Halt häst - hur göra?

Wilfa

Trådstartare
Min häst tävlade hoppning i söndags. Var mycket trött efteråt. Vilade helt i måndags, gick bara i hagen hela dagen. I tisdags så red jag ca 1 timme. Det var mycket stelt i början och lite "struttigt", men när han var uppvärm gick han bra och helt rent. I början gick han inte helt taktmässigt, men det händer i bland när han är stel av någon anledning så det bekymrade mig inte. I onsdags var han halt och är fortfarande det. Har gått i hagen onsdag, torsdag och fredag. Helt kall och fin i benen men verkar ha ont i skinkorna/uppe på bakdelen av korset. Ska ring veterinär i morgon om det inte blir bättre men någon som kan ge några goda idéer här och nu?

Sv: Halt häst - hur göra?

Kan vara muskelsträckning eller ren överansträngning...hur har du lagt upp träningen inför tävlingen? Hur värmde du upp hästen och hur länge? Fick han "gå av sig" efteråt eller ställde du hästen bara? Bra att du kontaktar veterinär...håll hästen varm och i lätt rörelse är min rekommendation och se till att hästen får i sig vätska. :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Hästvård I början av april stängde vi av 2/3 av hästarnas hage för att gödsla. Kulorna låg kvar tills i helgen när regnet äntligen kom. För 1 1/2...
2
Svar
25
· Visningar
3 277
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·
Katthälsa Behöver egentligen mest skriva av mig lite, djursjukhuset det gäller har alltid varit underbara på alla sätt och vis men nu verkar något...
Svar
2
· Visningar
1 923
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka