Halt av infektion från sår?

S

snuttis_linsan

Jag kom till stallet igår och upptäckte att min häst var rejält svullen på frambenet! Det var nästan lika tjockt som en lyktstolpe!? Jag kände igenom benet och hittade ett litet gömt sår under pälsen.
Min medryttare sa att om såret är infekterat så kan hela benet bli svullet på det här viset? :confused: stämmer det?

Sv: Halt av infektion från sår?

Lymfangit kan det vara.

Självklart ska du tillkalla veterinär, hästen kan behöva behandling/antibiotika.

Jag kom till stallet igår och upptäckte att min häst var rejält svullen på frambenet! Det var nästan lika tjockt som en lyktstolpe!? Jag kände igenom benet och hittade ett litet gömt sår under pälsen.
Min medryttare sa att om såret är infekterat så kan hela benet bli svullet på det här viset? :confused: stämmer det?
Visst kan det det, lymfangit? Kolla med veterinären i så fall, för lymfangit ska man vara försiktig med. Kan hända att veterinären säger att ni ska avvakta, men kan vara bra att prata med vet. i alla fall.

Det är nog lymfangit. Ring till vet och be om Penovet direkt.

Oftast brukar man få streptocilin och att man ska rengöra med såpa och vatten. Har oftast inte funkat hos mig, man har fått ringa igen och få penovet istället.

Lymfangit kan det vara.

Självklart ska du tillkalla veterinär, hästen kan behöva behandling/antibiotika.

jo de tror ja med. och ring för allt i världen till en veterinär snarast!
min häst hade de och om vi kommit ner senare hade han fårr stå med spolning av led/sena och allt annat i benet i en vecka :crazy: men de behöver så klart inte va så illa. beror ju mycket på var på benet de sitter, hans va nära senan...

Det lät ju inte bra :( blir veterinär direkt imorgon !

Det man gör när man upptäcker en sådan svullnad och hittat ett sår, är att ta rejält med bomull, dränka det i sprit eller jodopax (spädd) och sedan lindar man benet (stallbandage) med bomullen som 'padd'. Detta får sitta på över natten och förhoppningsvis är det bättre dagen efter. Har hästen feber så ska alltid veterinär tillkallas för att skriva ut penicillin. Men har det inte hunnit bli riktig lymfangit så kan man avhjälpa det själv om man har tur.

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 745
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Behöver lite feedback från er med erfarenhet av detta. Torsd före midsommar hittade medryttaren vår häst med väldigt svullet...
Svar
9
· Visningar
4 426
Senast: NovaW
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 259
Senast: Sirap
·
Hästvård Igår upptäckte jag att min ponny hade ett litet (max en halv centimeter långt) sår på insidan av kotan, det såg fint ut och var inte...
Svar
1
· Visningar
757
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka