovböld som är på G att spricka?
Hovis kommer ut nästa vecka, så han kommer ju få titta efter det naturligtvis.
Får se när vi får tid hos vet.
Håll tummarna för oss! =)

Sv: Halt på volt

Symtomen påminner om de som min hade och det visade sej vara kotledsinflammation.Håller tummarna för dej.

Min spontana reaktion var också kotledsinflamation, påminner om symptomen min häst hade. Lycka till!

Skulle tro att det kan va en kotledsinflammation. Hovbölder brukar de bli blockhalta av och det går fort.
Lycka till!

Gissar också på inflammation i kotled, det låter dessutom som en ganska kraftig inflammation då hästen är halt utan provokation. Även om det börjat som en vrickning kan det ju sluta med inflammation. Jag hade kollat upp hästen hos vet.

Japp! Vi ska till veterinären. Pratade med dom i morse. Nu är bara problemet för mig att hitta någon som kan hjälpa mig att köra, eftersom jag själv inte har körkort, och hitta en ledig transport. Sen någon som kan hjälpa mig med lastningen då hon inte alls gillar att lastas. Dessa hästar. ; )
Är inne och spånar lite på att ta ut distrikten istället. Kanske kostar mer, men det är kanske värt det? Så slipper hon stressa upp sig med en transport, och jag slipper stressen att hitta någon som kan hjälpa oss? Kan ändå ta upp till två timmar att lasta henne om hon är på det humöret. Och ibland går hon direkt på. Urk.
Svårt. Det dumma är ju om hon måste röntgas, det kan ju inte distrikten göra. Men ultraljud har dom väl med sig? Har för mig att jag har hört det.. Är det bara böjprov dom gör vid kotledsinflammation? Har aldrig haft en häst med det förut. Känner mig som en nybörjare också när man är ny i en storstad.. Hade jag bott hemma hade ingenting varit ett problem. =)

Jag har svårt att tro att någon veterinär är villig att ledinjicera ute i stallmiljö. Jag som hästägare hade totalvägrat i alla fall, risken är ju jättestor att få något ännu värre än inflammation efter ett sådant ingrepp i en sådan miljö. Dessutom vill jag inte behandla utan utredning och det involverar ytterligare injiceringar (bedövning) i led. Och sedan vill jag gärna ha röntgen på den led som ska behandlas, så det inte är något annat än en vanlig inflammation.

Spara dina pengar, en distriktare kan inte hjälpa dig. Åk till klinik.

Då får jag göra det.
Får hoppas jag hittar hjälp, men det löser sig nog alltid på något sätt =)

Har tid på måndag kl 9. Håll tummar och tår för oss att vi kommer iväg som vi ska, och att det inte är något allvarligt. =)

Det var inte så "farligt".
Hon blev friröntgad och dom sa att dom inte har sett så fina ben på en häst i hennes ålder, så det var dom väldigt nöjda med.
Men, belastningsskador är det som har gjort henne halt nu. Det är pga felaktig verkning, så jag är verkligen jätte glad att jag bytte hovslagare för 2 månader sen. De sa att detta har vart på gång ett tag nu, verkade det som, och att vrickningen i ena benet gjorde att värken stannade kvar.. Hon visade lite på böjprov i andra benet också, så vi behandlade med tuppkam i båda och så är det medicin som gäller i fem dagar. Stå i tre veckor till, sen trodde dom att det skulle vara bra. Men vi ska naturligtvis in på efterkontroll.
Nya hovslagaren kom idag, och han sa också att han kunde förstå att det var något sånt, eftersom han inte alls är nöjd med hur hennes fötter ser ut efter 1 år med min förra hovis.. Han klagade väldigt mycket för 7 veckor sen, när han kom ut till oss för första gången.. Så nu ser vi fram emot att fötterna bara blir bättre och bättre! =) Dom hade blivit lite bättre till denna skoningen iallafall. Känns bra!

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
264
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar