halt häst... hjälp!!

Rebecka83

Trådstartare
behöver hjälp av alla duktiga bukare....

min häst blev plötsligt halt på höger fram under ridningen i förrgår... dock gick det över efter en stund när vi promenerat runt lite...

igår var han halt igen men stödde på benet o verkade allmänt pigg o glad... hittar ingen svullad eller värme någonstans, har känt igenom hoven med tång men de visar heller inget...

han är fång häst men har varit symtom fri i 5år o har aldrig haft återfall, dessutom har han ingen höjd puls i benet... han har även hovbroskförbening men har aldig haft problem av det förut...

ifjol hade han en rejäl hovböld men det tyder ju inte på det denna gång...

någon som har nåt tips va de skulle kunna vara??? :confused: :confused:

Sv: halt häst... hjälp!!

Ojdå, de låter klurigt...
Det kan ju vara en typ jättekomplicerad grej samtidigt som det lika gärna kan vara att pållen trampade på ngt... Om han fortsätter halta får du kanske ringa veterinär, för säkerhets skull...
Min pålle haltade ochså bara ibland först men när vi till slut åkte ner till veterinären visade det sig vara en ganska kraftig kotledsinflammation.

ska se i morron hur det ser ut om det blir att ringa vet... men han verkar ju inte ha ont... o det kom så plötsligt... :confused: :confused:

min häst var halt för ett par veckor sedan, stödde på benet o var pigg och glad. dock rörde han sig sävligt och var mer halt på morgonen än på eftermiddagen (borta helt då). ingen puls, värme osv. ringde veterinären och hon gjorde böjprov och grejer, visade inget. han blev helt bra ett par dagar senare, så veterinärens, min och annat hästkunnigt folks teori är att de var en sträckning. håller det i sig eller blir värre så får du väl ringa veterinären:)

ja det är nog lite det jag är inne på också... masserade o stretchade lite försiktigt i går... ska göra det idag också...

har precis fått en ny häst till stallet, dock inte i hans hage men det har ju ändå varit lite stress o spring så han kanske fick nåt då....

i morse vid matningen så gick han med långa kliv o visade ingen hälta... får se ikväll hur det ser ut...

Likadant har hänt med min häst. Hur mycket man än tryckte och kände på benen så var där ingenting. Kollade henne på klinik förra veckan då det inte blev bättre. Visade sig vara kotledsinflammation i 3 kotor. Nu får vi hoppas att det absolut inte är det uran bara nåt tillfälligt. :)

ja det får vi verkligen hoppas... ska kolla o känna på honom i kväll igen så får jag se hur han rör sig... :crazy:

tack till alla som svarat...

pållen börjar bli bättre nu... haltade inte i går kväll heller inte idag... gick på en promenad idag o ska se om jag kan börja rida lite försiktigt till helgen igen...

tyder ju på att det bara var en sträckning då iaf.. skönt de!!!

Liknande trådar

Hästvård Ikväll när jag tog in min häst var den varm, svullen i ena frambenet. Hade även puls. Varm hov och hela benet. Tog ut och longerade, har...
Svar
13
· Visningar
1 608
Senast: unoannis
·
Ridning Hej! Jag har en d ponny som vi har haft ca 4-5 år. Hon har en patella upphakning men hon har ändast hakat upp sig en-två gånger under...
Svar
4
· Visningar
3 573
Senast: miniola
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 387
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
4 106
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka