halt av att frysa

P

Pacific

Lite kort bakgrundsinfo. Min häst operarades för broksskador i bakknät okt 07. Fick ett återfall och behandlades med kortison jan 08. Sen dess har han blivit bättre och bättre under igångsättningen och de små rörelsestörningar som funnits har försvunnit när vi satt igång.

Just nu rider vi varannan dag och tömkör varannan i skritt och även ltie trav och galopp. Mkt ut i skogen över stock och sten och så.

Nu i onsdags stod han utan täcke i regnet och bärjat frysa och skaka. Han är väldigt känslig av sig och börjar väldigt lätt frysa.

I torsdags var han ganska så mkt halt i sitt operarade ben och såg allmänt krasslig ut i hela bakdelen. Han var halt även igår men då var han bättre. Idag när jag var ute och gick en promenad var han nästan bra.

Jag tycker det känns ganska troligt att han blev halt av att frysa sådär efter som han blivit bättre så fort, men borde det inte fortfarande vara massa fel på benet då? Han är kollad av kiropraktor för knappt en vecka sen och ryggen var jättefin då.

Vad tror ni vill gärna ha lite åsikter om saken.

Sv: halt av att frysa

Om han stått i regnet och blivit kall och stel i ryggen så kan han mycket väl blivit "halt" av det.

Jo såklart men i torsdags var han ganska mkt halt dock såg han ju stel och knasig ut lite allmänt men det är just i det opererade benet det ser ut att sitta. Hur vabligt är det egentligen att dom reagerar så starkt?

Han började frysa mitt på dagen i sommras i ett sommarregn i juli:crazy: Ska han alltid vara övertäckad i framtiden ifallomatt:crazy:

Beror nog på hur känslig häst du har. Finns ju hästar som tokfryser av sommarregn medan andra kan stå ute i regnet när det är minusgrader utan att bry sig.

Kontakta din behandlande veterinär för ett återbesök! Låter inte Ok att bli halt på ett bakben för att det regnar och han blev kall...

Han kan inte ha halkat eller dylikt?

Iofs. Om han nu kurade ihop sig så är det lite samma som att den samlar sig- aja baja för knäna.

Vi har redan ett återbesök bokat på måndag. Inte p.g.a h'ältan utan allmän efterkoll men det blev ju väldigt lägligt nu.

Han kan inte ha halkat eller dylikt?

Iofs. Om han nu kurade ihop sig så är det lite samma som att den samlar sig- aja baja för knäna.

Vet inte om han halkat såklart. Men det känns verkligen som det skulle ha ngt med att han frös att göra. Men jag vet inte därför ville jag höra andras åsikter och så om det kan ha berott på det. Känns ju ändå som att om han fortfarande har lite sviter av operationen (inte helt otroligt) kanske musklerna bara fungerar som dom ska om dom är varma (eller inte kraftigt nedkylda) och det tar några dagar för dom att återhämta sig.

Till luksi:
Men ska jag ha täcke på honom alltid på nätterna på betet, för annars blir han halt om det vill sig illa t.ex. känns ju lite knasigt.

Om jag trodde att min häst skulle bli halt av att frysa, så skulle jag skita fullkomligt i vad folk tyckte om det.

har själv haft en med en muskelskada i rumpan som alltid skulle hållas varm

Jo självklartgäller väll att hitta rätt täcken för att undvika att hästen blir för varm.

Men först får jag höra vad vet säger imorgon och vad han tror om det hela. För mig vore det ju ganska skönt om det var att han bara förs och inte det att hans knä helt enkelt inte pallar.

Ja, om hästen får ont i kroppen av att bli nedkyld så skulle jag ha satt på den ett täcke nattetide. Antingen det eller ta in honom på natten men det är ju lite synd att behöva göra om det går att ordna på annat sätt. Hoppas det löser sig för er. :)

Liknande trådar

Hästvård Skall försöka få med allt rätt här (kommer nog bli långt) :) Jag fick ett fullblod förra året i april, han är nu 9år. Han har har haft...
Svar
18
· Visningar
2 807
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 176
Senast: Carolrita
·
I
Hästvård Jag har en d-ponny som inte rör sig som han borde.. Och ingen hittar vad som är fel på honom, men ngt fel ÄR det. :confused: Det...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 206
Senast: Ida
·
Hästvård Blir inte klok på min häst. Köpte honom från ridskola dec -02 med pålagringar vf men ohalt vid böjprov. Vet tyckte inte att...
Svar
15
· Visningar
2 747
Senast: majja22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka